Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om hun som vil kaste ut en kompis og den autistiske vennen hans fra vennegjengen.

Helt ærlig, hvilke fordommer har folk mot autister?

Virker som folk tror at autisme er en sekkebetegnelse som negativt beskriver absolutt alle inni den. 

Min samboer bruker det f.eks som et slags skjellsord. Hvis noen ikke passer helt inn, kan han finne på å si «han er jo helt autist da! Kan ikke henge med sånne». 

Har også hørt uttalelser som at autister er ekstremt selvopptatt egoister uten omsorg for andre.

Er det virkelig det å tenke annerledes noe alle ser sånn ned på?

Jeg tenker litt motsatt, synes det er fint at folk er forskjellige, og tror ikke h*n som vil kaste ut «den håpløse autisten» fra vennegjengen ville kastet ut Elon snusk f.eks.

Anonymkode: 0210f...4a9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På min tidligere arbeidsplass var også "autist" brukt som et slags skjellsord. Det ble brukt om noen hengte seg veldig opp i ting, osv. 

Jeg er autist selv, og slet forferdelig etterhvert på jobben. Jeg hadde hatt god nytte av tilpasning, men alle fordommene og måten folk brukte ordet autist på jobben, gjorde at jeg skiftet jobb heller enn å fortelle om diagnosen og problemene mine. 

Folk har en tendens til å ikke skjønne at det er en spekterdiagnose, og at det er store forskjeller fra autist til autist. Noen har store problemer med sosial koder, andre ikke. Noen er veldig rigid i tankegangen, andre ikke. Noen sliter veldig med sanseprossesering, andre ikke. 

Og om noen kjenner én autist, eller har sett en fremstilling av en autist i media, så voila, sånn er ALLE autister... 

Min beste venninne tror ikke på at jeg har autisme, for "du har jo masse empati"... Eh, ja...? Det har de fleste autister? Mangel på empati er ikke et autistisk trekk engang..? 

Samboeren mente også at det ikke kunne stemme da jeg fortalte om diagnosen min, for han hadde jobbet med et par autister, og de var heeeeelt annerledes enn meg... 

Anonymkode: d8dde...7c9

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke fordommer mot autister å nevne at en venn av en venn er autist når problemstillingen handler om at han har dårlige sosiale antenner. At diagnosen ble fokus i den andre tråden er fordi problemet med personligheten hans er knyttet til typiske problemer hos de med autisme.

Autister er forskjellige, slik som alle andre. Noen er mildere rammet enn andre, og de fleste har vel ulike vennskap slik som alle andre. Verken funksjonsfriske eller mennesker med diagnoser kan bli likt av alle. 

Noen har nok fordommer slik media alltid har fremstilt de med denne diagnosen. Jeg kjenner noen ulike mennesker med autisme, og mange har de samme små trekkene de fleste ikke legger merke til (man må gjerne kjenne flere for å merke det). Noen av de blir litt for mye for meg, andre går jeg godt sammen med. Det er et stort spekter, og vi rundt har også ulik toleranse. 

Når det gjelder Elon Musk tror jeg faktisk jeg ville kastet ut han først, har du hørt noen av uttalelsene hans? Vet han har autisme, men det må være noe narsissisme inni der også. 

Anonymkode: 03b19...8dc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit å ikke ville bruke tid med et menneske med null sosiale antenner, som på toppen av det hele tar alt fokus i rommet. Det er det som er realitetn i den andre tråden.

Anonymkode: f8ef5...5b8

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kompliserte greier. Det blir vanskelig å vite hva man skal si og gjøre når autisme er inne i bildet. Men folk med autisme er jo forskjellige også. Så man må kunne få lov å ikke ha folk som bare tar seg til rette og tar all fokus på brødskiven mer enn nødvendig. Det handler også om hvor vidt man er i stand til å endre adferden sin. Noen kan være så autistiske at man ikke klarer å forstå bedre. Men er for all del lov til å bli lei og heller ville bruke tid på folk man har ting til felles med.

Anonymkode: 807bf...9e6

Skrevet

Jeg har ingen fordommer mot autister. Eller fordommer generelt. Er sammen med en som har Asbergers (som jo er på autismespekteret, sånn som jeg har forstått det) og han er jo verdens fineste fyr, i mine øyne 🥰 Han har jo sine quirks (husker ikke det norske ordet for det nå), men det er en del av han og ikke noe jeg irriterer meg over i hverdagen. Vi er nå sammen på 8 året og har det veldig fint sammen 🥰 Ville ikke byttet han ut, for alt i verden ☺️

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fordommer mot autister, på grunn av dårlig erfaring. Har ikke møtt en eneste en som ikke er slitsom å være med. Har møtt 5 som jeg har vært i nær kontakt med, og alle var ille på hver sin måte. Det de hadde tilfelles er at de er ufattdlig slitsomme sosialt sett. Jeg eier ikke tålmodighet til slike type mennesker og finner dem lite attraktive å være med. 

Autisme er et spekter. Alle er forskjellige. Men er du såpass preget at du har søkt hjelp og fått en diagnose, så merkes det og det er ikke positivt. 

Anonymkode: 66289...22c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok litt fordommer ja, vokste opp med en autistisk bror, og det har gitt meg arr i sjelen. Bestemte meg da jeg flyttet hjemmefra at jeg aldri skulle ha noen med autisme inn i livet mitt igjen. 

Anonymkode: dcc32...5fa

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har nok litt fordommer ja, vokste opp med en autistisk bror, og det har gitt meg arr i sjelen. Bestemte meg da jeg flyttet hjemmefra at jeg aldri skulle ha noen med autisme inn i livet mitt igjen. 

Spekterforstyrrelser som autisme er svært arvelige. Det er altså stor sannsynlighet for at du selv vil få et barn med autisme, når din egen bror har det. Jeg har en far med adhd, og selv om hverken min søster eller jeg har det, så endte jeg selv opp med to sønner som har adhd. 

Anonymkode: d4f2b...42c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

All forståelse for at det er vanskelig med alvorlig syke søsken/noen med svært uttalte tilstander.

I vår familie har vi flere med adhd/autisme, og i vår slekt virker det som om det er ganske høytfungerende. 

Godt likt av venner/familie osv. 

Jeg har en sønn som er der, og han er veldig omsorgsfull, empatisk og morsom. Veldig lite krevende til nå 🤷‍♀️ 

Har også flere venner som er på spekteret, og de også er godt likt av mange.

Så dette er nok veldig forskjellig. 

Anonymkode: e5584...312

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fordommer. Svigerinne er mor til to autister. Den ene skravler i ett sett,  den andre er stille, og på sett og vis ufin når åpner kjeften. Men det må man da ta med en klype salt, og tolerere. Et barn i klassen til ene barnet mitt, og fin fyr, litt ustabil, men helt ok. Svigersønn har litt autisme, ikke så merkbart egentlig.  Jeg syntes ikke det er merkbart engang. Men vet noen syntes han er litt rar. Men han er skikkelig god mot dattera mi. 

En gang jeg har hatt problemer med det, ei som var svært rammet. Og de hadde bodd her en kort stund.  Vi skulle ha barnebursdag.  Foreldrene hadde blitt med i de andre bursdagene. 

Jeg var fullt opptatt med 20 unger, kunne ingenting om autisme den gangen. Og hun var jo svært utrygg på nye folk. Jeg knakk heldigvis koden på tilitt ganske fort. Men hun krevde sykt mye, i en litt stressa situasjon fra før. Heldigvis hadde jeg mange kopper og mye saft, så jeg tror hun fylte ca 100 glass. Jeg var litt usikker på hvordan det skulle gå når det var tomt for glass, for jeg merket jo hvor mye hun reagerte om hun ikke fikk papp koppene fort nok. Da hadde jeg så vidt hilst på en gang tidligere,  så jeg kjente henne ikke i det heletatt.  Så jeg hadde ikke fordommer mot henne. Men litt mot Foreldrene som dro, når hun var så hardt rammet, så tilbake trukket og overlatt til to son skulle fikse for 20 unger. Det ble helt feil for oss og henne egentlig 

Anonymkode: 86b98...9f0

Skrevet

I en ideell verden så passer alle inn overalt. Men slik er det ikke. 

Jeg tolket ikke den andre tråden som fordomsfull mot folk på autismespekteret, men at det i noen tilfeller medfører at det er vanskelig å ha med den ene personen i visse settinger. 

Jeg har mange venner med ulike fysiske og psykiske utfordringer. Ingen peker på at jeg er fordomsfull om jeg drar på fjellet med noen venner, selv om det betyr at vi ekskluderer rullestolbrukeren i vennegjengen.

En fest er en type situasjon som flere med autisme ikke takler. Og konsekvensen er at ingen av vennene virker å egentlig kunne klare å kose seg, så i prinsippet så kan ikke de ha en fungerende fest med den ene personen tilstedet. 

Det kan ikke være slik at man er tvunget til å like noen og til å omgås noen med en gang tide har en påvist diagnose.

Med det sagt så håper jeg ts i den andre tråden ikke ekskluderer denne personen med autisme fra alle aktiviteter. Og det var vitterlig ikke det inntrykket jeg fikk av ts i den tråden heller.

• Liker 3
Gjest Refreng
Skrevet

Har møtt veldig mange ulike typer, så vet ikke om jeg har veldig sterke fordommer mot akkurat autister.

AnonymBruker
Skrevet

Synes KG kan ha et eget underforum som handler om autisme.. er jo så i vinden om dagen 

Anonymkode: b4500...9b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du har ikke "litt fordommer", nei. Du har VELDIG fordommer. Basert på din erfaring med én autist, skal du aldri ha noe med noen autister å gjøre...? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

når det kommer til den tråden tidligere, så var det vel en person som sugde luften ut av rommet med høy prating hele tiden, uten å la noen andre slippe til. Jeg skjønner TS godt, for det hørtes utrolig slitsomt ut. Jeg har kutta ut slike folk i livet mitt selv, og jeg tror ikke de var autister engang. 

Grunnen til at noen sliter med å forholde seg til autister i noen tilfeller er fordi vi har i det norske samfunnet så utrolig stor høflighet, og vi skal liksom ikke være skarpe eller strenge med hverandre. Mye sosial korreks er veldig sublim, og er ofte bare litt stillhet i rommet etter en klein vits, eller en: Jaha, interessant når noen kommer med en spesiell uttalelse. Noen autister klarer ikke lese disse tegnene, og noen nordmenn klarer ikke være tydelige nok til hvordan de ønsker samtalen skal være. 

Jeg har selv jobbet med autister som nærmeste kollega, og vet at alle er forskjellige, men jeg klarer å si i fra på en ekstrem tydelig måte, uten å være slem, så jeg har til dags dato ikke møtt en person jeg ikke klarer å ha et kollegialt forhold til i alle fall. Noen mennesker må bare ha ekstremt nøyaktig dialog for å fungere godt som kollega. 

Når det kommer til vennskap, så tror jeg at de fleste er enige, i at om du møter 50 nye mennesker så er det kanskje 2 av de som blir nære venner. Vennskap i Norge er ganske selektive, og ingen er skyldig andre nære relasjoner. 

Jeg har enda ikke utviklet et vennskap med noen av de kollegaene jeg nevner over, men heller ikke med andre på kontoret. Vi bare jobber sammen, og det er hyggelig det. 

Anonymkode: 1a24d...0ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange med autisme, både gjennom jobb og privat. Noen av dem hadde jeg ikke orket å være omgangsvenn med ref. tråden om en venn av en venn, fordi de gjør svært mye av seg, tar over alle samtaler, er høylytte og oppmerksomhetskrevende. Andre er mer stillfarne, har interessante perspektiver og fantastisk humor og jeg trives godt sammen med dem.

Autisme er et svært bredt spekter, fra 'litt korte sosiale antenner og pussige særinteresser' til 'sitter i en krok og rugger uten språk' - og alt imellom pluss individuelle personlighetstrekk.

Jeg leste ikke den andre tråden som fordommer mot autisme, men som en utfordring med én spesifikk venn av en venn som tilfeldigvis har autisme.

Anonymkode: 42b99...c4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg blir litt oppgitt over, er at når folk vet at man har en diagnose, så tillegger de alt man gjør til den diagnosen. 

Som i innleggene over: Folk forteller om negativ oppførsel fra autister, og tar for gitt at den negative oppførselen er knyttet til diagnosen. 

Og glemmer helt at folk som IKKE er autister kan oppføre seg helt likt..

Autister har også en personlighet, og hvordan man oppfører seg og er, er ikke alltid knyttet til en diagnose... Men i det en autistisk person gjør noe "feil"; så er fordommen at "aHA! sånn er autister, ja! De gjør SÅNN de". 

Mens om en nevrotypisk person hadde gjort akkurat det samme, hadde det bare hett at denne enkeltpersonen var uhøflig. Ikke at en hel gruppe mennesker er sånn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp funnet ut at min datter på 16 har autisme. Litt overrasket over at mennesker med autisme kan fungere såpass bra som hun gjør. Empatisk. Veldig opptatt av å være snill med andre og ikke være til bry. Synes hun er flink til å lese andre og forstå sosiale situasjoner. Hun er godt likt og har venner.

Men hun har mye angst. Og depresjon kom etter at hun merket at hun var litt annerledes enn de andre. Hun har nok brukt veldig mye energi på å lære seg kodene og passe inn. Alt det som bare skjer naturlig for de fleste andre. 

Hun har snevre interesser og blir veldig sliten av sosiale situasjoner. Liker ikke kroppskontakt, blikkontakt, høye lyder eller sterkt lys. 

Personlig tror jeg det er veldig mange flere der ute som har autisme som vi ikke vet om fordi de er flinke å maskere.

Veldig mange tror ikke på at min datter har autisme.

Anonymkode: 8251d...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes mange omtaler autisme som noe negativt.. Hva med alt positivt? Takket være mennesker med autisme har vi mulighet til å sitte på nett å diskutere dette. Uten autisme hadde vi ikke hatt teknologien som vi har i dag. Pc, tlf, internett,musikk osv.. 

Kjenner mange med autisme. Ingen av de rakker ned på andre, henger ut andre, besvvist utestenger osv... Det er det de uten autisme som gjør! Og de voksne "oppegående" er de værste!

Og ser flere omtaler autisme som psykisk utviklingshemning. Det er ikke det! Det er en annen måte å tenke på og se verden på. Skulle ønske folk kunne sette seg mer inn i hva autisme faktisk er før man uttaler seg og mener så mye om det..

Anonymkode: 94a0f...2f7

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...