Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet i en snodig tvist, har blitt bedt på intervju og fikk forslag for tider neste dag og dagen etter. Svarte om det var mulig neste uke da jeg ikke har tid denne uka.

Fikk svar at de er veldig fleksible denne uka.

Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: 8bacb...cf3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svarer tilbake at du ikke har mulighet denne uken, men kommer med konkrete forslag til når du har tid neste uke. 

De tenker vel gjerne at de vil ha intervjuet så fort som mulig, og derfor poengterer de at de kan være fleksible denne uken. Det er helt ok at du skriver at du ikke kan. Om de ikke har forståelse for at det er vanskelig å få tid til intervjuer på kort varsel, bør det være varselflagg.. 

Anonymkode: d3522...edb

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig vil ha jobben så kommer du deg på intervju en av de tidene de foreslår. Bare det at de har flere alternativ er veldig generøst. Normalt så har jeg fått 1 tid å komme på intervju. 

Anonymkode: cda86...994

• Liker 31
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du virkelig vil ha jobben så kommer du deg på intervju en av de tidene de foreslår. Bare det at de har flere alternativ er veldig generøst. Normalt så har jeg fått 1 tid å komme på intervju. 

Da har du vært borti useriøst/møkkafirmaer. Det er helt dønn normalt at man ikke kan komme på intervju på kort varsel. Om firmaene ikke vil ha deg om du ikke kan, vitner det bare om at de er sånne som kommer til å stille urimelige krav også når du er ansatt, og da bør man spørre seg hvor desperat man er etter å få jobb. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da har du vært borti useriøst/møkkafirmaer. Det er helt dønn normalt at man ikke kan komme på intervju på kort varsel. Om firmaene ikke vil ha deg om du ikke kan, vitner det bare om at de er sånne som kommer til å stille urimelige krav også når du er ansatt, og da bør man spørre seg hvor desperat man er etter å få jobb. 

Tja.. Vi et seriøst firma, og opplever at folk virkelig vil komme på intervju. 

Veldig gode grunner som operasjon ville vel kunne forsinket intervjuet. Hvis personen var veldig aktuell.. 

Anonymkode: 4e1c8...f69

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig gode grunner som operasjon ville vel kunne forsinket intervjuet. Hvis personen var veldig aktuell.. 

Nei, om dere ikke skjønner at folk ikke har mulighet til å flytte vakter, flytte jobbreiser, møter, avlyse ferier, osv, så er dere ikke mye seriøse.. 

Jeg har fullpakket kalender hele uken. Jeg JOBBER faktisk i uken, ikke bare diller.. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du kan virke uinteressert hvis du ikke får til denne uka.. 

Hmm

Altså, første tanke da jeg fikk mailen var at det var regel rett snodig å gi et slikt absolutt svar. Vedkommende tvinger meg på et vis til å ha intervjuet denne uka når jeg har sagt det ikke passer. Gir ikke en god følelse.

Vet ikke hva jeg skal tenke her egentlig, er åpen for å "føle" feil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm

Altså, første tanke da jeg fikk mailen var at det var regel rett snodig å gi et slikt absolutt svar. Vedkommende tvinger meg på et vis til å ha intervjuet denne uka når jeg har sagt det ikke passer. Gir ikke en god følelse.

Vet ikke hva jeg skal tenke her egentlig, er åpen for å "føle" feil.

Jeg får ikke den følelsen av det svaret. De sier ikke nei til å ha det neste uke, de bare poengterer at de er veldig fleksible denne uken, og altså kan ha det andre tider enn de nøyaktige tidene de først foreslo. De har ikke sagt at det er uaktuelt å ta det neste uke. Så jeg tolker det som at de helst vil ha det så fort som mulig, men de har ikke sagt at det ikke går neste uke. 

Å være rigid som arbeidsgiver gir ikke et godt inntrykk, nei. Det er ofte de samme som da gjør seg vanskelig når man ber om ferie og fri, blir sure om man må være hjemme med sykt barn, etc. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Løft opp telefonen og ring. Det er enklere enn å ta det på meldinger/e-post. Det kan være grunner til at arbeidsgiver kun har disse to dagene de gjennomfører intervjuer, men det kan også hende at dersom du ringer og forklarer hvorfor du ikke kan at de er villige til å endre dager. 
Forøvrig pleier vi alltid å ringe for å avtale. Enklere sånn. 

• Liker 11
Skrevet

Dersom de er veldig fleksible denne uka så kan du foreslå å ta det halv sju om morgenene eller fem om ettermiddagen, og bli ferdig med det? Du jobber neppe døgnkontinuerlig ut uka?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Dersom de er veldig fleksible denne uka så kan du foreslå å ta det halv sju om morgenene eller fem om ettermiddagen, og bli ferdig med det? Du jobber neppe døgnkontinuerlig ut uka?

Det kan hende ts er vekkreist..... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at du skal være en veldig god kandidat før arbeidsgiver tilrettelegger mye med intervjutidspunkt. Hvis de ikke vil tilrettelegge så var du ikke på toppen av bunken uansett, så da er det vel ikke noe stort tap for deg eller dem. 

Anonymkode: c27b1...37c

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, om dere ikke skjønner at folk ikke har mulighet til å flytte vakter, flytte jobbreiser, møter, avlyse ferier, osv, så er dere ikke mye seriøse.. 

Jeg har fullpakket kalender hele uken. Jeg JOBBER faktisk i uken, ikke bare diller.. 

Ja men du jobber vel neste uke også... Man søker en jobb fordi man vil ha den, og da må man vise at man virkelig vil ha den også. Når man søker jobb så må man jo legge inn en tanke om intervju også. For eksempel er det jo ikke det smarteste å booke en lang ferietur når man driver å søker jobb. Folk har et liv ja, men en noe fleksibel arbeidstaker må man kunne forvente, spesielt når man har 500 andre som har søkt på samme stillingen. Det fungerer sikkert bra å stille krav som arbeidstaker hvis du kun konkurrerer med 1 eller 2 andre men når det er flere hundre andre så fungerer det dårlig. Trenger ikke være en useriøs arbeidsgiver for det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Med andre ord; dere setter pris på at personen skulker jobben for å møte opp på intervju hos dere på kort varsel. 
For det er det som må til. Og det er ikke nødvendigvis et godt tegn. Den personen har kanskje ikke verdens beste arbeidsmoral. 

Anonymkode: c44cd...9c7

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Om du ikke kan på oppsatt tidspunkt, så ringer du og forklarer situasjonen og foreslår alternativer. 
Jeg har aldri opplevd at det ikke har vært mulig å tilpasse tidspunkt slik at det passer for meg.
Jeg er tross alt allerede i en jobb der jeg har forpliktelser. Min eksisterende arbeidsgiver har selvsagt førsteprioritet så lenge jeg fortsatt er ansatt der, og hvis jeg har oppgaver og aktiviteter som ikke kan flyttes pga et intervju: Ja, da må faktisk intervjuet flyttes. 
Jeg har ansatt mange i årenes løp og det samme gjelder andre vei. Om kandidaten er forhindret i å møte på oppsatt tidspunkt tar vi en prat og finner en tid som passer begge parter.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har svart med å spørre om de kan neste uke, håper det ordner seg..

Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Har kommet i en snodig tvist, har blitt bedt på intervju og fikk forslag for tider neste dag og dagen etter. Svarte om det var mulig neste uke da jeg ikke har tid denne uka.

Hva gjør jeg nå?

Det er klart de vil ha intervju denne uken. De ønsker å gi tilbud til rett kandidat så vedkommende både rekker å tenke seg om, takke ja og si opp på nåværende arbeidsplass før 1. juni. 

Edit: det betyr ikke at jeg mener at det er du som skal jenke deg - de har jo selv styrt prosessen slik at de har dårlig tid. Men jeg forstår svaret du fikk på den måten at de ønsker å unngå en ekstra måned før tiltredelse.

Endret av Bovina sancta
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør jeg nå?

Hvis det er en jobb du ønsker så får du det til denne uka. Hvis du ikke gjør det så kan du nok se langt etter den

Anonymkode: 9e8b9...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det trenger det ikke å være

Anonymkode: 9e8b9...c03

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...