AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Jeg lurer veldig på hvilke alternativer som finnes for å slippe å føde uten smertelindring igjen. Første fødsel hadde jeg nesten full åpning innen jeg var fremme på fødestua, og fikk beskjed om at anestesilegen var opptatt og det ikke var tid til epidural. De neste 3 timene før ungen var ute var helt jævlige, og jeg gruer meg veldig til å føde igjen. Siden andre fødsel gjerne går raskere enn første frykter jeg å ikke rekke epidural da heller, selv om jeg drar til sykehuset med en gang jeg kjenner noe (bor nær sykehuset, så heldig sånn sett, men tar trolig litt tid å komme seg dit likevel - og anestesilegen kan jo være opptatt..). Hører gjerne erfaringer fra andre som har hatt raske fødsler! Slik jeg har forstått det er alternativene trolig: 1) Lystgass (kan velge et sykehus som tilbyr det, men det er litt lenger unna) - utgjør det egentlig en forskjell i den siste fasen..? 2) Spinalbedøvelse (noen som vet hvorfor det ikke er mer vanlig? Noen som har fått det sent i fødselen..?) 3) Få epidural og bli igangsatt på sykehuset. Eller «må» man ha så seriøs fødselsangst at det blir KS om noe skal bli innvilga? (Så redd er jeg ikke, vil bare veldig gjerne ha smertelindring) Spesielt interessert i erfaringer fra de som har født i Oslo-området. Hvor mye kan man avtale på forhånd? Hvis det går raskt må jeg trolig føde alene, er redd for å møte en jordmor som er tilbakeholden og ikke være i stand til å få frem egne ønsker/bli hørt 😕 Anonymkode: a112b...05b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Min første fødsel var som din. Rakk ikke smertelindring, og det var i tillegg en (stor) stjernekikker. Forstår godt at du er skremt. Det jeg kan si, er at det er annerledes når du har født før. Det er ikke like vondt, og du kjenner tegnene tidligere. Fagfolk prøvde å forklare meg dette, men jeg trodde ikke på dem. Vel, de hadde heldigvis rett. Likevel har jeg valgt igangsetting for å ha mer kontroll. Første gang med epidural, andre gang uten noe annet enn lystgass. Det var egentlig ikke noen forskjell smertemessig. Anonymkode: 358e5...7c6 1
Arkana Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Du rekker ikke epidural (spinalbedøvelse gir man ikke ved vanlig fødsel, det brukes til keisersnitt for det lammer hele nedre del av kroppen) ved en styrtfødsel. Du kan prøve lystgass, mange har god erfaring med det, men for min del hjalp den ingenting som helst og jeg synes masken var klaustrofobisk. Jeg har hatt to styrtfødsler. Den første tok 2 timer og den andre tok 24 minutter. Ja, det er skikkelig intenst når man ikke har smertelindring, men det går i det minste fort og man blir ikke så sliten som ved lange fødsler. Det er også annerledes når man har født før, smertene er ikke mindre, men man vet hva som skjer. Husk at igangsettelse innebærer økt risiko for både deg og barnet så det er ikke nødvendigvis noe man bare kan eller bør velge uten god grunn (man kan absolutt få innvilget igangsetting av psykiske grunner, keisersnitt er ikke eneste mulighet). Snakk med jordmor om bekymringene dine. De aller fleste synes andre fødsel er en mye bedre opplevelse enn første.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 Jeg har hatt to styrtfødsler, og nei, ingen smertelindring. Med førstemann fødte jeg et kvarter etter jeg kom inn dørene på sykehuset. Med andremann måtte jeg igangsettes pga fostervannslekkasje. Tro meg, det vil du IKKE. Igangsatte fødsler regnes som risikofødsler, og de er som regel mer smertefulle enn spontane fødsler. Jeg fikk også den gøye komplikasjonen som er ganske vanlig ved igangsetting, nemlig at jeg ikke fikk pressrier, jeg måtte presse ungen ut uten noen hjelp av kroppen, og DET var jævlig det.. På mitt sykehus er det kun epidural, som du ikke får om fødselen ser ut til å gå raskt, eller sånne saltvannskapsler de kan sette inn i ryggen, som kun hjelper om du har smertene i ryggen (noe jeg ikke hadde), eller akupunktur (som det ikke er noe vitenskapelig hold i at hjelper), og badekar (som du ikke får om du blir igangsatt eller det av andre årsaker er risikofødsel). Anonymkode: babfa...a08 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Skrevet 23. mai 2023 Hadde pundendalblokker (mer eller mindre lokalbedøvelse i skjeden) og styrt fødsel. Ingen smertelindring utover det. Anonymkode: b2533...878
Sprudlesann Skrevet 23. mai 2023 #6 Skrevet 23. mai 2023 1 hour ago, Arkana said: (spinalbedøvelse gir man ikke ved vanlig fødsel, det brukes til keisersnitt for det lammer hele nedre del av kroppen) ved en styrtfødsel. Det gis spinal ved fødsel. Det står på nettsidene til OUS. Gis ved forventet gjenstående fødselsvarighet mindre enn 90 minutter. https://ehandboken.ous-hf.no/document/19908, se også lenken nederst i dokumentet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 Sprudlesann skrev (2 minutter siden): Det gis spinal ved fødsel. Det står på nettsidene til OUS. Gis ved forventet gjenstående fødselsvarighet mindre enn 90 minutter. https://ehandboken.ous-hf.no/document/19908, se også lenken nederst i dokumentet. Jordmor vurderte det, helt til hun innså at det var ikke tid til. Så du har helt rett, man kan faktisk få spinal ved vanlig fødsel. Anonymkode: b2533...878
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 Nei, du kan ikke få "nevneverdig" smertelindring når du har en rask fødsel. Er ikke under 3t såkalt styrtfødsel? Du får epidural ved rundt 4 cm? Kommer man inn med 7-8 cm, og det går fort, er det ikke så mye man kan gjøre annet enn sånne småting som ikke hjelper så veldig mye. Med det sagt er det jo egentlig ikke så gærent at fødselen går fort (såfremt man ikke revner fra A til Å), det er bedre enn å ha samme syke smertene i 17 timer før ungen er født. Som noen opplever. Ikke alle kan få epidural, selv om det går sakte, heller. Ville heller tenkt at siden første gikk relativt fort, så gjør andre det også og så blir du bare fort ferdig med hele greiene Du skal ikke stå i det så lenge, mest sannsynlig.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #9 Skrevet 23. mai 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Få epidural og bli igangsatt på sykehuset. Eller «må» man ha så seriøs fødselsangst at det blir KS om noe skal bli innvilga? (Så redd er jeg ikke, vil bare veldig gjerne ha smertelindring) Jeg tror ikke det må være såpass at du ønsker keisersnitt for å få noe innvilget. Men om du ber om keisersnitt - da vil du få tilbudt masse smertelindring for vaginal fødsel som alternativ. Jeg hadde keisersnitt etter sånn samtale, men jeg fikk hvertfall beskjed om at de hadde så god smertelindring tilgjengelig for vaginal fødsel at smertelindring ikke skulle være noen grunn til å ønske keisersnitt. Skulle ønske det fantes mer informasjon åpent tilgjengelig om hva sykehuset kan tilby. Det er veldig vanskelig å forholde seg til den greia der man må ha henvisning og snakk om angst for å få velge seg moderne medisinsk behandling og moderne medisinsk smertelindring som det ville vært en selvfølge å tilby dersom det ikke gjaldt fødsel, tilsynelatende mest på grunn av ideen om at smerte i fødsel skal gjøre oss til bedre mødre. Hater det der. Anonymkode: 027a0...cf9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #10 Skrevet 23. mai 2023 Snakk med jordmor eller sykehuset om hvilke muligheter de mener du har. Etter en grusomt smertefull, men lang, førstefødsel hadde vi lagt fullstendig plan for smertelindring. Vi bor 1 time og 20 minutter unna sykehuset og må ta ferge, så med engang jeg ringte skulle de time anestesi slik at jeg kunne få epidural når jeg kom inn osv. Jeg visste ikke at jeg hadde 4 cm åpning da jeg tilfeldigvis var innom den lokale jordmora for en sjekk, og ble sendt inn med ambulanse med engang. Før vi nådde sykehuset hadde jeg 10 cm og jordmor var klar til å ta i mot, men de klarte faktisk å få meg inn på sykehuset og oppi et badekar før ungen kom på to fine pressrier. Det var helt ærlig ikke vondt, og så fort gjort at jeg rakk ikke tenke eller kjenne etter. 😅 Anonymkode: b3e6d...ffd
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #11 Skrevet 23. mai 2023 Tusen takk for svar alle sammen! Veldig nyttig å lese om hvordan andre har opplevd det. Hører gjerne fra flere om noen titter innom tråden senere også😊 TS Anonymkode: a112b...05b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #12 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tror ikke det må være såpass at du ønsker keisersnitt for å få noe innvilget. Men om du ber om keisersnitt - da vil du få tilbudt masse smertelindring for vaginal fødsel som alternativ. Jeg hadde keisersnitt etter sånn samtale, men jeg fikk hvertfall beskjed om at de hadde så god smertelindring tilgjengelig for vaginal fødsel at smertelindring ikke skulle være noen grunn til å ønske keisersnitt. Skulle ønske det fantes mer informasjon åpent tilgjengelig om hva sykehuset kan tilby. Det er veldig vanskelig å forholde seg til den greia der man må ha henvisning og snakk om angst for å få velge seg moderne medisinsk behandling og moderne medisinsk smertelindring som det ville vært en selvfølge å tilby dersom det ikke gjaldt fødsel, tilsynelatende mest på grunn av ideen om at smerte i fødsel skal gjøre oss til bedre mødre. Hater det der. Anonymkode: 027a0...cf9 Det er en tragedie. Også det at man ikke får informasjon om faktisk risiko for ulike ting. Det bare snakkes ned og bagatelliseres. Anonymkode: 8dbc9...82d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #13 Skrevet 23. mai 2023 Jeg hadde også en fryktelig rask fødsel som jeg ikke rakk få epidural på. Jeg hadde stormrier som ikke gav meg mer enn sekunders pustepauser mellom slagene. Min lille lå i tillegg i uoppdaget seteleie og det var et smertehelvete. Jeg fikk lystgass, men følte vel egentlig at den sløvet meg mer ned enn den hjalp på smertene. Følte meg drita, men med like mye smerter, om det gir mening 😂 Fikk også fentanyl, uten at jeg følte det heller hjalp noe veldig (hjalp sikkert mer enn jeg tror🤷🏼♀️), og fikk pudendal. Jeg har lest i etterkant at pudendal skal være rimelig smertefritt å få satt - men de to stikkene tror jeg jammen gav meg de verste smertene i hele fødselen. Det var så grusomt smertefullt å få satt, - så det tror jeg faktisk ikke jeg tør neste gang. Men det hjalp på å roe ned riene slik at jeg faktisk fikk igjen pusten mellom slagene. Fikk beskjed om å komme meg på sykehuset fortest mulig beste gang, for de regnet med at fødselen ble enda kjappere da. Jeg kommer hverfall til å gjøre alt i min makt for å komme meg til sykehuset og få den j* epiduralen neste gang jeg er dum nok til å utsette meg for en graviditet. Anonymkode: 7bdcd...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #14 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 23.50): Jeg lurer veldig på hvilke alternativer som finnes for å slippe å føde uten smertelindring igjen. Første fødsel hadde jeg nesten full åpning innen jeg var fremme på fødestua, og fikk beskjed om at anestesilegen var opptatt og det ikke var tid til epidural. De neste 3 timene før ungen var ute var helt jævlige, og jeg gruer meg veldig til å føde igjen. Siden andre fødsel gjerne går raskere enn første frykter jeg å ikke rekke epidural da heller, selv om jeg drar til sykehuset med en gang jeg kjenner noe (bor nær sykehuset, så heldig sånn sett, men tar trolig litt tid å komme seg dit likevel - og anestesilegen kan jo være opptatt..). Hører gjerne erfaringer fra andre som har hatt raske fødsler! Slik jeg har forstått det er alternativene trolig: 1) Lystgass (kan velge et sykehus som tilbyr det, men det er litt lenger unna) - utgjør det egentlig en forskjell i den siste fasen..? 2) Spinalbedøvelse (noen som vet hvorfor det ikke er mer vanlig? Noen som har fått det sent i fødselen..?) 3) Få epidural og bli igangsatt på sykehuset. Eller «må» man ha så seriøs fødselsangst at det blir KS om noe skal bli innvilga? (Så redd er jeg ikke, vil bare veldig gjerne ha smertelindring) Spesielt interessert i erfaringer fra de som har født i Oslo-området. Hvor mye kan man avtale på forhånd? Hvis det går raskt må jeg trolig føde alene, er redd for å møte en jordmor som er tilbakeholden og ikke være i stand til å få frem egne ønsker/bli hørt 😕 Anonymkode: a112b...05b Jeg hadde veldig fødselsangst pga første fødsel som endte med hastekeistersnitt. Barnet var dysmaturt og det viste seg at jeg hadde hatt mange blodpropper i morkaken. Med barn nummer 2 var jeg livredd for at barnet skulle dø i tillegg til at jeg var redd for smertene, og fikk derfor samtale med overlegen på sykehuset der vi la en plan for fødselen. Jeg ble igangsatt 1 uke før termin med ballong, epiduralen ble satt før jeg fikk riestimulerende, men ikke aktivert. Jordmor anbefalte meg å vente med å aktivere den til jeg var over 7 cm. Brukte lystgass frem til det, aktiverte epiduralen og fødselen var smertefri derfra og ut. Kjente ikke smerter i det hele tatt etter den ble aktivert, selv om eg ble klipt. Fødselen tok tilsammen 6 timer, og jeg kunne gjort det igjen dagen etter snakk med jordmor, be om en samtale. Det var veldig deilig å snakke med noen om alle alternativ og risikoer. Anonymkode: c1da1...285
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #15 Skrevet 23. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er en tragedie. Også det at man ikke får informasjon om faktisk risiko for ulike ting. Det bare snakkes ned og bagatelliseres. Sååå enig. Både mangel på informasjon om skadereisikoer, men ikke minst det at det kan virke som om man må be om keisersnitt for å bli tilbudt god smertelindring for vaginal fødsel. Det er helt bak mål at ikke ts, som tilsynelatende ønsker en vaginal fødsel, må gå og lure på om adekvat smertelindring er tilgjengelig for vaginal fødsel uten å måtte "snike seg inn" ved å late som at hun er interessert i keisersnitt. Anonymkode: 027a0...cf9 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 Jeg hadde styrtfødsel med første uten smertelindring, og fikk derfor komme inn med en gang jeg merket at noe var i gang med nr 2. Rakk derfor epidural og unngikk styrtfødsel, total aktiv fødsel på 3,5 time. Anonymkode: d3def...e92
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg hadde styrtfødsel med første uten smertelindring, og fikk derfor komme inn med en gang jeg merket at noe var i gang med nr 2. Rakk derfor epidural og unngikk styrtfødsel, total aktiv fødsel på 3,5 time. Anonymkode: d3def...e92 Man unngår ikke styrtfødsel ved å komme inn tidlig, og ved å få epidural. Fødselen går ikke saktere av det. Jeg ble satt igang med nr 2, og var da altså på sykehuset uten noe tegn til at noe var igang - og jeg fødte på 1.5 time.. Anonymkode: babfa...a08
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man unngår ikke styrtfødsel ved å komme inn tidlig, og ved å få epidural. Fødselen går ikke saktere av det. Jeg ble satt igang med nr 2, og var da altså på sykehuset uten noe tegn til at noe var igang - og jeg fødte på 1.5 time.. Anonymkode: babfa...a08 Det er så godt at vi har sånne bezzerwizzere som deg her på forumet som vet bedre enn overlegene på sykehuset 🤪 "Epidural er sjelden forbundet med alvorlige komplikasjoner, men bedøvelsen kan gi svakere rier og en langsommere framgang i fødselen." https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/fodsel-og-barsel?sted=ulleval-sykehus#epiduralbedovelse https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7133539/ Fungerte som sagt ypperlig for min del og var et tiltak som ble satt fordi de ikke ønsket at jeg skulle føde en 4,4-kilos unge i styrtfødsel etter jeg hadde det med barn nr 1 🤡🍾 Men for all del, du må jo gjerne fortsette å tro at du vet bedre enn legene 😊 Anonymkode: d3def...e92 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #19 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sååå enig. Både mangel på informasjon om skadereisikoer, men ikke minst det at det kan virke som om man må be om keisersnitt for å bli tilbudt god smertelindring for vaginal fødsel. Det er helt bak mål at ikke ts, som tilsynelatende ønsker en vaginal fødsel, må gå og lure på om adekvat smertelindring er tilgjengelig for vaginal fødsel uten å måtte "snike seg inn" ved å late som at hun er interessert i keisersnitt. Anonymkode: 027a0...cf9 Det er nettopp det. Manglende forståelse for at ulike folk har ulik oppfatning av risiko. Man serveres bare en fasit på at "vaginal fødsel er bedre for mor og barn", helt uten å nyansere risikoen for ulike utfall, skader og plager. For meg synes det langt verre å risikere hjerneskade på barnet (risiko ved vaginal) enn allergi (risiko ved keisersnitt), for konsekvensen er så stor selv om sannsynligheten sikkert er lavere. Det er jo helt tullete egentlig, at det først er når man er dritredd at man får grundigere informasjon om hva de kan tilby. Anonymkode: 8dbc9...82d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #20 Skrevet 24. mai 2023 Jeg fikk tilbud om epidural, men det var en igangsettelse som gikk rolig og fint for seg (gikk rett fra ballong til å ta vannet noen timer senere, slik at de hadde tid til å legge til rette for den smertelindringen jeg ønsket). Fikk lystgass også, og syns ikke det virket smertelindrende, men det gav et fint fokus under riene. Også var den lyddempende. 🤭 Anonymkode: 28d87...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå