Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor velger ikke flere par å ha åpent forhold? Er det så farlig? Det er ikke sånn at man kan eie noen, man kan ikke kreve at en partner kun har øyne for deg resten av livet. Sånn er det jo heller ikke.

Anonymkode: 38e8d...be7

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg lurt mye på faktisk. Jeg tror det har to hovedårsaker:
- Tabu i samfunnet - engstelse for at man blir stigmatisert
- Usikkerhet på forholdet

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi praksis er veldig annerledes enn teori. 

Og fordi sjansen er veldig høy for at den ene eller begge sklir over i en dyp romantisk relasjon med en elsker. Det kan skje alle som er utro selvsagt, men man går jo inn for det med å ha åpent forhold.

Så vil det også ofte føre til en skjev fordeling av interessenter, noe den som initierte åpent forhold ikke hadde sett for seg.

Har tilgode å se at det funker i lengden for folk 🤷‍♀️

• Liker 22
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke for andre, men jeg har nok med én partner om gangen i hvert fall. Er ikke interessert i å ha sex med noen andre enn mannen min. Om han hadde foreslått åpent forhold, hadde jeg ikke nødvendigvis vært negativ med det samme, ville lurt på hva han manglet. Jeg har det fint slik vi har det nå, og kanskje jeg kunne akseptert et åpent forhold om han hadde argumenter jeg kunne stille meg bak, men jeg tror i utgangspunktet at det ikke hadde vært noe for oss. Mannen min hadde aldri latt meg ha andre, ikke er det interessant for meg heller. Jeg kunne kanskje vurdert å la han ha andre. 

Anonymkode: c9558...ac8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Og fordi sjansen er veldig høy for at den ene eller begge sklir over i en dyp romantisk relasjon med en elsker. Det kan skje alle som er utro selvsagt, men man går jo inn for det med å ha åpent forhold.

Så vil det også ofte føre til en skjev fordeling av interessenter, noe den som initierte åpent forhold ikke hadde sett for seg.

Kan ikke se noe problem i det du skriver? 

AnonymBruker
Skrevet

Et åpent heterofilt forhold vil vel i de fleste tilfeller bety at dama i forholdet kan ligge med uendelig mange attraktive menn, mens mannen uansett ikke har tilgang til å ligge med noen andre. Med mindre det en bifil mann, da kan det nok fungere.

Anonymkode: 56e31...e84

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi blir opplært fra vi er små at et forhold er mellom to personer. I tillegg har mange usikkerheter de ikke klarer å komme over. Det gjør det vanskelig for mange å i det hele tatt vurdere konseptet.

AnonymBruker
Skrevet
Blod skrev (1 minutt siden):

Vi blir opplært fra vi er små at et forhold er mellom to personer. I tillegg har mange usikkerheter de ikke klarer å komme over. Det gjør det vanskelig for mange å i det hele tatt vurdere konseptet.

Japp, og vi er opplært til å rase og lage styr når utroskap inntreffer. Noen vettug tilnærming da, kan man bare se langt etter.

Anonymkode: 5f211...138

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk er forskjellige.
Løsningen er ikke at alle har åpne forhold, men at alle er ærlig med potensielle partnere om hvilke ønsker og behov de har for forholdet. Ønsker man å ha et åpent forhold så inngår man forhold med noen som også ønsker åpent forhold, og ønsker man et monogamt forhold så inngår man forhold med noen som er monogam.

Ærlighet er viktigst av alt, og like barn leker best i denne sammenhengen.

Anonymkode: c9a53...928

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

For noen ønsker ikke å ha åpne forhold. 

Jeg er monogam, mens mannen min er seriemonogam. 

Felles for oss begge er at vi rett og slett ikke blir seksuelt tiltrukket av en person vi ikke har romantiske følelser for, eller har en sterk følelsesmessig forbindelse med.  

Vi har snakket om det, men åpent forhold er ikke aktuelt for noen av oss. Ingen av oss kan være forpliktet til flere om gangen (ref:monogame), så enten er vi forpliktet til hverandre, eller ikke. En mellomting vil ikke fungere for oss.

Anonymkode: 6e6d0...a5e

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor velger ikke flere par å ha åpent forhold? Er det så farlig? Det er ikke sånn at man kan eie noen, man kan ikke kreve at en partner kun har øyne for deg resten av livet. Sånn er det jo heller ikke.

Dersom du tror at et forhold handler om å "eie" noen, så har du misforstått totalt. Man "krever" heller ikke at en partner kun har øyne for seg, man investerer i forholdet fordi det er noe man ønsker. Et forhold handler om mer enn sex med noen du er tiltrukket av. Min kone er min beste venn, og det er hovedgrunnen til at jeg ønsker å være med kun henne resten av livet.

• Liker 24
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Har er faring med både monogame forhold, åpne forhold og flerforhold.
I lengden har jeg blanda eller negative erfaringer med både monogame og åpne forhold.
Langvarig flerforhold derimot, ser ut til å være det som fungerer best for oss :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde verken jeg eller mannen hatt overskudd eller tid til 😅 Holder med en om gangen. Sjonglere pikk i tillegg til jobb, hjem, venner, familie, barn og fritidsaktiviteter 🥱😴

Anonymkode: bd51b...463

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (10 minutter siden):

Det har jeg lurt mye på faktisk. Jeg tror det har to hovedårsaker:
- Tabu i samfunnet - engstelse for at man blir stigmatisert
- Usikkerhet på forholdet

Etter å ha lest på KG i det siste så virker det mer som at monogame forhold begynner å bli tabu og stigmatisert. De som foretrekker å forholde seg til én partner blir kalt eiersyke og det som verre er.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte har så store problemer med å skjønne at folk er forskjellige og og har ulike behov.

Anonymkode: c9a53...928

• Liker 20
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Da kan en jo like gjerne gi blaffen i å være i et fast forhold mener jeg. 
Like greit å være singel og ta for seg når en ønsker. 

Anonymkode: dc9b0...b3e

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kan en jo like gjerne gi blaffen i å være i et fast forhold mener jeg. 
Like greit å være singel og ta for seg når en ønsker. 

Hvorfor det? Hva hvis man elsker flere enn bare en? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AprilLudgate said:

Den grunnleggende forskjellen er jo at utroskap gjerne skjer når man ikke har det så bra i forholdet. Da er nok faren for å falle for andre vesentlig større.

I et velfungerende åpent forhold bør man ha et solid forhold på hjemmebane først og fremst. Har man det og sexen man har ved siden av bare er krydder, så er ikke det med forelskelse et veldig stort problem.

Anonymkode: ca1c2...a8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Hva hvis man elsker flere enn bare en? 

Da flytter du til Statene og blir kjent med han som hadde fire koner 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da flytter du til Statene og blir kjent med han som hadde fire koner 

Man kan fortsatt bo sammen med kun èn person vet du.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har ikke lyst. Og de fleste av de som har lyst tørr ikke i frykt for å bli sosialt dømt av moralister. Sistnevnte har vi svært mange av i dette landet.

Anonymkode: cc131...766

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...