Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt siden vi innførte fast føde hardet vært trøblete. Han var plaget med forstoppelse i 4 måneder før vi fikk movicol og selv om det har hjulpet på avføring sliter vi fremdeles med å få i ham fast føde. Han er ikke glad i å bli matet (grøt, gryter, middagsglass) så vi prøvde tidlig å teste ut BLW. Det funker til en viss grad, men kun med brødskive. Han har melkeallergi så det er litt vanskelig å finne pålegg han kan spise og det er mye han ikke vil ha (egg, skinke ++). Har lest at barn gjerne blir kresne fra de er 1,5 år og at det er viktig å gi dem mest mulig variert frem til da, men hver gang vi prøver å gi vanlig middag sitter han bare og hyler.. det blir dermed lite fisk og grønnsaker.

Han fullammet lenge og jeg var litt stressa da jeg skulle tilbake i jobb fordi han spiste så lite. Mange mente at spisingen ville gå seg til når, men det har ikke gjort det. Han er vanskeligere å mate med flaske etter at jeg begynte å jobbe.

Han er ofte grinete så det er vanskelig å vite om han egentlig er sulten eller om det er noe annet (han har sutret og grått mye hele veien). 

Er det vanlig å være så vanskelig på mat i en alder av 11 måneder? Hva kan/bør vi gjøre?

Anonymkode: d6bed...bad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd smoothieposer? Min er veldig glad i det, og sluker innholdet uansett hva som er i dem. Hvis barnet ditt liker det, kan du kjøpe gjenbrukbare poser, som du fyller med hjemmelaget smoothie, og så kan du gradvis tilsette grøt i posene, og etterhvert grønnsaksmos med kjøtt/fisk. 

Ville dog ikke gitt pose mer enn 1-2 ganger per dag, da det å suge fra en pose ikke er helt optimalt når barnet skal lære seg spiseferdigheter, men er fint som supplement og for å få i barnet ting som det ellers ikke vil ha.

Anonymkode: a779e...89f

AnonymBruker
Skrevet

2-åringen min spiser bare pasta til middag🫠 gjelder å lure i næring og proteiner i det hen spiser, f. eks blande grønnsaker som spinat, avocado etc. inn i fruktsmoothie. Og alltid prøv å få hen til å smake på det dere spiser :) det går seg nok til! 

Anonymkode: ca85c...eca

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en med veldig lik utfordring men usikker på hva de gjorde da. Men det var også et barn som var mye yngre enn 1,5 år. 

Har dere hørt med helsestasjonen? Legesjekk? Vet ikke om det er noen fysiske ting som kan gi sånne problemer.

Det kan kanskje være at barnet forbinder mat med magevondt..? Usikker på om de kan koble ting sånn når de er så små men.. 

Om han liker brødskive så kanskje lapper er populært? Kan blande med grøtpulver eller havremel, egg og banan og litt vann (ikke melk) Eller forsøk å lage forskjellige medaljonger/nuggets av moste grønnsaker som du steker?

Min på 14 mnd liker alt bedre om det er ost i, du kan prøve vegansk ost kanskje?

Most avokado og most banan er tips til pålegg uten melk :) Makrell i tomat er vel og melkefritt? Og kaviar?

Anonymkode: dab15...a8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har du prøvd smoothieposer? Min er veldig glad i det, og sluker innholdet uansett hva som er i dem. Hvis barnet ditt liker det, kan du kjøpe gjenbrukbare poser, som du fyller med hjemmelaget smoothie, og så kan du gradvis tilsette grøt i posene, og etterhvert grønnsaksmos med kjøtt/fisk. 

Ville dog ikke gitt pose mer enn 1-2 ganger per dag, da det å suge fra en pose ikke er helt optimalt når barnet skal lære seg spiseferdigheter, men er fint som supplement og for å få i barnet ting som det ellers ikke vil ha.

Han spiser smoothieposer innimellom. Men det er jo mye søtere enn middagsmaten og grøt så er litt redd han skal bli en smoothieunge som bare vil ha det og yoghurt til middag 😅 Føler uansett ikke det er nok å spise en smoothiepose i tillegg til brød i løpet av dagen de neste månedene, men forsåvidt ikke dumt å bytte ut med grønnsaksmos og kjøtt/fisk.

Takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

2-åringen min spiser bare pasta til middag🫠 gjelder å lure i næring og proteiner i det hen spiser, f. eks blande grønnsaker som spinat, avocado etc. inn i fruktsmoothie. Og alltid prøv å få hen til å smake på det dere spiser :) det går seg nok til! 

Anonymkode: ca85c...eca

Takk for tips og støtte. Ja, håper det går seg til, hadde bare ikke trodd at fast føde skulle bli et problem. Han elsker å die og la på seg så mye i starten av helsesykepleier sa at vi kanskje burde begrense ammingen litt 🤪 Trodde derfor han ville elske fast føde også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjenner en med veldig lik utfordring men usikker på hva de gjorde da. Men det var også et barn som var mye yngre enn 1,5 år. 

Har dere hørt med helsestasjonen? Legesjekk? Vet ikke om det er noen fysiske ting som kan gi sånne problemer.

Det kan kanskje være at barnet forbinder mat med magevondt..? Usikker på om de kan koble ting sånn når de er så små men.. 

Om han liker brødskive så kanskje lapper er populært? Kan blande med grøtpulver eller havremel, egg og banan og litt vann (ikke melk) Eller forsøk å lage forskjellige medaljonger/nuggets av moste grønnsaker som du steker?

Min på 14 mnd liker alt bedre om det er ost i, du kan prøve vegansk ost kanskje?

Most avokado og most banan er tips til pålegg uten melk :) Makrell i tomat er vel og melkefritt? Og kaviar?

Anonymkode: dab15...a8b

Vår er ikke 1,5 år enda altså, han er 11 måneder, men har hørt at det er vanlig at de blir me kresne fra 1,5 år og at det derfor er viktig å gi dem variert mat før den tid.

Vi har gitt opp helsestasjonen. Vår helsesykepleier har rett og slett ikke peiling på barn som er litt over gjennomsnittet krevende. At vi fant ut at han har melkeallergi og at vi til slutt fikk hjelp med forstoppelsen er kun fordi vi ikke ga oss og ba om henvisning til barnelege. Har kontaktet barnelegen som har fulgt oss med melkeallergi, men hun har ikke kapasitet til å hjelpe oss med andre ting enn allergien på de fastsatte tidspunktene (hver tredje måned), så vi føler vi står litt alene i det.

Og det kan hende det ikke er noe fare og at det er helt vanlig at barn ikke er så glad i grøt og middagsmat, meningen i min omgangskrets har samme problemer så da blir vi litt stressa. I tillegg er det slitsomt at det er så mye gråt og misnøye hve gang vi gir ham noe annet enn brød.

Takk for tips til mat. Vi har laget melkefrie lapper, det liker han, men blir fremdeles litt stressa over manglende interesse for middagsmat og grøt. Håper det går seg til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde også at de ble kresne mellom 1.5-2 år. Eldstemann ble superkresen rett før to og er helt krise fremdeles. Yngstemann han spiser bare det storebror spiser. Så her er vi fullernærte på pasta med pesto, grøt og røkelaks 🙈😂

Anonymkode: 95989...693

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 20.03):

Han spiser smoothieposer innimellom. Men det er jo mye søtere enn middagsmaten og grøt så er litt redd han skal bli en smoothieunge som bare vil ha det og yoghurt til middag 😅 Føler uansett ikke det er nok å spise en smoothiepose i tillegg til brød i løpet av dagen de neste månedene, men forsåvidt ikke dumt å bytte ut med grønnsaksmos og kjøtt/fisk.

Takk for tips :)

Ja, ser den med at smoothier er søte og derfor populære. Men du kan lure ganske mye inn i smoothien når du lager selv. Jeg laget feks en smoothie basert på eple, avokado, litt frosne bær og blomkål, og tilsatte ganske mye havregryn til miksen. Da smaker det fortsatt litt søtt, men du får litt mer næring gjennom avokado, blomkål og havregryn. Søtpotet er også en stor hit hos oss, pga den søte smaken. Bare jeg har nok søtpotet i mosen, kan jeg tilsette fisk og litt andre grønnsaker.

Kikerter er også ganske greit å putte i en slags smoothie. Metter godt, og smaker relativt nøytralt, så med litt frukt og avokado, smaker det som en smoothie.

AnonymBruker
Skrevet

Baby liker ikke så godt å bli matet. Det som fungerer er avokadomos, grøt med banan eller most banan. Men det er ikke alltid hun vil bli matet. Når vi begynte å tilby ulik mat som hun kunne spise selv, så ble interessen større. Satt hun inntil bordet i babystol og la diverse foran henne så hun kunne velge. F.eks en kvart banan, pastaskruer, en halv skive (leverpostei, syltetøy, majones, avokado), bær, eggerøre/bit omelett/halvt egg, kokt gulrot/brokkoli/potet. Da ble plutselig interessen stor! Det ble jo selvsagt litt matsvinn, men vi så fort hva hun likte best. Syns også hun lettere spiste en og en matvare enn matvarer som var blandet, slik som smoothie/mos. 

Anonymkode: ab15c...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 17.40):

Helt siden vi innførte fast føde hardet vært trøblete. Han var plaget med forstoppelse i 4 måneder før vi fikk movicol og selv om det har hjulpet på avføring sliter vi fremdeles med å få i ham fast føde. Han er ikke glad i å bli matet (grøt, gryter, middagsglass) så vi prøvde tidlig å teste ut BLW. Det funker til en viss grad, men kun med brødskive. Han har melkeallergi så det er litt vanskelig å finne pålegg han kan spise og det er mye han ikke vil ha (egg, skinke ++). Har lest at barn gjerne blir kresne fra de er 1,5 år og at det er viktig å gi dem mest mulig variert frem til da, men hver gang vi prøver å gi vanlig middag sitter han bare og hyler.. det blir dermed lite fisk og grønnsaker.

Han fullammet lenge og jeg var litt stressa da jeg skulle tilbake i jobb fordi han spiste så lite. Mange mente at spisingen ville gå seg til når, men det har ikke gjort det. Han er vanskeligere å mate med flaske etter at jeg begynte å jobbe.

Han er ofte grinete så det er vanskelig å vite om han egentlig er sulten eller om det er noe annet (han har sutret og grått mye hele veien). 

Er det vanlig å være så vanskelig på mat i en alder av 11 måneder? Hva kan/bør vi gjøre?

Har han forstoppelse og er mye sutrete så har han definitivt en allergi. Sjekk barnematbyen til ernæringsmamma.

Anonymkode: b1299...50a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...