Gå til innhold

Hund mistrives med babyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår gode herlige dansk svenske gårdshund er 5 år og babyen fyller snart 1. Det har vært en vanskelig omstilling for hunden å få baby i hus. Hunden blir stresset av at babyen gjør mye ut av seg, og at hun får mye mer oppmerksomhet. Det blir mye piping og en misfornøyd hund rett og slett. 

Noen som har erfaring med dette og som kan si noe om hvordan det var for dere? Gikk det seg mer til etterhvert som barnet ble eldre? 

Anonymkode: d6d0a...bfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere for at hunden skal bli mer komfortabel og trygg? 

Anonymkode: 6a0ab...663

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så mye erfaring, da vårt barn ikke er så gammel ennå. Men det vi har gjort som er veldig viktig er at hunden har rutiner, og selv med baby i hus så prøver vi å gjøre ting forutsigbart med mat, tur, lek/trening osv for henne.

Jeg syns også det er viktig at eier har tydelige forventninger til hunden. Hvis den er engstelig å ikke liker at baby beveger seg, så ikke la dem få kontakt? Be hunden om å ligge på plassen sin å slappe av/observere at baby gjør mye ut av seg. Og aldri la baby gå bort til hunden slik at den presses oppi en situasjon hvor den føler at den ikke får fred eller kan holde seg unna baby. Hvis hunden har behov for det så er det viktig at dere skjermer den, og hvis den blir stresset eller usikker rundt baby så skap avstand og la hunden roe seg ned før den inviteres bort til baby igjen.

Jeg har 2 hunder og 1 av dem kan bli litt engstelig eller intens med baby. Henne nytter det ikke å kjefte eller si nei noe særlig - så jeg har fokusert på å gi kommandoer og vise/fortelle henne hva hun skal gjøre. Da slipper hun å tenke eller bli usikker fordi jeg gir henne en oppgave, også får hun alltid mye ros når hun følger kommando og gjør som jeg sier. F.eks hadde hun en periode hvor hun ville helt oppi å snuse/slikke på babyen vår. Det var ikke ok, så hun fikk komme nær bare hvis hun kunne sitte rolig å se.

Anonymkode: e65ba...252

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette. Og hva gjør dere for å gi hunden oppmerksomhet?

Anonymkode: 79582...f84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har gode rutiner for hunden hjemme, og skjermer henne så mye vi kan for baby. Lar ikke baby gå bort til hunden. Det går jo egentlig greit så lenge vi er til stede begge voksne. Det er mest krevende når en er alene med hund og baby samtidig. Hunden kan bli helt fra seg om man sitter og leker med baby f eks. Akkurat nå er baby i en alder hvor hun krever veldig mye oppmerksomhet og hjelp til alt noe som er vanskelig for hunden. Håper dette blir enklere når baby blir mer selvstendig og forstår mer. 

Ts

Anonymkode: d6d0a...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Hunden er kjempesjalu

Anonymkode: 4e56b...085

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...