Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører så mange sier «bare vent til dere får nr 2» som i at det er «problemungen» hvis man har en veldig snill nr 1. 

vi har sovebaby på snart 6 mnd. Hun kan leke for seg selv på matta mens jeg gjør husarbeid, våkner kaaanskje en gang om natta for å få flaske, kan ta henne med over alt, blir hun sliten i store forsamlinger så henger hun bare på meg å koser fremfor å gråte. Så nå vil vi nesten ikke ha flere siden alle nesten advarer oss om at «bare vent, med nr 2 får dere igjen». Å det stemte for ei venninne (første var bedagelig, nr 2 hadde masse problemer med mage, allergier, reflux, med mer). 

hva er deres erfaringer om dere har flere? 

Anonymkode: 2df50...167

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hører så mange sier «bare vent til dere får nr 2» som i at det er «problemungen» hvis man har en veldig snill nr 1. 

vi har sovebaby på snart 6 mnd. Hun kan leke for seg selv på matta mens jeg gjør husarbeid, våkner kaaanskje en gang om natta for å få flaske, kan ta henne med over alt, blir hun sliten i store forsamlinger så henger hun bare på meg å koser fremfor å gråte. Så nå vil vi nesten ikke ha flere siden alle nesten advarer oss om at «bare vent, med nr 2 får dere igjen». Å det stemte for ei venninne (første var bedagelig, nr 2 hadde masse problemer med mage, allergier, reflux, med mer). 

Haha. Det tror jeg er en myte. Min første hadde melkeallergi, skjønte det ikke før etterpå... da vi fikk nr 2... Som også hadde melkeallergi. Begge skrek hele tiden, men med andremann begynte vi å gi spaltet morsmelkerstatning fra apoteket ("melkefri"), og ungen sov som en prinsesse. Var såååå snill baby! Snilleste babyen ever, bare vi fant ut av det.

Nå - i disse dager - er førstemann snill som et lam. Andremann i 2. klasse skriker, slår, banner og sverter, kjefter og smeller. Så det stemmer jo for oss, at det er "problemungen", men stemte ikke i babytiden. Fordi vi fant ut at det var allergi

Anonymkode: 9508e...446

AnonymBruker
Skrevet

Om man har en unormalt rolig/enkel unge er det jo mer sannsynlig at nestemann ikke vil være like rolig/enkel, enn at man er dritheldig og får enda en enkel unge. De færreste unger er så enkle som det du beskriver, så det er jo mer sannsynlig at nestemann ikke vil være det. 

Vi hadde en veldig krevende førstemann, og andremann, som var "normal" føltes dritenkel i forhold. 

Mens en venninne hadde det motsatt: førstemann var en sovebaby som i tillegg elsket å ligge alene og holde på for seg selv, aldri gulpet eller sutret osv. Mens andremann var "normal", noe som da for henne føltes helt forferdelig, for hun hadde aldri opplevd nattevåk eller måttet vaske gulp før. 

Anonymkode: 9fe0f...c1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av å høre det der. "Bare vent til nr 2 kommer, da får dere gjennomgå" "da blir du sliten da"

Altså hva er greia? Hvorfor må dere absolutt være så negative? Alle forstår at det blir mer slitsomt med to kontra én. 

Vårt første barn var ikke en dans på roser heller akkurat, men nå får vi likevel nr 2 om to måneder. 

Anonymkode: a286c...303

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er så lei av å høre det der. "Bare vent til nr 2 kommer, da får dere gjennomgå" "da blir du sliten da"

Altså hva er greia? Hvorfor må dere absolutt være så negative? Alle forstår at det blir mer slitsomt med to kontra én. 

Vårt første barn var ikke en dans på roser heller akkurat, men nå får vi likevel nr 2 om to måneder. 

Enig… er ikke akkurat oppløftende. Som om folk gnur seg i hendene når man «får igjen» for nr 1 feks 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig… er ikke akkurat oppløftende. Som om folk gnur seg i hendene når man «får igjen» for nr 1 feks 

Jeg tror folk gjør det også. Bitre mødre som hadde en tøff tid :P

Anonymkode: 9508e...446

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk sier det samme før man får barn også. «nyt å sove mens du kan», «nyt friheten mens du kan» osv. Jeg syns det ble mer slitsomt med nummer to, men ikke pga ungen i seg selv, det var fordi to var mer arbeid enn én, og vi fikk de ganske tett.

Anonymkode: a3fa8...fe6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Tror det er misunnelse, som i " jeg hadde det jævlig, nå vil jeg at du også skal få lide litt". 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer absolutt ikke her!

Hadde en veldig rolig nr.1, som sov natten rundt fra ca.8 uker. Lite gråt og uro. 

Nr.2 var enda "snillere". Sov natten rundt fra 11 dager, gråt aldri (og da mener jeg ALDRI) og var alltid en smilende glad og bedagelig baby og unge.

Anonymkode: b9b3b...808

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt det motsatte. At de fleste syns nr 2 er mye enklere. Fordi man er mer erfaren som forelder, vet at ting går over, osv.

Anonymkode: 042a0...35b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånne kommentarer kommer etter min erfaring alltid til foreldre som skryter av sitt enkle barn eller liker å tro at det er deres fortjeneste at barnet er enkelt og derfor serverer "gode råd" (alltid ubedt) til foreldre med krevende barn. Da kan det være de tenker og sier "bare vent" fordi de tenker at bedreviterne har godt av å få oppleve hva det er å faktisk ha et krevende barn og forstå at hva man gjør som forelder ikke nødvendigvis hjelper på noen som helst måte og at det er noe man bare må komme seg gjennom. Det er ikke så gøy å slite med barnet sitt og samtidig oppleve at andre skryter av hvor lett de har det eller hvor flinke de har vært og da er det lett for at man sier slike ting. 

Anonymkode: a072d...65c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi fikk en supersnill nr 1, supersnill nr 2 og en liten apekatt i nr 3 

1 hadde reflux, men fortsatt ekstremt snill, gråt ingenting.
Nr 2 ble også veldig syk og ble innlagt, men gråt heller aldri.
To veldig fornøyde, blide barn.

Nr 3 var frisk og rask men har vært en stor prøvelse😅😅  Ekstremt temperament, mye sinne/gråt, klarte ikke ta pupp hvis det var en eneste liten forstyrrelse, klarte ikke sove mer enn 20 min i strekk på dagtid, måtte bæres av meg hele tiden, osv osv. Men nå er han skolegutt og kjempesnill 🥰

Anonymkode: 4c275...d70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånne kommentarer kommer etter min erfaring alltid til foreldre som skryter av sitt enkle barn eller liker å tro at det er deres fortjeneste at barnet er enkelt og derfor serverer "gode råd" (alltid ubedt) til foreldre med krevende barn. Da kan det være de tenker og sier "bare vent" fordi de tenker at bedreviterne har godt av å få oppleve hva det er å faktisk ha et krevende barn og forstå at hva man gjør som forelder ikke nødvendigvis hjelper på noen som helst måte og at det er noe man bare må komme seg gjennom. Det er ikke så gøy å slite med barnet sitt og samtidig oppleve at andre skryter av hvor lett de har det eller hvor flinke de har vært og da er det lett for at man sier slike ting. 

Ja, det tror jeg det er noe i. Jeg har også vært borti sånne som har kjempeenkle barn, og skryter av at det er deres egen fortjeneste. Som i "vi har fra dag én bare lagt ham ned i sengen og sagt godnatt og gått, og det gikk kjempebra, vi ville aaaaldri lært ham til at vi må sitte og holde hånden og bysse inne på rommet i timesvis".. Nei, men cluet ligger vel i "det gikk kjempebra".. hva med oss som har prøvd det samme, og det har endt med hysterisk hyling og stressgulping utover hele sengen, liksom.....? 

Og kommentarer som "det er jo bare å", "dere må jo bare gjøre", osv, uten at de har møtt på en eneste utfordring med det selv. 

Litt som at jeg, som aldri har opplevd bilsyk unge, skulle sagt "vi bare setter ungen i bilstolen og kjører, det er jo ikke noe som helst problem å kjøre med babyer", til en som har en baby som blir ellevillt spysyk etter fem meter i bil... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne derimot har fått 3 veldig rolige og greie barn. Sover hele natten, gråter aldri osv. Alle er like rolige og fornøyde barn  

Anonymkode: 4c275...d70

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nummer 1 var en helt vanlig baby, på alle måter. Nummer 2 var verdens snilleste, enkleste og blideste baby, og er fremdeles det. Nummer 3 derimot, der var vi veldig glade for at vi hadde mye erfaring, for han var utrolig slitsom de første par årene. Kastet opp etter hvert måltid og hver gang han gråt, klistremerke til de grader at han knapt kunne ligge i vogn engang, måtte vugges i søvn på armen og det tok gjerne en time, måtte samsove ellers våknet han etter max 20 minutter, og på toppen av det hele hadde han dårlig vektoppgang og stadige oppfølginger på sykehuset.  

Anonymkode: c0e64...c7f

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer vel for så vidt her også.. 😂 

Nummer 1 var bare blid og søt, sov ikke så godt, men det gikk likevel veldig fint. Utrolig rolig og ukomplisert. 

Nummer 2 sov ikke mer enn maksimum et par timer før han var nesten 3 år, vi holdt å bli fullstendig gale alle sammen. Urolig emosjonell, på både godt og vondt. Var en skikkelig utfordring som baby, og det er hen fremdeles, 6 år. 😅

Anonymkode: bda7a...c5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er jo en av de som har en fryktelig enkel unge, men har aldri snakket om henne sånn uten videre. Spør folk hvordan hu sover så svarer jeg på det, «Hun sover stort sett natten gjennom», hvorpå de da kommer med «bare vent til dere får flere, vår nr 2 sov aldri» type svar. 

• Liker 1
Skrevet

1 var rolig, sov så og si gjennom hele natten, stille og rolig ..var søt og turte ikke så mye.( 11 år nå)

2 hun er snart 5 år og sover forsatt ikke en hel natt, en skikkelig apekatt, diva, hun har mye mer følelser etc en nr 2. Hun er helt annen en sin bror .så her stemte det at nr 2 et mer håndfull he he 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det TS skriver er jo ikke skryting. Det oppleves bare slik for deg fordi du skulle ønske at din baby var likedan. 

Man må kunne dele sine erfaringer uten at man skal "skåne" andre.

Og på hvilken måte er TS "bedreviter"? 

Anonymkode: fac2d...7da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer på ingen måte her. Mitt søsken har to barn og er sammen med barnefar, de har barnevakt hver eneste helg(midten av 30 årene).

Da vi annonserte at vi skulle ha nr to svarte de at nå skulle vi få kjenne på hvor slitsomt vi kom til å få det. Bare vent, nå ble det jævlig.

Barnet vårt har refluks, allergi, sover sjeldent en natt igjennom, og samboer er svært sjeldent hjemme. Men jeg har hatt barnevakt 2 ganger til 2 åringen.

Jeg har på ingen måte hatt et enkelt barn, skrytet eller servert noen ting. Like herlig får jeg beskjed om hvor jævlig det blir nå.

Jeg har aldri sagt til førstegangs foreldre noe kjipt heller, bare gratulert dem og sagt de har mye å glede seg til. Hvorfor I all verden være kjip og skremme noen andre bare fordi du og jeg har hatt kjipe opplevelser?

Sånt burde alle holde seg for gode for.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...