Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn med en fantastisk mann. Han mistet håret i tyveårene en gang, og skinner seg helt nå. 

Men han har (tydeligvis) alopecia. Dvs flekkvis hårtap. Til å begynne med så mistet han håret på toppen. Hadde hår (krans) likevel. Nå er det snart borte det også. Det positive er at det er mindre hår å klippe, men det negative er at hans mor også mangler hår, hun er ikke skalla, men veldig tynn i håret blitt. Jeg har to jenter og redd dette er arvelig? Selv har jeg tykk manke og foreldrene mine har alltid hatt mye hår så i min side av slekta er vi hårete. Broren til mannen er også skalla, men han har ikke det flekkvise hårtapet. 

Hva gjør jenter med alopecia, får de dekket parykk? Er det hemmende på noen måte? Ble nysgjerrig.

Anonymkode: 8ad04...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo lese litt mer om tilstanden her:

https://www.alopecia.no/sporsmal-og-svar

Du spør om det kan være arvelig. Dette fant jeg på nett:

Tilstanden alopecia areata har en arvelig komponent, men hva som gjør at noen får plager mens andre med de samme arveanleggene ikke får plager, vet man så langt ikke. Miljøfaktorer, infeksjoner og psykisk stress kan antas å være utløsende faktorer hos personer som er disponert.
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Du kan jo lese litt mer om tilstanden her:

https://www.alopecia.no/sporsmal-og-svar

Du spør om det kan være arvelig. Dette fant jeg på nett:

Tilstanden alopecia areata har en arvelig komponent, men hva som gjør at noen får plager mens andre med de samme arveanleggene ikke får plager, vet man så langt ikke. Miljøfaktorer, infeksjoner og psykisk stress kan antas å være utløsende faktorer hos personer som er disponert.

Takk :) han har vært gjennom mye stress (jeg er syk bla.a.). Kan være derfor.

Jeg får passe på at ungene ikke stresser ;)

Anonymkode: 8ad04...19b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke være bastant her, men mener å huske/lest at barns hårgen, type miste hår tidlig, og andre grunner for at man mister hår/blir tynn i håret, arves gjennom mor. Så om det faktisk stemmer så er barna dine nokså trygge 😊

Anonymkode: 6616c...aad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dette er en bivirkning på  spiral. Ganske sprøtt. 

Anonymkode: ac2ab...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...