Gå til innhold

Biopsi fra livmor, smertefullt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser på en helseinformasjonsside at vevsprøve fra livmor kan oppleves som "et lite ubehag", men alle damene (vel, 3 stykker) jeg har snakket med som har vært gjennom dette sier at det var det desidert VONDESTE de har opplevd i hele sitt liv, MYE verre enn å føde! 

Noen som vet?

Anonymkode: da63e...afd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk opplever det ulikt. Noen synes ikke det er vondt, andre synes det er vondt. Noen setter bedøvelse først, men vet ikke om det er rutine. 

Anonymkode: ec968...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke verre enn å føde.. 

Var vont, men selve smerten syntes jeg ikke var så mye verre enn mye annet som også gjør vondt. Det som er med den type prøve, er at smertene er "uspesifikke", i og med at man skjeldent har vont der og ikke ser livmora. 

Vet ikke helt hva jeg skal sammenligne det med, men det er vondere å sparke tåen i bordbenet for å si det slik. 

Er naturlig at du gruer deg, spesielt noe folk sprer rundt seg slike skrekkhistorier som at det er verre enn å føde. Man glemmer litt smertene etter fødsel pga den fantastiske premien og at det er så mye som skjer. 

Jeg har nettopp født, var helt jævelig men også fantastisk. Det er såpass ferskt at jeg gruer meg til neste fødsel, samtidig som jeg hadde grudd meg enda mer til en eksamen. Om sammenligningen gir mening. 

Uansett er det viktig å få gjort det, og du kan ta en ibux ett par timer før for å dempe ubehaget etter prøven er tatt. Den kjennes ut som noe mensensmerter-aktig. 

Anonymkode: b913d...26b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke verre enn å føde.. 

Var vont, men selve smerten syntes jeg ikke var så mye verre enn mye annet som også gjør vondt. Det som er med den type prøve, er at smertene er "uspesifikke", i og med at man skjeldent har vont der og ikke ser livmora. 

Vet ikke helt hva jeg skal sammenligne det med, men det er vondere å sparke tåen i bordbenet for å si det slik. 

Er naturlig at du gruer deg, spesielt noe folk sprer rundt seg slike skrekkhistorier som at det er verre enn å føde. Man glemmer litt smertene etter fødsel pga den fantastiske premien og at det er så mye som skjer. 

Jeg har nettopp født, var helt jævelig men også fantastisk. Det er såpass ferskt at jeg gruer meg til neste fødsel, samtidig som jeg hadde grudd meg enda mer til en eksamen. Om sammenligningen gir mening. 

Uansett er det viktig å få gjort det, og du kan ta en ibux ett par timer før for å dempe ubehaget etter prøven er tatt. Den kjennes ut som noe mensensmerter-aktig. 

Anonymkode: b913d...26b

Takk for utfyllende innlegg! 

Det jeg synes er "skremmende" er at disse damene har fortalt meg dette helt uavhengig av hverandre, og forøvrig ikke i sammenheng med at jeg må ta en slik prøve selv (det er jo isåfall slemt!).

Moren min tok en slik prøve for et par år siden i forbindelse med kreftbehandling, og hun snakker ennå om hvor forferdelig det var, jeg husker at hun ringte meg samme kveld og sa at hun hylte av smerter under undersøkelsen. Senest for et par måneder siden diskuterte vi covid-vaksinene i pausen på jobb, og da fortalte en kollega at hun fikk styrtblødning som bivirkning og ble hastesendt til gynekolog fordi hun var etter overgangsalderen. Der tok de naturlig nok vevsprøve av livmoren, og hun fortalte uoppfordret at det var helt grusomt og at hun vaklet ut av legekontoret etterpå.

Jeg vil nok ta Naproxen og eventuelt Pinex Forte (har noe liggende etter tanntrekking) 1-2 timers tid før undersøkelsen..

PS. Jeg har også født, og syntes ikke åpningsriene var spesielt vonde. Som sterke menskramper, bare. Kun pressriene opplevdes som forferdelige :P 

Skrevet

Kjente ingenting. De brukte bedøvelses-spray.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker vi biopsi fra livmorhalsen? I så fall gjør det overhode ikke vondt, ubehagelig ja, men du får jo bedøvelse 

Anonymkode: ca90e...05c

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det 3 ganger og ikke kjent noen ting da de har brukt bedøvelse. Blødd litt i et døgn i etterkant, men det var ingenting av betydning (mindre enn menstruasjonsblødning). 

Anonymkode: 9f997...319

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bedøvelse så merket ingenting annet enn litt skraping, mindre enn når de tar vanlig celleprøve for da har man jo ikke bedøvelse. 

Det som var vondt var stikket fra bedøvelsen, omtrent som å ta piercing men ikke noe værre. Jeg var ikke forberedt på det og hadde nok ikke syntes det var så vondt om jeg var mer forberedt. Jeg skvatt til fordi jeg har jo aldri kjent noe på livmoren min før så det var ikke bare stikket men også at det var på et sted jeg aldri før har kjent en følelse. Som at livmoren var en ball som eksisterte inni en glasskule og glasskulen er kroppen man ellers kjenner ting. 

Det ble satt to eller tre stikk og første var verst, men smerten gikk over på seriøst to sekunder. Egentlig ganske lik smerten man får når man tar blodprøve på armen bare at det var så uvant sted å få sprøytestikk. 

Bit tennene sammen og vit at det går fort over! Ingenting å grue seg til! 

Lykke til med både prøvetakelsen og resultatene ❤️

Anonymkode: 3f73c...0e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var overrasket over hvor vondt det var da jeg ble forberedt av legen på «et lite klyp». Det gjorde veldig vondt for meg, og jeg forsto hvorfor da jeg så ned etterpå - det var såpass med blod at det hadde rent mye ned i metallskålen under. Forstår absolutt ikke hvordan det kunne bli gjort uten bedøvelse med god samvittighet.
Ønsker ikke å skremme, bare forberede. Jeg hadde nok syntes det var greiere om jeg visste hva jeg hadde i vente - da ville jeg sikkert ha bedt om bedøvelse også :) 

Anonymkode: e327e...bb7

Skrevet

Be om bedøvelse! Sjekk gjerne på forhånd at du kan få det. Det var helt fantastisk i forhold til uten.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør ikke vondt. Er ubehagelig, og jeg hadde mensaktige murringer i underliv og korsrygg på kvelden. 
Alle har forskjellige smerteterskel, men jeg føler veldig mange maksimerer hvor vondt ting gjorde når de forteller det videre i etterkant, spesielt til noen som skal gjennom det samme. Det er unødvendig skremming. 
De bruker bedøvelsesspray og det tar litt lengre tid enn en vanlig GU. 

Anonymkode: 3a848...625

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det biopsi fra livmorhalsen du mener? Jeg har tatt det flere ganger og syns ikke det var så veldig vondt. Ubehagelig var det helt klart.

Jeg blødde helt jævlig etterpå - begynt å bli redd for at jeg skulle blø ihjel natten etterpå.

Anonymkode: 49791...2e6

AnonymBruker
Skrevet

Min mor tok, der var veldig tydelig mistanke om kreft. Så prøven burde/måtte tas der og da. Ingen bedøvelsesspray. Måtte ta tre «skrap» for å få nok. Det er nok på øvre skala av vondt syntes hun. Lurt av seg å ta noe smerte dempende på forhånd og spør om bedøvelse. Lykke til! 

Anonymkode: 7b011...c37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var overrasket over hvor vondt det var da jeg ble forberedt av legen på «et lite klyp». Det gjorde veldig vondt for meg, og jeg forsto hvorfor da jeg så ned etterpå - det var såpass med blod at det hadde rent mye ned i metallskålen under. Forstår absolutt ikke hvordan det kunne bli gjort uten bedøvelse med god samvittighet.
Ønsker ikke å skremme, bare forberede. Jeg hadde nok syntes det var greiere om jeg visste hva jeg hadde i vente - da ville jeg sikkert ha bedt om bedøvelse også :) 

Anonymkode: e327e...bb7

Det er ikke blod det som renner. Gynekologen forklarte meg at det var kontrastveske som de har sprøytet inn og den er brunrød. Jeg trodde også det var blod men det er ikke det. 

Man blør også, men ikke alt det der som renner. 

Anonymkode: 3f73c...0e0

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Til de som lurer på om det menes biopsi av livmorhals: Nei, det er snakk om å føre et instrument gjennom livmorhalsen og inn i livmorhulen, der det skal "klypes av" en liten bit livmorvev.

Hverken mamma eller de andre jeg har snakket med fikk forøvrig bedøvelse. Det var aldri snakk om det, eller annen smertelindring i forkant. Og mamma ble faktisk nærmest holdt fast av to pleiere, hvorav den ene av dem sa til henne at hun kunne klemme hånden hennes hardt ved behov. Så det virker som om helsepersonellet VET hvor smertefull en slik undersøkelse er..

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig unødvendig å gjøre dette uten bedøvelse. Jeg har gjort det 3 ganger, første gangen uten bedøvelse som var helt jævlig. Beklager, men det er faktisk den verste smerten jeg har opplevd.

Gynekologen jeg gikk til sist sa at det også er adrenalin i bedøvelsen, så man blør en del mindre.

Anonymkode: 823c6...989

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt en sånn og det var overraskende vondt. Vanskelig å beskrive, siden smerten er diffus. Ble kvalm og uvel i etterkant. Jeg visste ikke at de skulle ta prøven og ble ikke forberedt på at det skulle gjøre så vondt. Fikk bare beskjed om å telle til 10. Bedøvelse var det selvfølgelig ingen som nevnte. Nå har jeg ikke livmor mer, så skal aldri ta en slik prøve igjen. Å fjerne livmor var smertefritt til sammenligning, selv om man er litt hullete og mørbanket i etterkant.

Anonymkode: b02a1...4d1

Skrevet

Jeg vet ikke om det er det samme, men jeg tok biopsi av en polypp inni livmora fordi de skulle sjekke at det bare var en ufarlig polypp og ikke kreft. Jeg var ikke forberedt, ikke bedøvelse (de fant polyppen da de sjekket livmor pga heftige blødninger over lang tid).

Det føltes som legen "kløp av et stykke kjøtt". Smertefullt så tårene spratt, men det var over på sekunder. Etterpå var det som vanlige menssmerter med murring i kanskje et døgns tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 21.47):

Jeg leser på en helseinformasjonsside at vevsprøve fra livmor kan oppleves som "et lite ubehag", men alle damene (vel, 3 stykker) jeg har snakket med som har vært gjennom dette sier at det var det desidert VONDESTE de har opplevd i hele sitt liv, MYE verre enn å føde! 

Noen som vet?

Nei det går fint. Du kjenner det men det er firt gjort og helt greit.

Anonymkode: d8a5d...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke verre enn vanlig celleprøve.

Anonymkode: d9960...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...