Gå til innhold

Når slutter man med barnesikring i bil?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 12 år og 160cm. Barnet bruker bilpute enda. Hvor lenge burde man bruke det? Kan barnet «vokse ut av det» slik som bilstoler, eller er det bare å bruke det så lenge barnet sitter greit i det?

Anonymkode: 4d4e4...2c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ sitter en på 160 cm på pute?

Anonymkode: 79215...8dd

• Liker 9
Skrevet

Han trenger ikke sitte på pute nå, gjør ikke noe. Men han er lang nok til å sitte uten 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal spørre i bilstol gruppa på facebook

Anonymkode: a86a4...1ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

😂😂😂🍿🍿🍿

Anonymkode: 0f135...d46

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

fra bilstolvelgeren.no (trygg trafikk)

Følg denne femtrinns testen for å sjekke om barnet ditt er klart for å sitte uten bilsete.

• Kan barnet sitte med ryggen inntil ryggen på setet i bilen?
  • Når barnet sitter slik, klarer det å bøye knærne over kanten på setet?
  • Ligger hoftebeltet lavt over hofte og ikke inn mot mageområdet?
  • Ligger skulderbelte over skulder nært halsen, slik at det ikke sklir ned?
  • Forstår barnet hvordan det skal sitte riktig i bilens sete?

Dersom barnet ikke består denne testen bør du vurdere å ha barnet sittende i bilstol eller på bilpute litt lengre. Det viktigste du må passe på er at sikkerhetsbeltene går riktig over barnets kropp.

Anonymkode: 7dc68...686

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gjør det...de finner sikkert en bakovervendt stol til han 😂

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

10-12 år og over 150 skulle være greit uten pute (ifølge trygg trafikk og i følge politiet).

Anonymkode: 03b13...a3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

fra bilstolvelgeren.no (trygg trafikk)

Følg denne femtrinns testen for å sjekke om barnet ditt er klart for å sitte uten bilsete.

• Kan barnet sitte med ryggen inntil ryggen på setet i bilen?
  • Når barnet sitter slik, klarer det å bøye knærne over kanten på setet?
  • Ligger hoftebeltet lavt over hofte og ikke inn mot mageområdet?
  • Ligger skulderbelte over skulder nært halsen, slik at det ikke sklir ned?
  • Forstår barnet hvordan det skal sitte riktig i bilens sete?

Dersom barnet ikke består denne testen bør du vurdere å ha barnet sittende i bilstol eller på bilpute litt lengre. Det viktigste du må passe på er at sikkerhetsbeltene går riktig over barnets kropp.

Tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette barnet må ha bilpute, så må jeg også ha bilpute. Jeg er 160 og voksen 😀

Anonymkode: 6e1a8...2dd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjempebra forslag, da får man høre at barnet skal sitte bakovervendt med ørene mellom knærne til det er gammelt nok til å øvelseskjøre.

Anonymkode: ecd59...fc7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjempebra forslag, da får man høre at barnet skal sitte bakovervendt med ørene mellom knærne til det er gammelt nok til å øvelseskjøre.

Anonymkode: ecd59...fc7

Enkelte der vil nok helst at øvelseskjøringen foregår i bakovervendt stol også.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis dette barnet må ha bilpute, så må jeg også ha bilpute. Jeg er 160 og voksen 😀

Anonymkode: 6e1a8...2dd

Ja, når du skriver som om du er 12 år så er det godt mulig skjelettet ditt er som en 12åring også. 

Anonymkode: 91e77...77e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

😂😂😂🍿🍿🍿

Anonymkode: 0f135...d46

I den gruppen skal jo ungene sitte i bilstol til de er 18.

Jeg er 155 cm og sitter ikke på pute og da trenger ikke en ungdom på 160 cm sitte på pute heller.

• Liker 5
Skrevet
Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Enkelte der vil nok helst at øvelseskjøringen foregår i bakovervendt stol også.

Og der kom kaffien ut av nesen. Og jeg som nettopp har vasket tastaturet 😂😠

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, når du skriver som om du er 12 år så er det godt mulig skjelettet ditt er som en 12åring også. 

Anonymkode: 91e77...77e

Wow hva var det som trigget deg der? 😂

Anonymkode: 72539...25e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (51 minutter siden):

I den gruppen skal jo ungene sitte i bilstol til de er 18.

Jeg er 155 cm og sitter ikke på pute og da trenger ikke en ungdom på 160 cm sitte på pute heller.

Er litt forskjell på skjelettet til et barn og en voksen da, derav anbefalingene fra trygg trafikk. Bilstol er forøvrig påbudt dersom det er tilgjengelig frem til barnet er 150 cm, betyr jo ikke at en voksen på 149 cm får bot dersom barnestolen står bak.. er ikke anbefalt å ha barn fremme med aktiv airbag heller før de er 140 cm/12 år gamle, men igjen så skal vi voksne ha airbag uavhengig av høyde! Lov å tenke litt selv inn i mellom og ikke bare le alt bort bare fordi noen få i en facebook gruppe er litt for krasse i meningene sine (og ja, selv de som driver gruppen der gir andre beskjed om å formulere seg annerledes, og har komt med råd forovervendt selv om de mest ekstreme roper bakovervendt så vet hvor ufine noen der inne kan bli).

Forøvrig anbefalt med pute/beltestol frem til 12 års alderen ja siden skjelettet er mer modent og tåler bedre støten av beltet da. Så følg det som en annen delte fra trygg trafikk lenger oppe, om barnet sitter bedre uten enn med pute så er det bare å droppe den med meget god samvittighet 😊

Anonymkode: 6ec24...0cf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det blir litt dumt at jeg nærmest blir gjort narr av for et spørsmål. Dette er mitt eldste barn, og jeg vet rett og slett ikke hva som er normen. Har et eldre søsken som døde i bilulykke og har også mistet et barn i sykdom, så kan jo hende at jeg er litt nervøs og har brukt pute for lenge…. Takk for de informative svarene jeg har fått 😊

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det blir litt dumt at jeg nærmest blir gjort narr av for et spørsmål. Dette er mitt eldste barn, og jeg vet rett og slett ikke hva som er normen. Har et eldre søsken som døde i bilulykke og har også mistet et barn i sykdom, så kan jo hende at jeg er litt nervøs og har brukt pute for lenge…. Takk for de informative svarene jeg har fått 😊

Ikke bry deg om folk som gjør narr av at andre ønsker å sikre barna sine i bil. Det er både naturlig og fornuftig å sikre i bil! Og veldig spesielt at folk skal hetse andre for det, skjønner ikke greia. Det er kanskje en forsvarsmekanismer fordi de ikke gidder sikre egne barn bra nok fordi det er enklere eller billigere å la være.

Følg rådene fra Trygg Trafikk og ikke bry deg om troll på KG ❤️

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke til 36kg eller 135cm? 

Anonymkode: bd69d...512

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...