Gå til innhold

Er jordbær sunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rent helsemessig er jordbær viktig å spise og sunt eller er det mer som en dessert som egentlig ikke har så mye helsefordeler? Og kan det misfarge tennene? 

Anonymkode: 0232d...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Jordbær er sunt.

Anonymkode: 8fb83...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs om du spiser kun jordbær det eller om de inngår i et variert kosthold.

Anonymkode: 68d08...d0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørs om du spiser kun jordbær det eller om de inngår i et variert kosthold.

Anonymkode: 68d08...d0a

Jeg spiser grønnsaker hver dag til middag, ikke veldig variert middag som regel kylling og ellers knekkebrød til frokost. Er dårlig på å spise frukt men i det siste har jeg spist jordbær i vaniljesaus og kan godt spise det oftere om det er sunt, men er redd for at det er usunt sukker eller misfarger eller gir syreskader på tennene? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg spiser grønnsaker hver dag til middag, ikke veldig variert middag som regel kylling og ellers knekkebrød til frokost. Er dårlig på å spise frukt men i det siste har jeg spist jordbær i vaniljesaus og kan godt spise det oftere om det er sunt, men er redd for at det er usunt sukker eller misfarger eller gir syreskader på tennene? 

Du spiser jordbær med vaniljesaus, men det er jordbærene du lurer på om er sunne?

Anonymkode: 8fb83...469

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kos deg med jordbær det er sunt. Du høres ut til å ha et anstrengt forhold til mat. Får du hjelp? 

Anonymkode: fc4bb...9b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Rent helsemessig er jordbær viktig å spise og sunt eller er det mer som en dessert som egentlig ikke har så mye helsefordeler? Og kan det misfarge tennene? 

Beklager å måtte si det, men norske jordbær kan være fulle av sprøytemiddel/plantevernmiddel, så ville begrenset inntaket. Det er vel ikke bedre ute i EU?

95 PROSENT av norske jordbær som omsettes er sprøytet, 30 ulike sprøytemidler er tillatt. Ni av disse er ugressmidler, ni er soppmidler og 12 er stoffer mot skadedyr, ifølge Bioforsk.  Det er tillatt å benytte enkelte midler så sent som tre dager før innhøsting.

https://www.nrk.no/mr/nytt-sproytemiddel-skal-redde-jordbaera-1.15573892

Anonymkode: 74738...cdf

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager å måtte si det, men norske jordbær kan være fulle av sprøytemiddel/plantevernmiddel, så ville begrenset inntaket. Det er vel ikke bedre ute i EU?

95 PROSENT av norske jordbær som omsettes er sprøytet, 30 ulike sprøytemidler er tillatt. Ni av disse er ugressmidler, ni er soppmidler og 12 er stoffer mot skadedyr, ifølge Bioforsk.  Det er tillatt å benytte enkelte midler så sent som tre dager før innhøsting.

https://www.nrk.no/mr/nytt-sproytemiddel-skal-redde-jordbaera-1.15573892

Anonymkode: 74738...cdf

Det samme regelverket som gjelder for jordbær gjelder jo også for kornet brukt i brød og knekkebrød, dyrefôr, medisinering av dyr, samtlige grønnsaker på markedet. Regelverket gjelder for fiber brukt i klær, for maling, for kjøleskap og madrasser og sofaen din og barneleker og poteter og ris. Og ikke minst i drikkevannet vårt.

Er det noen spesiell årsak til at du velger deg ut enkelte matvarer og fokuserer på dem? Føler du at det gir bedre kontroll om du unngår en, helt vilkårlig valgt, matvare eller gjenstand? Og det er ikke spydig ment: tusenvis gjør samme valg som deg. Jeg undrer meg helt oppriktig på rasjonalet bak å tenke at ved å unngå noen få ting så «unngår» en noen få og i historisk sammenheng ekstremt små risikofaktorer som er helt uunngåelig knyttet til det moderne liv? Som en slags fiktiv «cheat code».

Anonymkode: 61ff2...8ea

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...