Gå til innhold

Kan en på 16 passe småbarn over natta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en vi har hatt som barnevakt noen ganger. Fornuftig og moden jente, og barna trives med henne. Hun har sagt at hun gjerne kan være hos dem over natta, men er det forsvarlig tenker dere? Burde vi vente til hun er 18? Barna er 3 og 5.

Anonymkode: d5c6e...f06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har en vi har hatt som barnevakt noen ganger. Fornuftig og moden jente, og barna trives med henne. Hun har sagt at hun gjerne kan være hos dem over natta, men er det forsvarlig tenker dere? Burde vi vente til hun er 18? Barna er 3 og 5.

Anonymkode: d5c6e...f06

Jeg satt masse barnevakt i den alderen som ung. Mellom 14-18. Det var nydelig å kjenne på tilliten og ansvaret. God lærdom og erfaring. Jeg mener en 16 åring fint kan klare å passe barn på overnatting. De bør derimot kjenne barnet godt fra før🙂

Anonymkode: 82e32...91a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre hun har noen diagnoser bør det gå helt fint. Kommer an på hvor godt dere kjenner henne. 

Anonymkode: e331b...8c4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg satt masse barnevakt i den alderen som ung. Mellom 14-18. Det var nydelig å kjenne på tilliten og ansvaret. God lærdom og erfaring. Jeg mener en 16 åring fint kan klare å passe barn på overnatting. De bør derimot kjenne barnet godt fra før🙂

Formulerte meg klønete ser jeg.

Jeg satt ofte barnevakt da jeg var rundt 16 år, og ofte med overnattinger, skulle det bare stå i starten der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 14 første gang jeg passet barn over natten. De bodde rett over veien for mitt barndomshjem så jeg kunne enkelt få hjelp hvis det skulle være noe.

Anonymkode: 6b443...000

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 18 og begynte siste året på vgs passet jeg lillesøsteren min som var 4 år. Mamma jobbet natt, så da mamma dro på jobb kl.21 la jeg søstern min. Vi sov alene hele natta og jeg vekket lillesøsteren min og leverte henne i barnehagen før jeg begynte på skolen.

Dette var i 1999. 

Anonymkode: cfb5c...297

AnonymBruker
Skrevet

Ja siden barna kjenner henne godt så skal det gå helt fint 

Anonymkode: 5d31b...ade

AnonymBruker
Skrevet

En på 16 kan ha egne barn hun har ansvar for, selvsagt er ikke en 16-åring for ung til å være barnevakt.

Anonymkode: 2209a...eb5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En på 16 kan ha egne barn hun har ansvar for, selvsagt er ikke en 16-åring for ung til å være barnevakt.

Anonymkode: 2209a...eb5

Er uansett annerledes med egne barn enn andres barn. Her må ts bruke skjønn og se an om hun føler seg trygg på dette eller ikke. Ved brann og innbrudd så må hun vite at 16-åringen klarer å våkne av lyder og at hun klarer å handle om det trengs. 

Når man er mor er man vant til sine barn og vant til lyder, så man våkner lettere. 

Anonymkode: cfb5c...297

AnonymBruker
Skrevet

Altså.. innbrudd ? Hvor mange ganger har det skjedd innbrudd hos deg, eller noen du kjenner ? 

Som en annen over skriver, 16 åring kan være mor/far selv. Tror også det kommer mer an på hvordan man kjenner 16 åringen enn sine egne barn..

Anonymkode: 665b9...814

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså.. innbrudd ? Hvor mange ganger har det skjedd innbrudd hos deg, eller noen du kjenner ? 

Som en annen over skriver, 16 åring kan være mor/far selv. Tror også det kommer mer an på hvordan man kjenner 16 åringen enn sine egne barn..

Anonymkode: 665b9...814

En 16-åring som er mor selv bor i de fleste tilfeller hjemme hos egne foreldre eller er under oppsyn av barnevernet.

Anonymkode: b092b...0c9

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri stolt på ei på 16 med barna mine.. 

Anonymkode: 8def2...e24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En 16-åring som er mor selv bor i de fleste tilfeller hjemme hos egne foreldre eller er under oppsyn av barnevernet.

Anonymkode: b092b...0c9

I de fleste tilfeller? 

Anonymkode: 57876...77a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det ofte med søskenbarna mine når de var så små, og jeg var 15-16. Tanten min var på nattevakt. De var selvfølgelig trygge på meg da og visste at jeg var der 

Anonymkode: 67df8...3a9

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun kjenner barna går det fint. Jeg var selv barnevakt over natten når jeg var på den alderen

Anonymkode: 0309b...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjenner henne godt og vet hun er flink ser jeg ikke problemet.  Uansett alder, på barnevakt, selv om det er en voksen, er det viktigste å huske på at ting kan oppstå. Vær tilgjengelig på telefon så går det nok fint.

Anonymkode: d010e...385

Skrevet

De blir ikke automatisk modne for det i det øyeblikket de bikker 18. Så man må bare se an personen.

17-åringen min kunne fint klart det i fjor. Ei venninne av henne hadde fikset det da hun var 13, mens andre igjen neppe er klare når de blir 18.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer vel helt ann på hva slags person denne barnevakten  egentlig er da. Altså helt umulig for noen som sitter her på Kvinneguiden å gi noen svar på. 

Jeg hadde eldre søsken som fikk i oppgave å passe på meg, når moren vår var på arbeid eller noe. Men de satt helst inne på deres eget værelse hele kvelden, og gadd sjeldent å sjekke om jeg faktisk hadde gjort leksene jeg skulle gjøre før skolen dagen etter, eller om jeg fikk i meg litt kveldsmat, eller pusset tennene mine før jeg skulle legge meg. 

Anonymkode: 4aad0...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det du behandler denne jenta med mistenksomhet ? Jeg passet baby kusine som 12 åring og satt barnevakt. Min mor og søster fikk selv barn som 16-17 åringer ! De klarte å ta vare på babyene sine selv.

Anonymkode: ce77a...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...