AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Fastlegen har ikke greie på lavt stoffskifte og mener at det er ingen forskjell på hvordan verdiene skal se ut på blodprøver med og uten levaxin. Dette lærte jeg om på et kurs av stoffskifteforeningen, så det vet jeg er feil. MEN verdiene mine er ikke stabile. Jeg må stadig forandre dose på levaxin. Antistoffene mine er i tillegg skyhøye, og har vært det i over fem år. Nå går Tsh og ft4 opp, mens ft3 går ned. Noen som vet hvorfor det skjer/hva som er lurt å gjøre med det? Min optimale ft3 er rundt 5.3, nå er den 4.1. Tsh er 1.8. Ft4 er 25 (optimal verdi er 18). Legen min sier alt er bra og innenfor normal, jeg er trøtt, sliten, mister hår, er pløsete og legger på meg… og husker knapt nok hva jeg gjorde i går. Innspill? Anonymkode: f8603...36b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Prøv kombinasjonsbehandling. Det vil si levaxin og liothyronin. En liten andel med lavt stoffskifte blir ikke bedre på levaxin alene, de trenger lio i tillegg. Anonymkode: 9c2d3...7a0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Prøv kombinasjonsbehandling. Det vil si levaxin og liothyronin. En liten andel med lavt stoffskifte blir ikke bedre på levaxin alene, de trenger lio i tillegg. Anonymkode: 9c2d3...7a0 Vil da ft3 gå opp og ft4 ned? Anonymkode: f8603...36b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 At antistoffene er høye betyr vel bare at du har en ikke-fungerende skjoldbruskkjertel. Siden du føler deg dårlig ville jeg hørt med legen om du kan endre på Levaxin. Du kan nok med fordel ha lavere TSH enn du har i dag. Anonymkode: 31fbb...7b7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): At antistoffene er høye betyr vel bare at du har en ikke-fungerende skjoldbruskkjertel. Siden du føler deg dårlig ville jeg hørt med legen om du kan endre på Levaxin. Du kan nok med fordel ha lavere TSH enn du har i dag. Anonymkode: 31fbb...7b7 Ja, jeg er bare bekymret for at ft4 da skal bli enda høyere. Må nok forsøke å finne en endokrinolog. Anonymkode: f8603...36b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #6 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vil da ft3 gå opp og ft4 ned? Anonymkode: f8603...36b Ja, i all hovedsak. Men du kan likegodt først som sist ta turen til endokrinolog eller privat på Balderklinikken for vurdering av prøvene. Synes ikke denne var helt enkel, du hadde jo forhøyet stoffskifte ifølge T4, men normalt og iallefall ikke mot lett forhøyet på TSH/T3. Anonymkode: 5c06c...cca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå