Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er målet ditt med evt sparing TS? Er det egenkapitalkravet på 25% evt i fht boliglån du ønsker spare til er det vel "jo mer jo bedre" som teller. Man får uansett ikke lån ut over grensen basert på inntekt selv om man er flink å spare.. 

Anonymkode: 8124e...8ab

Skrevet
On 5/22/2023 at 12:08 PM, AnonymBruker said:

neida, må ikke kjøpe klær hver mnd, men barna vokser mye og f.eks. vintertøy koster mangfoldige tusen selv på finn. Nå har jeg vært lur og kjøpt så jeg har til neste år da, men

Anonymkode: e90ff...274

Vintertøy koster kanskje en del på Finn, men prøv loppemarked. Jeg har 3 barn (3-10 år) og bruker rundt 2000 kr i året på klær og sko til alle sammen. Kjøper med alt som er helt og pent og i god kvalitet på loppemarked, uavhengig om det passer i år eller om 5 år. Legger til typiske hverdagsklær for 1-2 år fremover med morsomme motiver og sånt som ungene elsker, penkjoler til jentene, etc. Mange loppemarked har posesalg der du får en full IKEA-pose for et par hundrelapper, og leter du litt så kan du godt finne 2-3 utedresser og flere sett med omtrent ubrukt ulltøy å legge i den posen. Pluss mye annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det har noe å si hva dere sparer. Banken kommer til å legge til grunn at dere ikke har råd til en bolig. Dere har ca. 40k netto hver mnd og iflg Sifo trenger dere over 32k hver mnd til kun forbruk. Bolig må komme på toppen av dette. 

Med mindre boliger er helt vanvittig billig der dere bor ville jeg kontakter husbanken.

Anonymkode: 187ab...287

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 10.12):

* Bilen koster 5000/mnd+diesel. Ferdig betalt om 1 år.

* mobil ca 1500kr/mnd

Jeg har to barn. Hvor mye bør vi spare? 

Hvorfor koster bilen 60 000 i året? Om det er billån, hvorfor har dere så høyt billån? Betal det ned før dere tar opp huslån. 

Hvorfor så dyr mobutgift? Vi er fire, betaler 800 totalt i mnd. Er svaret at mob på avbetaling og dere ikke sparte til mob men etterbetaler- vent med å vurdere boliglån. 

Dere sparer så mye dere tror dere må legge av når dere får boliglån. Og det er bare dere som vet hvor høyt lån dere skal ha. F.eks om boliglånet vil koste dere 10 000 i mnd, er det det dere setter til side nå frem til dere har spart opp EK  På den måten lærer dere også å justere forbruket, så dere får vent dere til en bestemt sum utgift (boliglån) hver mnd. 

Anonymkode: 5321a...8fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 12.07):

Det er 2 xploramobiler og to vanlige mobiler. 

Hva har det med prisen på abonnementet å gjøre? Pris på 4 abonnementer her er på 800kr. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har det med prisen på abonnementet å gjøre? Pris på 4 abonnementer her er på 800kr. 

Jeg forklarer bare hva det koster, jeg. Kan sikkert ta en ringerunde og endre til en annen tilbyder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor koster bilen 60 000 i året? Om det er billån, hvorfor har dere så høyt billån? Betal det ned før dere tar opp huslån. 

Hvorfor så dyr mobutgift? Vi er fire, betaler 800 totalt i mnd. Er svaret at mob på avbetaling og dere ikke sparte til mob men etterbetaler- vent med å vurdere boliglån. 

Dere sparer så mye dere tror dere må legge av når dere får boliglån. Og det er bare dere som vet hvor høyt lån dere skal ha. F.eks om boliglånet vil koste dere 10 000 i mnd, er det det dere setter til side nå frem til dere har spart opp EK  På den måten lærer dere også å justere forbruket, så dere får vent dere til en bestemt sum utgift (boliglån) hver mnd. 

Jeg bakte inn forsikring, fullkasko, på 1400kr/mnd. Selve billånet er på 3500 i mnd og det er 1 år igjen. Skal selvsagt betale det ned før vi søker om noenting.

Men hvis vi sparer 10 000 i mnd, så kommer det jo i tillegg til husleia. Dvs det blir 14500 i mnd :) gjør ikke noe det hvis det går, men.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror ikke det har noe å si hva dere sparer. Banken kommer til å legge til grunn at dere ikke har råd til en bolig. Dere har ca. 40k netto hver mnd og iflg Sifo trenger dere over 32k hver mnd til kun forbruk. Bolig må komme på toppen av dette. 

Med mindre boliger er helt vanvittig billig der dere bor ville jeg kontakter husbanken.

Anonymkode: 187ab...287

Men Sifo bestemmer jo ikke hva jeg reelt sett bruker. Har fått beskjed av husbanken tidligere om at vi kan få lån der, hvis min inntekt endrer seg. Det har den nå gjort, til det bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (15 timer siden):

Vintertøy koster kanskje en del på Finn, men prøv loppemarked. Jeg har 3 barn (3-10 år) og bruker rundt 2000 kr i året på klær og sko til alle sammen. Kjøper med alt som er helt og pent og i god kvalitet på loppemarked, uavhengig om det passer i år eller om 5 år. Legger til typiske hverdagsklær for 1-2 år fremover med morsomme motiver og sånt som ungene elsker, penkjoler til jentene, etc. Mange loppemarked har posesalg der du får en full IKEA-pose for et par hundrelapper, og leter du litt så kan du godt finne 2-3 utedresser og flere sett med omtrent ubrukt ulltøy å legge i den posen. Pluss mye annet.

Får heldigvis ulltøy gratis (bestemor strikker), og jeg er helt enig i det med loppemarked! Sist jeg var der, kjøpte jeg en vindjakke, en topp og en vinterbukse (uten hull ;) ) til 100kr. Kunne kjøpt mer, men orket ikke å lete og trengte ikke mer. 

Men loppemarkeder er kjempefint. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 14.30):

Stor egenkapital er fint, men banken ser ofte enda mer på hvor mye man har å rutte med etter at alle utgiftene er betalt. Det er hvor god betalingsevne man har som teller mest.

Anonymkode: 7e9e8...fbd

Stemmer. Banken må vite at ts familie vil håndtere utgiftene med lånet. Og med forbrukslån, en bil som koster over 60 000 (!) i året og mobiler på avbetaling får de neppe lån nå. Få vekk forbrukslånet og sett dere ned og lag budsjett. Å spørre fremmede hva du skal gjøre med økonomien er lite lurt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stemmer. Banken må vite at ts familie vil håndtere utgiftene med lånet. Og med forbrukslån, en bil som koster over 60 000 (!) i året og mobiler på avbetaling får de neppe lån nå. Få vekk forbrukslånet og sett dere ned og lag budsjett. Å spørre fremmede hva du skal gjøre med økonomien er lite lurt. 

Hvorfor er det lite lurt? Fremmede på Internett kan ha mange gode råd sånn sett. Har allerede fått mange råd, jeg.

Forbrukslånet er på 10.000 kroner, det skal ikke ta lang tid å betale det ned altså😅 Bilen er hva den er, i 1 år til. I mellomtiden sparer vi så mye vi kan, frem til billånet er betalt. 

Hvis vi ikke får lån, får jeg uansett spart penger. Så får vi leve sånn i 15 år til vi har SPART til egen bolig, da. I verste fall 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg forklarer bare hva det koster, jeg. Kan sikkert ta en ringerunde og endre til en annen tilbyder. 

Ja 500kr i sparing hver mnd bare der. Tallene du har gitt i HI gjør meg nysgjerrig på de andre utgiftene, jeg tror dere har mye å spare!, Og de pengene kan gå til EK. Å bytte mob abonnement vil spare dere 5000kr i året. Det er 10 000 i sparing på 2år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja 500kr i sparing hver mnd bare der. Tallene du har gitt i HI gjør meg nysgjerrig på de andre utgiftene, jeg tror dere har mye å spare!, Og de pengene kan gå til EK. Å bytte mob abonnement vil spare dere 5000kr i året. Det er 10 000 i sparing på 2år. 

Ja :) må ta en runde... er jo totalt unødvendig å betale mer enn man må. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om billån og forbrukslån er betalt ned neste år tror jeg dette går bra. Bytt mob.abo, 10GB for 200kr i mnd flere steder. Husbanken lønner det seg å søke tidlig på året tror jeg, siden de har et visst antall de gir ut til hvert år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om billån og forbrukslån er betalt ned neste år tror jeg dette går bra. Bytt mob.abo, 10GB for 200kr i mnd flere steder. Husbanken lønner det seg å søke tidlig på året tror jeg, siden de har et visst antall de gir ut til hvert år. 

Er betalt neste år, ja. Hvilken tilbyder er det med så lav pris? 

Annonse
Skrevet

Er det muligheter for å få opp inntekter? Ta ekstrakter, bytte jobb etc...

AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (1 minutt siden):

Er det muligheter for å få opp inntekter? Ta ekstrakter, bytte jobb etc...

Er selvsagt mulig å bytte jobb, men det tar tid eventuelt. Sist gang tok det to år.. er noen fordeler med denne jobben også, gratis mat f.eks. så reelt sett er lønna noe høyere (varierer) siden vi blir sponset med mye mat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 12.03):

4 personer skal spise for 5000 kr i mnd? Det er ikke så lett.

Anonymkode: d22a2...497

Bare en pakke med kyllingfilet fra Prima koster 209 kr. Helt syke priser. 5000 kr i mnd er ikke mye nei

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (7 minutter siden):

Bare en pakke med kyllingfilet fra Prima koster 209 kr. Helt syke priser. 5000 kr i mnd er ikke mye nei

Ja, matvareprisene er ikke greie om dagen. Vi handler en del i Sverige, men må passe på å bruke tilbud osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er selvsagt mulig å bytte jobb, men det tar tid eventuelt. Sist gang tok det to år.. er noen fordeler med denne jobben også, gratis mat f.eks. så reelt sett er lønna noe høyere (varierer) siden vi blir sponset med mye mat.

Mulighet for etterutdanning? Tenker også at din mann som kan lage mat, vis han i tillegg har omsorgsevne, kan ha gode muligheter til å ta ekstra og helgevakter f,eks i en omsorgsbolig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...