Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg blir gal av hvor vanskelig det skal være å finne solkrem uten skadelige stoffer for gravide…

Bruker EVY spf til fjeset til vanlig og de sier de kan brukes av gravide, men den inneholder hvertfall en skadelig ingrediens (men muligens lav dose av det..). Kan noen si meg om den er ok å bruke? Eller denne på bildet fra Cliniderm?

image.jpg

Anonymkode: 44fc5...950

• Liker 1
Skrevet (endret)

Wooden spoon sin er dyrt, men har ingenting som er farlig. Den er mineralsk, altså med sink. Har ikke titanoksid og de fleste ingrediensene er økologisk.

Screenshot_2023-05-23-10-36-51-88_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Endret av HeleneHS
AnonymBruker
Skrevet

Bruker de samme som jeg gjorde før jeg ble gravid. Mest Cliniderm og Cosmica. 

Anonymkode: fb131...215

Skrevet
HeleneHS skrev (2 timer siden):

Wooden spoon sin er dyrt, men har ingenting som er farlig. Den er mineralsk, altså med sink. Har ikke titanoksid og de fleste ingrediensene er økologisk.

Screenshot_2023-05-23-10-36-51-88_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Forstår godt at man tyr til sånt fordi man blir redd for alle disse kjemiske stoffene, men basert på erfaring ville jeg ikke gått for slike solkremer. Det er viktig med solkrem med UVA og UVB filter.

Se heller på forbrukerrådets tester. Selv har jeg gått for Cliniderm og den ene fra La Roche som er «friskmeldt». Derma selger de vel rimelig på Europris.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Rosa Dartle said:

Forstår godt at man tyr til sånt fordi man blir redd for alle disse kjemiske stoffene, men basert på erfaring ville jeg ikke gått for slike solkremer. Det er viktig med solkrem med UVA og UVB filter.

Se heller på forbrukerrådets tester. Selv har jeg gått for Cliniderm og den ene fra La Roche som er «friskmeldt». Derma selger de vel rimelig på Europris.

Denne har både UVA og UVB filter og jeg fikk den anbefalt av legen.

Hvaslags erfaring har du, som du baserer din anbefaling på?

AnonymBruker
Skrevet

Wooden Spoons og Rudolph Care er trygge til gravide 👍🏻👍🏻 (begge er mineralbaserte solkremer)

Anonymkode: 458f1...6bd

Skrevet
HeleneHS skrev (57 minutter siden):

Denne har både UVA og UVB filter og jeg fikk den anbefalt av legen.

Hvaslags erfaring har du, som du baserer din anbefaling på?

Fikk du den anbefalt fra fastlege eller hudlege? Det kan være den er ok altså, jeg er bare veldig skeptisk til solkremer med fysisk filter, da en del av de viser seg å ikke ha så god beskyttelse.

Smurte meg selv kun med denne typen naturlige solkremer fordi jeg alltid har vært opptatt av miljøgifter, men fikk ondartet føflekkreft tidlig i 30-årene. Jeg kan ikke si at det er derfor, men etter å ha lest en del om sånne kremer, ville jeg i alle fall gjort research. Kan godt være at akkurat den du viser til er helt fin, jeg brukte i hovedsak solkremer fra Alba Botanica og helsekost.

• Nyttig 1
Skrevet
52 minutter siden, Rosa Dartle said:

Fikk du den anbefalt fra fastlege eller hudlege? Det kan være den er ok altså, jeg er bare veldig skeptisk til solkremer med fysisk filter, da en del av de viser seg å ikke ha så god beskyttelse.

Smurte meg selv kun med denne typen naturlige solkremer fordi jeg alltid har vært opptatt av miljøgifter, men fikk ondartet føflekkreft tidlig i 30-årene. Jeg kan ikke si at det er derfor, men etter å ha lest en del om sånne kremer, ville jeg i alle fall gjort research. Kan godt være at akkurat den du viser til er helt fin, jeg brukte i hovedsak solkremer fra Alba Botanica og helsekost.

Takk for svar! Jeg fikk den anbefalt av en fastlege, ikke hudlege. Før brukte jeg änglamark sin - som er en av de anbefalte fra Forbrukerrådet.  Jeg hadde lyst å bytte til en mineralsk filter, og da finnes jo masse utvalg - og takk da den anbefalingen som jeg delte nå.

Den beste solbeskyttelsen er uansett å unngå sola, bruke solhatt, etc. Og ikke ligge og sole seg  - har gjort den feilen som ungdom selv, heldigvis uten skader til nå. Ble nok solbrent et par ganger for mye selv, så nå prøver jeg hovedsakelig å unngå å være i sola midt på dagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei! Jeg blir gal av hvor vanskelig det skal være å finne solkrem uten skadelige stoffer for gravide…

Bruker EVY spf til fjeset til vanlig og de sier de kan brukes av gravide, men den inneholder hvertfall en skadelig ingrediens (men muligens lav dose av det..). Kan noen si meg om den er ok å bruke? Eller denne på bildet fra Cliniderm?

image.jpg

Bruk  Änglamark sin

Anonymkode: e147a...2cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

image.jpg

Hvilke stoffer er dokumentert farlig og skal ikke brukes av gravide?

Anonymkode: abebf...681

AnonymBruker
Skrevet

Derma solkrem er svanemerket.

Anonymkode: a538c...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...