AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Hva er best? En aktiv hund av stor rase (setter/labrador/toller) eller en aktiv hund av liten rase (jack russell/schnauser)? Er de små rasene lettere å håndtere og virker mindre slitsomme enn de store? Anonymkode: b8062...79e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Hvis du av og til må reise bort, er det i hvert fall lye lettere å finne hundepasser til liten hund (særlig hvis du sørger for at den er vant til barn). Anonymkode: 787fb...7d5 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 Det er veldig stor forskjell på samarbeid, lynne og egenskaper til de rasene du har nevnt. Finn først ut hva du ønsker og ikke ønsker i en hund før du tenker på størrelse. Når det er sagt, foretrekker jeg en bærbar hund. Det vil si, en hund jeg kan slenge over nakken og bære om noe skulle skje og vi er oppi fjellet. Anonymkode: 2d38e...b17 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er veldig stor forskjell på samarbeid, lynne og egenskaper til de rasene du har nevnt. Finn først ut hva du ønsker og ikke ønsker i en hund før du tenker på størrelse. Når det er sagt, foretrekker jeg en bærbar hund. Det vil si, en hund jeg kan slenge over nakken og bære om noe skulle skje og vi er oppi fjellet. Anonymkode: 2d38e...b17 Har hatt stor og aktiv og ønsker nå en liten men fremdeles aktiv😄 Har tenkt og kikket på jrt, og du fremmer et godt poeng når du nevner bærbar👍🏼 Anonymkode: b8062...79e
Ittik Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 Elsker allsidigheten og treningsviljen til jack russell terrieren. Yngste min er en wanna be husky og elsker å trekke på ski. Han elsker å trene/konkurrere i agility og blodspor er han dyktig på, dessverre får jeg ikke trent så mye på det, da tiden ikke strekker til. Lett og plassere bort, hvis du ikke har andre dyr (som katt, kanin og fugl) pga. Jaktinstinktet, men kan fint ha han løs i skogen, har aldri stukket av. Litt obs, hvis du skal kjøpe jrt, så velg en oppdretter som har det ekstra giret på hundene sine. Er mange daffe jrt der ute.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 Ittik skrev (1 minutt siden): Elsker allsidigheten og treningsviljen til jack russell terrieren. Yngste min er en wanna be husky og elsker å trekke på ski. Han elsker å trene/konkurrere i agility og blodspor er han dyktig på, dessverre får jeg ikke trent så mye på det, da tiden ikke strekker til. Lett og plassere bort, hvis du ikke har andre dyr (som katt, kanin og fugl) pga. Jaktinstinktet, men kan fint ha han løs i skogen, har aldri stukket av. Litt obs, hvis du skal kjøpe jrt, så velg en oppdretter som har det ekstra giret på hundene sine. Er mange daffe jrt der ute. Har vært i kontakt med flere oppdrettere og de virker til å ha gode dyr samtlige😄 Har og vært på utstillinger og ulike konkurranser for å se på jrt i «aksjon». Har egentlig falt litt for denne lille men samtidig store rasen. Ser flere plasser at de blir omtalt som «mye» og «en håndfull» uten at noen sier noe om hva som ligger i det. Ser samtidig at det er mange pensjonister med bobil som har både 2 og 3 jrt, så jeg lurer nesten på hva som stemmer - er de «full turbo» eller er de litt «kinderegg»?😆 Anonymkode: b8062...79e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 Har hatt begge deler og det er fordeler og ulemper med begge. Har stor hund nå, men kommer til å gå for liten neste gang da det er mye mer praktisk både i hverdagen og med tanke på pass. Anonymkode: 78ac8...395 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har hatt stor og aktiv og ønsker nå en liten men fremdeles aktiv😄 Har tenkt og kikket på jrt, og du fremmer et godt poeng når du nevner bærbar👍🏼 Anonymkode: b8062...79e 👍 Små, aktive hunder kan være en håndfull. De går litt i fortfilm; de er kjappe, smidige og er aldri der de var et sekund siden. Det er jo også gøy 😄 Det er litt mer styr å gi de godbit, da man enten må kaste godbitene ned på bakken eller bøye seg for å gi. Men, så er de jo ikke så sterke og derfor ikke vanskelige å holde igjen. Man kan bære de over nakken, slenge de i en ryggsekk om de blir slitne på en lang sykkeltur og ta de med i kanoen uten at det blir trangt. Det er enkelt å få de opp bratte skråninger hvor man må klatre litt, spesielt om man har sele med håndtak. Jack Russell vet jeg ikke så mye om, men har forstått at de kan være både utrolige morsomme hunder, men også krevende fordi de er så energiske. Man må holde tritt for å kunne guide all den energien mot det man ønsker. Det er mye rask energi man må matche 😅 Anonymkode: 2d38e...b17 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 mitt inntrykk er at JRT tenderer mot å bli en mer stressa og irriterende hund som er vanskeligere å håndtere enn en større feks retriever. Samtidig er alle raser avhengig av en tålmodig, rolig og dyktig eier. Jeg foretrekker uansett større hunder (fra 20-30 kg) Anonymkode: 663c0...997 2
Ittik Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har vært i kontakt med flere oppdrettere og de virker til å ha gode dyr samtlige😄 Har og vært på utstillinger og ulike konkurranser for å se på jrt i «aksjon». Har egentlig falt litt for denne lille men samtidig store rasen. Ser flere plasser at de blir omtalt som «mye» og «en håndfull» uten at noen sier noe om hva som ligger i det. Ser samtidig at det er mange pensjonister med bobil som har både 2 og 3 jrt, så jeg lurer nesten på hva som stemmer - er de «full turbo» eller er de litt «kinderegg»?😆 Anonymkode: b8062...79e Mine er turbo på trening og slapper godt av hjemme. Alt til sin tid og jeg legger inn rolige dager, hvor det kun er rolige turer og ikke noe annet mas. De kan være mye, de lærer utrolig fort både positive ting og unoter. De er kvikke i vendingene og siden de er små, kan det hende man må snu seg en ekstra gang for å se hvor de er. Jeg har 2 stk og ute på tur og trening, så kan de nok oppfattes som mye av andre. På trening, så er de alltid klare og gir alt hver eneste trening. Inne, så er de verdens største kosegriser. De elsker å kose i sofaen. Men, det er alltid tid til litt klovnestreker også. Han eldste min er snart 13 år og elsker fortsatt å trene og han må trenes noen dager i uka. Så ja, de er litt kinderegg 😊
Ittik Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): mitt inntrykk er at JRT tenderer mot å bli en mer stressa og irriterende hund som er vanskeligere å håndtere enn en større feks retriever. Samtidig er alle raser avhengig av en tålmodig, rolig og dyktig eier. Jeg foretrekker uansett større hunder (fra 20-30 kg) Anonymkode: 663c0...997 Hvis man ikke aktiviserer de på en ordentlig måte, men bare kaster ball og pinne, så ja. Da kan de bli stressa og irriterende hunder. En jrt har godt av å lære seg å slappe av. Ikke bare kreve, kreve og kreve. Men, har man en plan med hundeholdet sitt og ønsker å trene aktivt, så kan man få en veldig fin hund.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Skrevet 22. mai 2023 Har hatt stor aktiv før og har liten aktiv nå. Fordel er at lille ikke rekker opp på bord og kjøkkenbenk, lager ikke riper i gulvet, mindre våt hund i turbofart inne! Bedre plass i dusj og i bil, lett å bære med seg, lettere å kjøpe inn hundemat, går i behagelig tempo uten trekk. Ulempe, egner seg ikke like godt til skitur, bærer ikke kløv Anonymkode: 7e5db...e49 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #13 Skrevet 22. mai 2023 Hva med en Whippet. Har hele verden av energi og elsker aktivitet når du vil det. Lek, turer, løping....you name it, og kan has med over alt. Når du derimot er rolig elsker den like mye å døse i sofaen. Anonymkode: bfb8f...c51
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 Ittik skrev (14 minutter siden): Mine er turbo på trening og slapper godt av hjemme. Alt til sin tid og jeg legger inn rolige dager, hvor det kun er rolige turer og ikke noe annet mas. De kan være mye, de lærer utrolig fort både positive ting og unoter. De er kvikke i vendingene og siden de er små, kan det hende man må snu seg en ekstra gang for å se hvor de er. Jeg har 2 stk og ute på tur og trening, så kan de nok oppfattes som mye av andre. På trening, så er de alltid klare og gir alt hver eneste trening. Inne, så er de verdens største kosegriser. De elsker å kose i sofaen. Men, det er alltid tid til litt klovnestreker også. Han eldste min er snart 13 år og elsker fortsatt å trene og han må trenes noen dager i uka. Så ja, de er litt kinderegg 😊 Takk for fyldige svar😄 Har du en ung og en gammel? Anonymkode: b8062...79e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #15 Skrevet 22. mai 2023 Jeg er veldig glad i mellomschnauzer Anonymkode: e13b2...820 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #16 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har hatt stor aktiv før og har liten aktiv nå. Fordel er at lille ikke rekker opp på bord og kjøkkenbenk, lager ikke riper i gulvet, mindre våt hund i turbofart inne! Bedre plass i dusj og i bil, lett å bære med seg, lettere å kjøpe inn hundemat, går i behagelig tempo uten trekk. Ulempe, egner seg ikke like godt til skitur, bærer ikke kløv Anonymkode: 7e5db...e49 Må legge til en ting til, den fyller ikke hele sofaen!😅 Store pleide å breie seg skikkelig, eller den ville ligge oppå meg. Men stor hun er også masse å noe med, det veier positivt. Ellers er de store personlighetsmessig generelt tryggere. Anonymkode: 7e5db...e49 1
Ittik Skrevet 22. mai 2023 #17 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for fyldige svar😄 Har du en ung og en gammel? Anonymkode: b8062...79e Eldste snart 13 og har vært desidert den mest aktive og rampete jrt jeg har hatt. Og rampete er han fortsatt. Han ble vel rundt 4 år før han landet litt 😅 Men, for en fantastisk og enkel hund å ha med å gjøre nå og etter han landet. Yngste er 7 år og han er mer selvstendig og har mer jaktinstinkt. Men, han elsker å trene og vi har et veldig godt samarbeid. Er på hund nr. 3 og 4 og har hatt rasen i 20 år. Jeg vil ha det lille ekstra giret og heller dempe/roe de ned, enn å måtte jobbe opp motivasjonen for å trene.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #18 Skrevet 22. mai 2023 Ittik skrev (43 minutter siden): Eldste snart 13 og har vært desidert den mest aktive og rampete jrt jeg har hatt. Og rampete er han fortsatt. Han ble vel rundt 4 år før han landet litt 😅 Men, for en fantastisk og enkel hund å ha med å gjøre nå og etter han landet. Yngste er 7 år og han er mer selvstendig og har mer jaktinstinkt. Men, han elsker å trene og vi har et veldig godt samarbeid. Er på hund nr. 3 og 4 og har hatt rasen i 20 år. Jeg vil ha det lille ekstra giret og heller dempe/roe de ned, enn å måtte jobbe opp motivasjonen for å trene. Etter 20 år med rasen så har du nok god kjennskap til de😄 Jeg vil gjerne ha en som kan brukest både til fjellturer og til rally eller agility, så den må ikke være for daff😆 Anonymkode: b8062...79e
Ittik Skrevet 22. mai 2023 #19 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter 20 år med rasen så har du nok god kjennskap til de😄 Jeg vil gjerne ha en som kan brukest både til fjellturer og til rally eller agility, så den må ikke være for daff😆 Anonymkode: b8062...79e En aktiv jrt passer supert til alt det. 😊
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #20 Skrevet 22. mai 2023 Hvis du vil ha littegranne større enn JRT, kanskje Parson Russell terrier kan være noe? Har hatt en sånn i omgangskretsen, og det var en godlynt fyr. Ikke vanskelig å ha med å gjøre inne, rolig og fin. https://www.nkk.no/raser/parson-russell-terrier-article121083-815.html Anonymkode: f26cd...be8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå