AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Føler vi har kommer inn i ett dårlig mønster her hjemme. Vi har flere barn. To under 18 år og to over. Den ene over 18 år har flyttet ut sammen med kjæresten, men er hjemom her noen ganger i uken. Hun betaler alt av utgifter selv, men får selvfølgelig mat når hun/de er innom. Storebroren hennes derimot sier han vil bo hjemme lenge. Når han var ferdig på vgs og så gikk videre på skole tenkte vi dette var greit og at han kunne bruke det han tjente på seg selv. Så begynte han i jobb og tjener forholdsvis greit, men har ett høyt forbruk. Det har vært mye utfordringer med ham oppover, og det har nok gjort at vi igjen og igjen har gitt etter for «nykkene» hans og vært glade for at han i det hele tatt er i jobb. For halvannen år siden fikk han kjæreste (også ung voksen) og disse to flytter frem og tilbake mellom foreldrehjemmene når det passer dem. Vi har nok vel gjestefrie (igjen, for å tekkes han), så denne jenta føler seg veldig hjemme her. De har i utgangspunktet god plass, og eget bad. Nå er jeg syk hjemme i dag, var alene hjemme og var på toalettet uten å låse. Plutselig kom hun inn på badet vårt (i en annen etasje), og sa «oi, er du her. Skulle bare låne såpene dine». En liten ting, men for meg var det toppen på kransekaka kjenner jeg. Vi har eget bad i forbindelse med vårt soverom og det at hun går rundt og plukker i huset når hun ikke trodde noen var hjemme kjente jeg gikk over mine intimsoner. Vi har bestemt oss for sette oss ned å lage en avtale med dem som blandt annet skal inneholde noe form for betaling, handler sine egne såper/toalettartikler, regler for at de holder seg til sitt bad, og at de ikke romsterer på kjøkkenet på nattestid. Er det noen som har forslag/innspill? Gutten vår får utbetalt mellom 20-30 000 i mnd, og har ett billån. Har stort sett aldri penger igjen i slutten av mnd Anonymkode: 8c4ec...760 3
Gjest theTitanic Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Du er snill som lar han bo hjemme gratis MEN du fratar ham muligheten til å lære seg hverdagsøkonomi. Han venner seg til et kunstig høyt forbruk han ikke vil ha råd til å opprettholde. Det vil bli en nedtur for ham å oppleve det virkelige voksenlivet, og å bo for seg selv. den nedturen vil komme selv om han ikke er rustet for den. Å bo billig eller gratis når pengene sløses bort er en bjørnetjeneste. Hadde han satt en sum; tilsvarende hva det ville kostet å bo for seg selv , på en konto som ble spart til egenkapital hadde saken vært en annen. Da hadde han lært forvaltning av pengene og gjort noe for å bygge livet sitt.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 Høres definitivt ut som det er på tide å ta betalt fra sønnen deres. Jeg fikk ikke lov til å bo hjemme etter jeg fikk jobb uten grunn. Måtte flytte hjem på grunn sv vannlekkasje i leiligheten, men dette var kun midlertidig. 10.000-13.000 i måneden er jo fullt mulig for de å betale. Anonymkode: d1d9d...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 Wow, barnet ditt får utbetalt 20-30k i mnd og har igjen penger i slutten av mnd?? Jeg får utbetalt 33k i måneden, har billån, leilighetslån og jeg sparer et bestemt beløp hver måned! Har aldri opplevd å sitte igjen uten penger på slutten av måneden? Her må du faktisk gripe inn før han ender opp med høye forbrukslån og på luksusfellen. En ting er å la voksne barn bo hjemme under studietiden og læringstiden, da de gjør noe fornuftig, men når sønnen din har en fulltidsjobb så må du sette opp ett budsjett for han! Han bør betale noe for å bo hjemme, dele litt på utgifter og sette som et krav at han må spare en stor del av lønnen hver måned. Hvordan skal han komme seg ut på boligmarkedet? Når det gjelder kjæresten, er det dessverre helt umulig for meg å tenke å ha en slik løsning at barnets kjæreste bor halvveis hos oss og halvveis hos sine foreldre, med mindre de hadde hatt et barn og trengt hjelp med å spare penger eller måtte ha et sted å bo mens de pusser opp leiligheten osv. Sønnen din og kjæresten har vel råd til å flytte sammen? Her tror jeg dere har gitt for mye frihet og for lite grenser.. Jeg har også vært gjennom mye i livet, men foreldrene mine stilte alltid krav til meg. Jeg er glad for det! Anonymkode: bcde2...b1f 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 La han leve livet. Ikke hans feil han lever. Så vokser han til. Anonymkode: 91c89...995
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La han leve livet. Ikke hans feil han lever. Så vokser han til. Anonymkode: 91c89...995 Hun er moren hans. Og han bor hjemme hos henne. Man har ansvar for barnet, selv om de fyller 18 år. Selvfølgelig skal moren lære han grenser og ansvar for økonomi! Kjipt at han ikke har lært det som tenåring, men det er aldri for seint. Bedre å lære nå enn å ende opp med masse forbruksgjeld. Anonymkode: bcde2...b1f 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 Mann som snart er 41 år bor fortsatt hjemme😏 snylter på moren sin. Anonymkode: bde6d...e54 1
Gjest Lurven Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 Du gjør han en jo en bjørnetjeneste ved å la han bo hjemme, ingen av dere som vinner noe på dette
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Mann som snart er 41 år bor fortsatt hjemme😏 snylter på moren sin. Anonymkode: bde6d...e54 Han er «bare» noen og tjue. Anonymkode: 8c4ec...760
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 Geez. På tide å be han flytte ut. Altså hallo? Evt kreve HØY husleie som dere sparer til EK. Og han må betale for egen mat, mobil, strøm etc. I tillegg må han faktisk gjøre husarbeid. Og HUN må få streng beskjed om at hun under noen omstendigheter IKKE får lov å ta av dine ting. Han må faktisk sitte igjen med det vi vanlige sitter igjen med når regninger, strøm og mat er betalt. Dere lar han leve som en konge med alt inkludert. Hvor er selvstendigheten og realismen?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 Her har dere kokt frosk lenge. Sier som resten. Ut med dem. Høy husleie til de flytter. Regler og grenser asap. Dette blir det dårlig fungerende voksne av 🙈 Anonymkode: f3c31...500 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Skrevet 22. mai 2023 Krev høy husleie (10 000kr) så kanskje han flytter ut på eget initiativ. Han bør også bidra til matutgiftene. Dere vil gjøre han en tjeneste ved å være harde nå ellers kommer han ikke til å klare seg selv senere uten å havne på luksusfellen. Anonymkode: 6a02f...65b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #13 Skrevet 22. mai 2023 Du er ikke snill med ham, men du ser det ikke selv. Anonymkode: f0c42...74c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 Hvorfor gjør du dette mot sønnen din, hvorfor har du ikke oppdratt ham til å bli en voksen? Anonymkode: b76d9...d9f 1
AprilLudgate Skrevet 22. mai 2023 #15 Skrevet 22. mai 2023 Jeg kunne godt latt et barn som hadde behov for det bo hjemme. Men jeg hadde jo ikke latt dem bo hjemme uten at det var stor andel av inntekt som gikk til EKsparing. Det eller bo annensteds. Han får jo ikke boevne av at du blir sur på dama fordi hun skulle låne litt såpe.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #16 Skrevet 22. mai 2023 Kjenner flere som har krevd at «barna» må ut. Rett og skett fordi de ikke skal ha foreldrene og barndomshjemmet som en hvilepute, de ønsker at voksne barn skal klare seg selv og utvikle seg som voksne. Pluss at de ble lei av å ha dem hjemme, det er usjarmerende med slik oppførsel du beskriver. Anonymkode: ab460...16a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå