AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Vi har satt opp vårt barnehagebarn på 3 uker ferie i sommer. Har pleid å ha lengre sommerferie, men i år fikk vi det ikke til. Jeg har faktisk trodd at det var 3 uker som var normalen, og at vi bare har vært heldige som har fått til mer enn det tidligere. Så leser jeg her at de fleste tar 5-9 uker sommerferie. Det er overraskende, for jeg kjenner ingen som har så lange sommerferier. Og jeg kjenner mange. Men her på kg er det altså normalen. Hvordan gjør dere det da med at man skal ha 1 uke høstferie, 2 uker juleferie, halvannen uke vinterferie og 2 uker påskeferie i tillegg? Ja, jeg er klar over at noen av disse dagene er helligdager, men langt fra alle. Når vi har tatt ut ferie høst, jul, vinter og påske, er det ikke 5-9 uker igjen til sommeren. Kanskje det er de som ikke jobber som svarer sånn? Anonymkode: f7cbc...205 15 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Vi er to voksne. Vi har 5 uker ferie hver. I tillegg til avspasering og fleksitid. Anonymkode: 366d5...fc0 11 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi har satt opp vårt barnehagebarn på 3 uker ferie i sommer. Har pleid å ha lengre sommerferie, men i år fikk vi det ikke til. Jeg har faktisk trodd at det var 3 uker som var normalen, og at vi bare har vært heldige som har fått til mer enn det tidligere. Så leser jeg her at de fleste tar 5-9 uker sommerferie. Det er overraskende, for jeg kjenner ingen som har så lange sommerferier. Og jeg kjenner mange. Men her på kg er det altså normalen. Hvordan gjør dere det da med at man skal ha 1 uke høstferie, 2 uker juleferie, halvannen uke vinterferie og 2 uker påskeferie i tillegg? Ja, jeg er klar over at noen av disse dagene er helligdager, men langt fra alle. Når vi har tatt ut ferie høst, jul, vinter og påske, er det ikke 5-9 uker igjen til sommeren. Kanskje det er de som ikke jobber som svarer sånn? Anonymkode: f7cbc...205 Mange jobber inn ekstra fri. Tar man en ekstravakt i måneden har man 12 dager ekstra fri, for eksempel. Kommer man to timer tidligere en dag i uka blir det også rundt to uker ekstra fri i året. Så tar man ikke ut all ferie sammen med partneren. For barnas beste er viktigere enn å ha ferie med kjæresten. Anonymkode: dbfee...f7e 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mange jobber inn ekstra fri. Tar man en ekstravakt i måneden har man 12 dager ekstra fri, for eksempel. Kommer man to timer tidligere en dag i uka blir det også rundt to uker ekstra fri i året. Så tar man ikke ut all ferie sammen med partneren. For barnas beste er viktigere enn å ha ferie med kjæresten. Anonymkode: dbfee...f7e Ja, det er jo kjekt for dem det gjelder som kan jobbe inn ekstra fridager. Når jeg eller mannen min jobber ekstra, blir det ikke noe avspasering av den grunn. Vil tro flere har det sånn. Ts Anonymkode: f7cbc...205 30 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det er jo kjekt for dem det gjelder som kan jobbe inn ekstra fridager. Når jeg eller mannen min jobber ekstra, blir det ikke noe avspasering av den grunn. Vil tro flere har det sånn. Ts Anonymkode: f7cbc...205 Men det er altså mange som tenker over dette med ferie FØR de får barn og derfor har jobb med fleksitid, turnus eller lignende. Har du betalt overtid i stedet for avspasering kan du jo evt bruke de ekstra pengene på å betale en barnevakt et par uker på sommeren, i stedet for å bruke dem på dyr bil, frisørtimer, nye klær og større luksusbolig… Anonymkode: dbfee...f7e 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 Populært innlegg #6 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er altså mange som tenker over dette med ferie FØR de får barn og derfor har jobb med fleksitid, turnus eller lignende. Har du betalt overtid i stedet for avspasering kan du jo evt bruke de ekstra pengene på å betale en barnevakt et par uker på sommeren, i stedet for å bruke dem på dyr bil, frisørtimer, nye klær og større luksusbolig… Anonymkode: dbfee...f7e Haha, du er ikke lite frekk. Nei, vi har ikke betalt overtid heller. Det forventes at vi jobber ekstra ved behov uten ekstra kompensasjon. Og jeg mener fortsatt at det bør være tilstrekkelig å ta ut de ferieukene man faktisk har til rådighet, uten at man skal bli stemplet som dårlige foreldre. Ts Anonymkode: f7cbc...205 48 5 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, det er jo kjekt for dem det gjelder som kan jobbe inn ekstra fridager. Når jeg eller mannen min jobber ekstra, blir det ikke noe avspasering av den grunn. Vil tro flere har det sånn. Ts Anonymkode: f7cbc...205 Hvorfor blir det ikke noe avspasering? Hvis det er pga du får kun betalt overtid, kan du jo ta ulønnet fri en uke her og der da. Anonymkode: 366d5...fc0 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, du er ikke lite frekk. Nei, vi har ikke betalt overtid heller. Det forventes at vi jobber ekstra ved behov uten ekstra kompensasjon. Og jeg mener fortsatt at det bør være tilstrekkelig å ta ut de ferieukene man faktisk har til rådighet, uten at man skal bli stemplet som dårlige foreldre. Ts Anonymkode: f7cbc...205 Da burde dere ikke finne dere i å jobbe overtid uten kompensasjon. Dere har jo til rådighet ferie x 2. Anonymkode: 366d5...fc0 11 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 Det går bra! Du må ikke følge størmmen barn har godt av å være i barnehagen 5-9 uker synes jeg er for mye 😅 Her har vi tatt 4 ukers ferie. Pga vi skal besøke oldemor i Sverige 🤗 3 uker høres fint ut. Så kan dere voksne ladde opp og kose dere i sommeren. Anonymkode: 10685...23b 8 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da burde dere ikke finne dere i å jobbe overtid uten kompensasjon. Dere har jo til rådighet ferie x 2. Anonymkode: 366d5...fc0 Og PS. Jeg syns ikke du er dårlig foreldre uansett hvor mye ferie du gir barna. Men du antyder at om man tar mer enn 3 uker ferie, spesielt de med 5-9 uker, det må jo være de ikke jobber.. regnestykket er enkelt. Anonymkode: 366d5...fc0 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 Planla arbeidstider og feriemuligheter før barnet kom… Valgte jobber deretter. Samboer jobber mer helg, men fri i ukedager og mye tidligvakter (ferdig 14), så har mulighet til å gi barnet fri eller korte dager gjennom hele året. Ellers jobbes det inn sånn at vi kan ta barnet ut av barnehagen f eks en uke her og der, reise bort eller bare være hjemme/ på hytta. Om sommeren er jeg mest hjemme og far arbeider en del, til gjengjeld har han korte dager og mer fri på våren og høsten 😊 Er vokst opp med foreldre som jobbet skift så en forelder alltid var hjemme med oss barna, vi var 3 små og ingen av oss gikk i barnehage. Helgene hadde de fri og var familietid. Det finnes mange løsninger, man må bare gjøre det som er best for sin familie😊 Anonymkode: a853b...f83 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og PS. Jeg syns ikke du er dårlig foreldre uansett hvor mye ferie du gir barna. Men du antyder at om man tar mer enn 3 uker ferie, spesielt de med 5-9 uker, det må jo være de ikke jobber.. regnestykket er enkelt. Anonymkode: 366d5...fc0 Ja regnestykket er enkelt, 5 uker ferie x 2 = 10 uker ferie. Anonymkode: dbfee...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #13 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor blir det ikke noe avspasering? Hvis det er pga du får kun betalt overtid, kan du jo ta ulønnet fri en uke her og der da. Anonymkode: 366d5...fc0 Særlig uavhengige stillinger er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene. Ts Anonymkode: f7cbc...205 14 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 Jobber som pedleder I barnehage og har gjort det i noen år. 3-4 uker på sommeren er normalen. Sjelden barn har 5-9 uker ferie 😆 selv ikke de som vi vet har mulighet til lengre ferie (lærere, ene forelder ikke i jobb av ulike grunner etc.) De aller fleste har ca. 4 uker ferie iløp av et helt år, men gjerne noe fridager utenom (jul, påske, inneklemte dager) Anonymkode: 0d1dd...10d 23 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #15 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jobber som pedleder I barnehage og har gjort det i noen år. 3-4 uker på sommeren er normalen. Sjelden barn har 5-9 uker ferie 😆 selv ikke de som vi vet har mulighet til lengre ferie (lærere, ene forelder ikke i jobb av ulike grunner etc.) De aller fleste har ca. 4 uker ferie iløp av et helt år, men gjerne noe fridager utenom (jul, påske, inneklemte dager) Anonymkode: 0d1dd...10d Takk for fasit ☺️ Da var det som jeg trodde. I fjor hadde mine barn 11 uker fri mellom juni og oktober, men i år blir det altså 4 uker i samme tidsrom. Begge deler må være like OK, alt etter hva man får til. Og jeg synes det er en uting at det skal regnes som egoistisk og lavmål når barna har en helt normalt lang sommerferie. Ts Anonymkode: f7cbc...205 23 1 5
tussi84 Skrevet 22. mai 2023 #16 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja regnestykket er enkelt, 5 uker ferie x 2 = 10 uker ferie. Anonymkode: dbfee...f7e Men de fleste arbeidsplasser opererer med kun maks 3 uker ferie i løpet av sommer månedene. De to andre ukene kan tas mellom Jan- April, okt - desember. Med 2 foreldere som deler opp ferien helt så kan det maksimalt bli 6 uker ferie, men det er jo opptil arbeidsgiver å bestemme når ferien blir. Det er ikke gitt at det går opp slik at den ene feks har fri i uke 27,28,29 og den andre i uke 30,31 og 32 som eksempel. Det kan ende opp med at den ene foreldrenen får ferie 3 uker i juni, og den andre 3 uker i august.. Og de foreldrene som bor sammen skal de ikke få noen ferie samtidig som familie? De fleste prøver gjerne å ta 2 felles uker i det minste + 1 uke hver seg slik at barnet får 4 uker fri. 26 8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #17 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har satt opp vårt barnehagebarn på 3 uker ferie i sommer. Har pleid å ha lengre sommerferie, men i år fikk vi det ikke til. Jeg har faktisk trodd at det var 3 uker som var normalen, og at vi bare har vært heldige som har fått til mer enn det tidligere. Så leser jeg her at de fleste tar 5-9 uker sommerferie. Det er overraskende, for jeg kjenner ingen som har så lange sommerferier. Og jeg kjenner mange. Men her på kg er det altså normalen. Hvordan gjør dere det da med at man skal ha 1 uke høstferie, 2 uker juleferie, halvannen uke vinterferie og 2 uker påskeferie i tillegg? Ja, jeg er klar over at noen av disse dagene er helligdager, men langt fra alle. Når vi har tatt ut ferie høst, jul, vinter og påske, er det ikke 5-9 uker igjen til sommeren. Kanskje det er de som ikke jobber som svarer sånn? Anonymkode: f7cbc...205 Her er det ikke lov å ta mer enn 3uker ferie fra jobb og vi har ene siden av familien i utlandet så vi har de 3 ukene felles for å være med barnas besteforeldre som årets eneste mulighet. 3 uker ER standarden. De færreste klarer mer enn 4, uansett hva de påstår her inne. Anonymkode: 23c8a...659 26 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #18 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her er det ikke lov å ta mer enn 3uker ferie fra jobb og vi har ene siden av familien i utlandet så vi har de 3 ukene felles for å være med barnas besteforeldre som årets eneste mulighet. 3 uker ER standarden. De færreste klarer mer enn 4, uansett hva de påstår her inne. Anonymkode: 23c8a...659 Barnehagen ungen min gikk i var stengt fem uker hver sommer, pluss hele påska og hele romjulen. Alle klarte det merkelig nok fint. Så var det skole uten SFO, merkelig nok klarte alle det også helt fint. Mulig ingen i ditt miljø klarer å prioritere livet sånn at småbarn få mer enn 3 uker ferie, men det er veldig mange som klarer det. Ellers hadde det jo vært en ide å heller betale flybillettene til foreldrene til den som bor i utlandet, så hadd edere hatt tre ukers ekstra barnevakt i stedet for å bruke all ferie på å dra på besøk… Alt handler om prioriteringer. Anonymkode: dbfee...f7e 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #19 Skrevet 23. mai 2023 3 uker er det du minimum er pålagt så godt jobba🙈 Anonymkode: 1993a...511 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #20 Skrevet 23. mai 2023 Har jobbet lenge i barnehage. Det er vanlig med 3 uker. Flertallet tar 4 uker. Få tar 5 uker eller mer. De fleste som tar 5+ uker har også skolebarn som har lang ferie. Anonymkode: 83afd...f01 11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå