AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Står i en situasjon hvor en jeg kjenner ikke har det bra hjemme. Vedkommende er 17 år. Har prøvd å snakke med moren, uten hell. Omsorgspersonene drikker seg fulle hele tiden, gutten går ikke på skole og lever kun isolert på rommet sitt. Trenger tydelig hjelp. Hva gjør egentlig barnevernet når vedkommende er såpass gammel? Blir det satt i gang noen tiltak i det hele tatt? Bryr meg veldig om personen og ønsker at han skal få hjelp, men er redd det er for sent.. Anonymkode: 924db...981 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Står i en situasjon hvor en jeg kjenner ikke har det bra hjemme. Vedkommende er 17 år. Har prøvd å snakke med moren, uten hell. Omsorgspersonene drikker seg fulle hele tiden, gutten går ikke på skole og lever kun isolert på rommet sitt. Trenger tydelig hjelp. Hva gjør egentlig barnevernet når vedkommende er såpass gammel? Blir det satt i gang noen tiltak i det hele tatt? Bryr meg veldig om personen og ønsker at han skal få hjelp, men er redd det er for sent.. Anonymkode: 924db...981 Ta kontakt med bv og la de hjelpe barnet før de ikke kan gjøre noe når han er 18år. Anonymkode: 465d7...824 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 Han eller hun får muligens tilbud om gruppehjem. Ring dem og spør. Anonymkode: 32142...d46
Andro Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 Da haster det at du melder. Barn kan få flytte ut, og få hjelp med det, enten de skal i institusjon eller bo på hybel med tilsyn. Det kommer jo an på hva 17-åringen trenger. § 3-6.Hjelpetiltak til ungdom over 18 år Tiltak som er iverksatt før en ungdom har fylt 18 år, skal videreføres eller erstattes av andre tiltak når ungdommen samtykker og har behov for hjelp eller støtte fra barnevernstjenesten til en god overgang til voksenlivet. Tiltak kan iverksettes selv om ungdommen har vært uten tiltak en periode. I god tid før ungdommen fyller 18 år, skal barnevernstjenesten ta kontakt med ungdommen for å vurdere om tiltak skal videreføres eller erstattes av andre tiltak. Avgjørelse om at tiltak skal videreføres, erstattes eller opphøre, er enkeltvedtak. Tiltak kan iverksettes frem til ungdommen fyller 25 år. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-97 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 Få ham flyttet før han fyller 18. Enten hjem til deg, eller til en hybel med tilsyn. Han bør melde fra selv. Anonymkode: a5a57...7d9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Står i en situasjon hvor en jeg kjenner ikke har det bra hjemme. Vedkommende er 17 år. Har prøvd å snakke med moren, uten hell. Omsorgspersonene drikker seg fulle hele tiden, gutten går ikke på skole og lever kun isolert på rommet sitt. Trenger tydelig hjelp. Hva gjør egentlig barnevernet når vedkommende er såpass gammel? Blir det satt i gang noen tiltak i det hele tatt? Bryr meg veldig om personen og ønsker at han skal få hjelp, men er redd det er for sent.. Anonymkode: 924db...981 Barnevernet gjør svært lite når barna er i den alderen. Et de medisinsk myndige f eks er det ikke mye hjelp å få for å få behandling på BUP f.eks hvis de ikke vil det selv. Anonymkode: 112a8...aee 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 Tja, det kommer jo helt an på hvilken hjelp ungdommen selv ønsker. Er omsorgssituasjonen alvorlig nok, så kan jo barnevernet mene at gutten må flytte fra hjemmet, men det er ikke sikkert barnevernet får medhold i det, om ikke gutten ønsker å flytte selv. Retten lytter i stor grad på hva en 17-åring selv ønsker. 17-åringen kan også få hjelp via en type psykisk helsetjeneste, foreldrene kan gå på rusprøver, det kan igangsettes samarbeidsmøter, barnevernet kan hjelpe gutten i å komme i kontakt med riktige instanser for å få et dagtilbud, det kan igangsettes familieråd osv. Men igjen, det kommer nok helt an på hva gutten og foreldrene takker ja til. Anonymkode: 00849...143 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 Andro skrev (16 minutter siden): Da haster det at du melder. Barn kan få flytte ut, og få hjelp med det, enten de skal i institusjon eller bo på hybel med tilsyn. Det kommer jo an på hva 17-åringen trenger. § 3-6.Hjelpetiltak til ungdom over 18 år Tiltak som er iverksatt før en ungdom har fylt 18 år, skal videreføres eller erstattes av andre tiltak når ungdommen samtykker og har behov for hjelp eller støtte fra barnevernstjenesten til en god overgang til voksenlivet. Tiltak kan iverksettes selv om ungdommen har vært uten tiltak en periode. I god tid før ungdommen fyller 18 år, skal barnevernstjenesten ta kontakt med ungdommen for å vurdere om tiltak skal videreføres eller erstattes av andre tiltak. Avgjørelse om at tiltak skal videreføres, erstattes eller opphøre, er enkeltvedtak. Tiltak kan iverksettes frem til ungdommen fyller 25 år. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-97 Problemet her er bare at jeg tror at 17-åringen ikke ønsker hjelp. Tror ikke han ønsker å flytte ut. Er helt likegyldig. Ts Anonymkode: 924db...981
Andro Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet her er bare at jeg tror at 17-åringen ikke ønsker hjelp. Tror ikke han ønsker å flytte ut. Er helt likegyldig. Ts Anonymkode: 924db...981 Det vil jo barnevernet måtte ta stilling til, dersom du kontakter dem. Ikke bær på denne vurderingen alene, uten å ha myndighet til å gripe inn. 3
Reign Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Står i en situasjon hvor en jeg kjenner ikke har det bra hjemme. Vedkommende er 17 år. Har prøvd å snakke med moren, uten hell. Omsorgspersonene drikker seg fulle hele tiden, gutten går ikke på skole og lever kun isolert på rommet sitt. Trenger tydelig hjelp. Hva gjør egentlig barnevernet når vedkommende er såpass gammel? Blir det satt i gang noen tiltak i det hele tatt? Bryr meg veldig om personen og ønsker at han skal få hjelp, men er redd det er for sent.. Anonymkode: 924db...981 For å ha krav på ettervern, så må det være iverksatt tiltak før fylte 18. Skynd deg og meld i fra! 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 Så fremt ungdommen selv ønsker hjelp, vil han få det. Det er svært sjelden og skal være en helt ekstrem situasjon før en syttenåring pålegges tiltak han ikke ønsker. I den alderen er det relativt vanlig å bistå med egen hybel og oppfølging, om hjemmeforholdene ikke kan bedres forholdsvis raskt. Anonymkode: bd479...da4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Skrevet 22. mai 2023 Går han ikke på skole? Anonymkode: c4c50...477
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #13 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så fremt ungdommen selv ønsker hjelp, vil han få det. Det er svært sjelden og skal være en helt ekstrem situasjon før en syttenåring pålegges tiltak han ikke ønsker. I den alderen er det relativt vanlig å bistå med egen hybel og oppfølging, om hjemmeforholdene ikke kan bedres forholdsvis raskt. Anonymkode: bd479...da4 Er dette jeg frykter, men har nå meldt fra. Ts Anonymkode: 924db...981
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Går han ikke på skole? Anonymkode: c4c50...477 Nei. Ts Anonymkode: 924db...981
Eva-Lena Skrevet 23. mai 2023 #15 Skrevet 23. mai 2023 Siden du bryr deg så veldig om denne 17 åringen så tilby han å bo hos deg. Kanskje det vil gjøre godt og at BV slipper å bli innblandet og evt han tvinges til å bo på institusjon.
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. mai 2023 #16 Skrevet 23. mai 2023 Ta fatt asap. Barnet kan få støtte etter 18 år mht både bolig, penger og stipender. Men det må skje før det fyller 18.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #17 Skrevet 23. mai 2023 Ja de kan hjelpe han, kanskje han kan få flytte for seg selv f.eks Anonymkode: 6db32...160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå