AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Hadde norsk hovedmål skriftlig eksamen i dag. På kortsvaret var det et dikt om Messi og så var oppgaven Gjør rede for hvordan Messi blir fremstilt i diktet med fagbregreper. Det er jo bare 250 ord så da fokuserte jeg mindre på vers/rim/alle virkemidlene enn vanlig diktanalyse og fokuserte mer på hvordan han ble fremstilt.. Hadde dere gjort det på samme måte? Føltes bare så feil å ha diktanalyse uten å faktisk analysere diktet, men heller hovedpersonen 🫣 Men så handler det jo også om å faktisk gjøre det oppgaven ber om.. Nevnte noen virkemidler som var brukt, men ellers ikke mye. Har jeg tenkt helt feil her? Anonymkode: 472ea...e97
Onomato Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Nei, du har tenkt helt riktig! Fokuser på de virkemidlene som har noe å si for framstillinga av Messi, alt annet er helt uinteressant. Jeg syns det høres ut som du har løst oppgaven på en god måte. Hilsen en norsklærer
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 Nevnte virkemidler som overdrivelse, kontraster og språklige bilder og hvordan dette fremstilte han. Og fagbegreper som strofer og verselinjer når jeg refererte i teksten. Men ellers ikke noe 😬 Anonymkode: 472ea...e97
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 Onomato skrev (Akkurat nå): Nei, du har tenkt helt riktig! Fokuser på de virkemidlene som har noe å si for framstillinga av Messi, alt annet er helt uinteressant. Jeg syns det høres ut som du har løst oppgaven på en god måte. Hilsen en norsklærer Tusen takk, ble litt mer betrygget nå 🫣 Anonymkode: 472ea...e97 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 Jeg gjorde diktanalyse light, men forklarte funksjonen til kun de virkemidlene som faktisk sa noe om Messi. Føler jeg famlet litt i blinde, men vi får se. 😅 Anonymkode: 55f61...3b4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 Dersom du er i tvil i fremtiden ville jeg skrevet eksplisitt at jeg avgrenser mot å drøfte xyz fordi disse ikke relaterer seg til den konkrete fremstillingen av Messi, men er mer generelle trekk ved dikt. Anonymkode: fe534...99b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå