Gå til innhold

Fungerende alkoholiker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en fungerende alkoholier. Jeg har fast jobb, trener, sosial og jeg drikker. 
Jeg drikker meg sjeldent full i ukedagene, men må ha 2-3 glass nesten hver dag. Det siste året har jeg smuglet alkohol inn ved å besøke matbutikken først slik at jeg slipper polpose, tatt ekstra iniativ til settinger som inkluderer alkohol. Jeg gjemmer av og til flasker hjemme. Jeg drikker aldri før 4 på ettermiddagen. Det merkes at det har en innvirkning på treningen, og at jeg oftere blir hjemme enn å trene. Utad har jeg nok et normalt forhold til alkohol, mens det jeg egentlig tenker er: mellom 08:00-12:30: i dag skal jeg ikke drikke, og så dum jeg var i går. 12:30-17: i dag vil jeg drikke, jeg drikker bare litt mindre enn i går. Jeg har aldri skulket jobb på grunn av drikkingen, men knærket en god del paracet. 

jeg vet ikke hvor jeg vil, men dette er ikke normalt.

Anonymkode: f1e64...a37

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor drikker du ? 

Anonymkode: 2b1c0...37c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det som deg! Holdt det gående sånn i ca 2 år før det eskalerte sakte men sikkert. Ventet stadig kortere tid med å drikke utover dagen, og ikke så lenge etter begynte jeg å drikke på morningen, og da var det kjørt. Mistet effekt av øl og vin og gikk over på sprit, og derfra var ikke veien særlig lang til avrusning og behandling. Søk hjelp før du havner der, det er helt grusomt ❤️ Mistet også jobben og førerkort.

Anonymkode: 1017a...8fb

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor drikker du ? 

Anonymkode: 2b1c0...37c

Kjeder meg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde det som deg! Holdt det gående sånn i ca 2 år før det eskalerte sakte men sikkert. Ventet stadig kortere tid med å drikke utover dagen, og ikke så lenge etter begynte jeg å drikke på morningen, og da var det kjørt. Mistet effekt av øl og vin og gikk over på sprit, og derfra var ikke veien særlig lang til avrusning og behandling. Søk hjelp før du havner der, det er helt grusomt ❤️ Mistet også jobben og førerkort.

Jeg har holdt det i sjakk de siste 3-4 årene. Ble vanskeligere rundt covid. Har lovet meg selv å aldri bli en morgendrikker, og avrusning kjennes bare pinlig ut. Da får kollegaer og familie vite alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjeder meg

Da må du skaffe deg noen interesser og hobbys♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjeder meg

Men hva gir rusen deg? Blir du i hele tatt ruset på så lite? Alkoholikere utvikler toleranse, man må drikke mer og mer for å få en effekt 

Anonymkode: b91bf...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva gir rusen deg? Blir du i hele tatt ruset på så lite? Alkoholikere utvikler toleranse, man må drikke mer og mer for å få en effekt 

Anonymkode: b91bf...b4b

Nei, må ikke drikke mer men så er jeg ikke så stor av vekst heller. Kanskje det påvirker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (2 minutter siden):

Da må du skaffe deg noen interesser og hobbys♥️

Jeg har trening, men det er ikke nok.. spørsmålet er bare hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har holdt det i sjakk de siste 3-4 årene. Ble vanskeligere rundt covid. Har lovet meg selv å aldri bli en morgendrikker, og avrusning kjennes bare pinlig ut. Da får kollegaer og familie vite alt?

Absolutt ikke, så fremt du ikke er under 18 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Fungerende" alkoholiker er et elendig uttrykk, for det er et selvbedrag.

Uttrykket beskriver at alkoholikeren fremdeles fungerer noenlunde i jobb foreløpig, men det er også alt.

Utover det skjuler "fungerende" at alkoholen styrer hele resten av døgnet, hva man gjør og ikke gjør, hvem man er sammen med og ikke, økonomi, forhold, helse.

Du skriver at du drikker fordi du kjeder deg.  Det argumentet kjøper jeg ikke - og det tenker jeg du vet ikke er sant heller.

Men så lenge du selv ikke innrømmer hvorfor du drikker, eller så lenge du ikke oppsøker profesjonell hjelp for å slutte å drikke og bearbeide årsaken til at du drikker - så kommer du til å drikke deg til en ikke-fungerende alkoholiker forholdsvis raskt.

Du skriver også at du drikker 2-3 glass daglig - men er det enheter eller glass? Jeg tviler på at du drikker "bare" 2-3 alkoholenheter daglig. Så - hvor mye drikker du daglig i desiliter og styrke alkohol?

Du har nå et valg - å hoppe av sklia du har valgt, eller fortsette som før og skli rett til bunns. Du er redd for at familie og andre skal få vite at du er alkoholiker. Når du når bunnen så mister du trolig jobben din, kanskje sertifikatet (hvis du da ikke allerede har mistet lappen fordi du er tatt med promille eller har forårsaket en ulykke med promille), dine kollegaer og venner vil vite, din familie vil vite.

Du kaster nå bort livet ditt og økonomien din og kommer til å ødelegge det langt mer om du ikke søker hjelp.

Så - ærlig, hvorfor drikker du?

Anonymkode: 85d7a...350

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har trening, men det er ikke nok.. spørsmålet er bare hva?

Det må du finne ut av, du har vel noe du liker å gjøre.?! Spille et instrument, glede av å fiske, oppsøke natur/friluftsliv  mm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde det sånn…så ble jeg lei og orket ikke alkohol på lang, lang tid…Drikker nå, men oftest helg og en sjelden gang ukedag, men da er det kun snakk om 1-2 glass

Anonymkode: 1677d...337

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Fungerende" alkoholiker er et elendig uttrykk, for det er et selvbedrag.

Uttrykket beskriver at alkoholikeren fremdeles fungerer noenlunde i jobb foreløpig, men det er også alt.

Utover det skjuler "fungerende" at alkoholen styrer hele resten av døgnet, hva man gjør og ikke gjør, hvem man er sammen med og ikke, økonomi, forhold, helse.

Du skriver at du drikker fordi du kjeder deg.  Det argumentet kjøper jeg ikke - og det tenker jeg du vet ikke er sant heller.

Men så lenge du selv ikke innrømmer hvorfor du drikker, eller så lenge du ikke oppsøker profesjonell hjelp for å slutte å drikke og bearbeide årsaken til at du drikker - så kommer du til å drikke deg til en ikke-fungerende alkoholiker forholdsvis raskt.

Du skriver også at du drikker 2-3 glass daglig - men er det enheter eller glass? Jeg tviler på at du drikker "bare" 2-3 alkoholenheter daglig. Så - hvor mye drikker du daglig i desiliter og styrke alkohol?

Du har nå et valg - å hoppe av sklia du har valgt, eller fortsette som før og skli rett til bunns. Du er redd for at familie og andre skal få vite at du er alkoholiker. Når du når bunnen så mister du trolig jobben din, kanskje sertifikatet (hvis du da ikke allerede har mistet lappen fordi du er tatt med promille eller har forårsaket en ulykke med promille), dine kollegaer og venner vil vite, din familie vil vite.

Du kaster nå bort livet ditt og økonomien din og kommer til å ødelegge det langt mer om du ikke søker hjelp.

Så - ærlig, hvorfor drikker du?

Jo, jeg var oppriktig i det jeg skrev. Jeg drikker ikke mer daglig enn hva jeg skrev.. det er ikke noe poeng for meg i å lyve om det. En vinflaske varer i 2-3 dager.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (2 minutter siden):

Det må du finne ut av, du har vel noe du liker å gjøre.?! Spille et instrument, glede av å fiske, oppsøke natur/friluftsliv  mm.

Nei.. skulle ønske. Liker komfort bedre enn naturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er en fungerende alkoholier. Jeg har fast jobb, trener, sosial og jeg drikker. 
Jeg drikker meg sjeldent full i ukedagene, men må ha 2-3 glass nesten hver dag. Det siste året har jeg smuglet alkohol inn ved å besøke matbutikken først slik at jeg slipper polpose, tatt ekstra iniativ til settinger som inkluderer alkohol. Jeg gjemmer av og til flasker hjemme. Jeg drikker aldri før 4 på ettermiddagen. Det merkes at det har en innvirkning på treningen, og at jeg oftere blir hjemme enn å trene. Utad har jeg nok et normalt forhold til alkohol, mens det jeg egentlig tenker er: mellom 08:00-12:30: i dag skal jeg ikke drikke, og så dum jeg var i går. 12:30-17: i dag vil jeg drikke, jeg drikker bare litt mindre enn i går. Jeg har aldri skulket jobb på grunn av drikkingen, men knærket en god del paracet. 

jeg vet ikke hvor jeg vil, men dette er ikke normalt.

Kanskje du kan ta ein telefon til AA? Det er fullstendig anonymt og du kan lette ditt hjarte. Og viktigst av alt: du treng ikkje erkjenne at du er ein alkoholikar eller slit med alkohol når du ringer, men simply ta ein prat om dine alkoholvaner. :)

Og du: det er skikkeleg fine, heilt vanlege folk på den telefonen. Og du kan berre legge på kva tid som helst. 

Dette ordnar seg, TS ❤️ 

Anonymkode: 57e01...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (4 minutter siden):

Er det rådet du gir til en alkoholiker - spill et instrument? 😂🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, jeg var oppriktig i det jeg skrev. Jeg drikker ikke mer daglig enn hva jeg skrev.. det er ikke noe poeng for meg i å lyve om det. En vinflaske varer i 2-3 dager.

Det er bra. Da er veien bort fra alkoholen litt enklere.

Hvilket liv vil du ha?

Et hvor du sitter og drikker bort kjedsomhet og alle muligheter livet kan gi deg, kaste bort mye penger?

Eller et liv hvor du skaper deg et innhold, skaper deg gode og nære relasjoner, kan le og prate alvor, legge planer og glede deg sammen med andre?

Ring hit i morgen! https://www.anonymealkoholikere.no/2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du kan ta ein telefon til AA? Det er fullstendig anonymt og du kan lette ditt hjarte. Og viktigst av alt: du treng ikkje erkjenne at du er ein alkoholikar eller slit med alkohol når du ringer, men simply ta ein prat om dine alkoholvaner. :)

Og du: det er skikkeleg fine, heilt vanlege folk på den telefonen. Og du kan berre legge på kva tid som helst. 

Dette ordnar seg, TS ❤️ 

Anonymkode: 57e01...341

Kanskje. Synes det er litt klisje

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...