Gå til innhold

Trykk-koker???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! :D

Jeg har fått to trykk-kokere i gave. En ser ut som en vanlig gryte, mens den andre ligner på en stekepanne med høye kanter. Saken er at jeg ikke helt vet hva jeg kan bruke dem til. Har hatt dem ganske lenge nå, men har ikke fått brukt dem. Fikk dem av svigermor, og hun begynner vel å lure på hvorfor jeg ikke har tatt dem i bruk enda... Best å tekke svigers...he he... :ler:

Kan noen forklare meg litt om hvordan de fungerer? Og har dere noen tips om hva slags retter jeg kan lage?

Takknemlig for svar! :D

Klemmer fra

Skrevet

Hei Bippe!!

Trykk-koker er en veldig praktisk kjele. Poenget er jo som navnet sier å koke under trykk. På den måten går kokeprossessen mye fortere. Lokket på kjelen blir helt tett, når det blir for høyt trykk i kjelen slippes dette ut gjennom en ventil. Når trykket i kjelen er kommet opp, og den begynner å slippe ut luft skrus platen ned.

Jeg bruker den bestandig når jeg lager bankekjøtt. Kjøtter blir da ferdig kokt på ca. 25 min. Det blir dessuten mye mørere. Sist helg lagde jeg får i kål i den. Dette tok ca.40min. Det følger sikkert med en bruksanvisning som sier noe om koketider. Den er særlig effektiv til kjøtt som trenger lang koketid. Altså en praktisk kjele for folk med dårlig tid! :D

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, Trikri! Fint at du kunne forklare litt. Trykk-kokerne mine er nemlig kjøpt i utlandet, og bruksanvisningen er derfor litt vrien... :-?

Fårikål liker jeg ikke, men nå kan jeg jo iallfall koke bankekjøtt ganske kjapt! :D

Noen flere som har forslag til hva slags retter jeg kan lage? Tips mottas med takk! Så kanskje jeg snart kan overraske svigers med en middag laget i trykk-koker... :ler:

Klemmer fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...