AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Hei! Jeg står for tiden uten fastlege og ei venninne av meg som er lege har tilbudt seg å skrive ut et medikament for meg så jeg får det så raskt som mulig. Jeg ønsker imidlertidlig ikke at hun skal få tilsyn i mine jornaler/dokumenter. Noen som vet om hun får noe slags tilgang ved å skrive ut for meg / få fødsels og personnummer? Takk for svar! Anonymkode: 937f6...a6c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Ja da får hun innsyn, og dessuten er det ulovlig å gi deg medisiner uten å registrere en formell legetime på deg Anonymkode: 3d1b4...09a 3 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 Hun får oversikt over alle reseptene dine. Hvis hun jobber på sykehus tror jeg hun må gå via journalen din for å komme seg inn i reseptformidleren. Men det betyr ikke at hun trenger å åpne noen av dokumentene eller lese hva som står der. Hun kan få tilgang til journalen din enten du gir henne personnummer eller ikke, men det har hun jo ikke lov til, og hun får problemer hvis det blir oppdaga. Men hvis hun har laget resepter til deg kan hun i så fall bruke det som unnskyldning til å ha snoka. Anonymkode: ea961...58a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 Ja, hun vil ha tilgang til alt. Hun er pålagt å skrive en kommentar om hvorfor hun er inne i journalen din, men det er det. Så egentlig opp til egen moral om hun leser gjennom resten eller ikke. Anonymkode: 51327...67b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja da får hun innsyn, og dessuten er det ulovlig å gi deg medisiner uten å registrere en formell legetime på deg Anonymkode: 3d1b4...09a Det er feil. Det er lov å skrive ut til bekjente. Gjør det når det er helt "ufarlige" ting. Man har også lov til å skrive ut til seg selv. Men man må skrive en kommentar i journal om hvorfor man er inne. Anonymkode: 51327...67b 14
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 Selv om hun får tilgang til journalen din vil hun nok sikkert ikke lese i den. Det blir loggført i alle dokumenter man er i, og siden hun vet dette tenker jeg hun ikke blir å lese i noe. Vil tro hun er lite interessert i å få en sak på seg for snoking, ekkelt vil det jo også bli siden dere er venner. Du har jo også tilgang til loggen, om du ikke har tilgangen på helsenorge.no er loggen likevel noe du kan be om å få utskrevet. Anonymkode: a0ef8...082 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv om hun får tilgang til journalen din vil hun nok sikkert ikke lese i den. Det blir loggført i alle dokumenter man er i, og siden hun vet dette tenker jeg hun ikke blir å lese i noe. Vil tro hun er lite interessert i å få en sak på seg for snoking, ekkelt vil det jo også bli siden dere er venner. Du har jo også tilgang til loggen, om du ikke har tilgangen på helsenorge.no er loggen likevel noe du kan be om å få utskrevet. Anonymkode: a0ef8...082 Man ser overskriftente nedover i det man klikker seg inn. Anonymkode: 51327...67b
Gjest T-AA Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ja da får hun innsyn, og dessuten er det ulovlig å gi deg medisiner uten å registrere en formell legetime på deg Anonymkode: 3d1b4...09a Dette er bare tull.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man ser overskriftente nedover i det man klikker seg inn. Anonymkode: 51327...67b Og glemte å nevne; om man skal skrive ut noe er det relevant å lese andre dokumenter. For det kan ha betydning for om medisinen bør skrives ut eller ikke. Anonymkode: 51327...67b 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 Har en legevenninne og hun sier selv at hun får innsyn og tilgang. Anonymkode: 738c4...540
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja da får hun innsyn, og dessuten er det ulovlig å gi deg medisiner uten å registrere en formell legetime på deg Anonymkode: 3d1b4...09a Er det noe nytt? Jeg pleide å være gift med en lege og han skrev ut resept på AB ved UVI for meg et par ganger uten at det var noe særlig ved det.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Skrevet 22. mai 2023 Men, TS, nå tar dette av... Og ser jeg ikke bidrar på en positiv måte, utover faktum som kan forvirre. Og de fleste svarene er direkte feil. Du må rett og slett ta et valg selv. Du sparer mye penger (sett mot Volvat) på en vennetjeneste. Du risikerer at hun ser noe - noe hun automatisk ser i det journalen åpnes, noe hun føler hun må lese på grunn av medisinen du trenger, eller noe hun ønsker å lese, enten fordi hun tar sjansen, eller vet hun kan begrunne det i din forespørsel. Anonymkode: 51327...67b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #13 Skrevet 22. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden): Er det noe nytt? Jeg pleide å være gift med en lege og han skrev ut resept på AB ved UVI for meg et par ganger uten at det var noe særlig ved det. Det står i journalen at han har vært inne, og hvorfor. Han kan da også se en del annet. Enten fordi det dukker opp direkte, eller fordi man må vite om annen bruk av medikamenter før man skriver ut noe. Anonymkode: 51327...67b
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står i journalen at han har vært inne, og hvorfor. Han kan da også se en del annet. Enten fordi det dukker opp direkte, eller fordi man må vite om annen bruk av medikamenter før man skriver ut noe. Anonymkode: 51327...67b Ah, jeg ser misforståelsen, han skrev ikke ut elektroniske resepter, men papir. Han hadde ikke tilgang til journalen min. Beklager at jeg blanda inn noe uvesentlig i diskusjonen.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #15 Skrevet 22. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (5 minutter siden): Er det noe nytt? Jeg pleide å være gift med en lege og han skrev ut resept på AB ved UVI for meg et par ganger uten at det var noe særlig ved det. Pleide å være gift? Var det litt av og på liksom? TS, hvis det er ting du er redd denne venninne din kan se, så ikke be henne om hjelp. At hun ser fødselsdato og personnummer er peanuts i forhold til alt annet hun kan få med seg. Jeg var på sykehuset i fjor til en undersøkelse. Av nysgjerrighet så sjekket jeg loggen på helsenorge. Jeg snakket med legen og hun som satt i resepsjonen. Allikevel var det 7 personer som hadde vært inne i min journal den dagen 😳 Jeg ble mildt sagt sjokkert over at så mange var i min journal pga denne undersøkelsen. Anonymkode: aeea1...1c6 2
Duff Skrevet 22. mai 2023 #16 Skrevet 22. mai 2023 På legevakten får jeg resepter på papir når legen på vakt ikke er en av de faste. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #17 Skrevet 22. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden): Ah, jeg ser misforståelsen, han skrev ikke ut elektroniske resepter, men papir. Han hadde ikke tilgang til journalen min. Beklager at jeg blanda inn noe uvesentlig i diskusjonen. Det må likevel loggføres. Man kan ikke skrive ut noe (uansett form) uten å være innom journalen. Selv på papir-resepten må han ha fødselsnummeret ditt. Da har han adgang til journalen. Anonymkode: 51327...67b 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 22. mai 2023 #18 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det må likevel loggføres. Man kan ikke skrive ut noe (uansett form) uten å være innom journalen. Selv på papir-resepten må han ha fødselsnummeret ditt. Da har han adgang til journalen. Anonymkode: 51327...67b Jeg burde strengt tatt slettet kommentarene mine, det er ikke relevant for TS. Og til deg (og eventuelt andre som sitter inne med samme tekniske kunnskap), om mulig, glem hva jeg har skrevet 😆
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #19 Skrevet 22. mai 2023 Her var det mye rare svar. Venninnen din kan skrive ut en resept på papir eller ringe inn resepten til det apoteket du tenker å bruke. Helt uten å logge inn noe sted, og helt uten å ha tilgang til journal. Da ser hun ingenting av noenting. Hvis venninnen din tenker å skrive den ut elektronisk fra en sykehusjournal eller en legevaktjournal så får hun innsyn i journalen. Legevakten har sjelden innsyn i sykehusjournalen og motsatt, og fastlegekontoret kan være en tredje journal igjen. Alt av tilgang vol bli logget. Så svaret er: Kanskje, avhengig av hvordan resepten lages. Legevenninnen må selv gjøre en vurdering om det er faglig forsvarlig å skrive ut medikamentet med den informasjonen hun har tilgjengelig, og om det er noe som bør dokumenteres utover resepten i seg selv. Anonymkode: 4bfe5...a29 2 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #20 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja da får hun innsyn, og dessuten er det ulovlig å gi deg medisiner uten å registrere en formell legetime på deg Anonymkode: 3d1b4...09a Selvsagt er det ikke ulovlig. Henvis gjerne til lovverk. Har selv brukt nettlege, hvis det har vært søndag - og jeg har fått UVI etter sex. Har da fått resept, og kunne gå på apoteket samme kveld. Anonymkode: 8e3c2...45d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå