Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

10 000 kr i mnd på mat kan dere fint halvere når forbrukslån er nedbetalt. 

Tull.

Jeg anslo alder på barna og la inn to barn og to voksne i SIFOs referansebudsjett. Du mener altså at det skal gå "fint" å mer enn halvere også dette, fra ca 13 000 til 5000? Bare tullprat. 

Med dagens priser blir husholdningsbudsjettet dyrt. Mat og drikke ca 12 400 kr for ts sin familie. Så når hun skriver de bruker 10 000, er det bra. Mindre enn budsjettet Statens institutt for forbruksforsning har regnet seg frem til ved hjelp av varepriser, forbruk og statistikk.

Skjermbilde.JPG

Anonymkode: 05a2e...639

• Liker 4

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har dere mulighet til å kjøpe Too Good To Go fra dagligvarebutikken? Der kan dere jo få mye mat for pengene, og med såpass mange i hus så klarer dere fint å spise opp maten også (jeg har ikke turt å hente TGTG på dagligvarebutikken enda da jeg er redd det blir for mye mat til bare meg og samboer).

Anonymkode: 7e9e8...fbd

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere mulighet til å kjøpe Too Good To Go fra dagligvarebutikken? Der kan dere jo få mye mat for pengene, og med såpass mange i hus så klarer dere fint å spise opp maten også (jeg har ikke turt å hente TGTG på dagligvarebutikken enda da jeg er redd det blir for mye mat til bare meg og samboer).

Iflg det folk har skrevet her inne på kg om det, så er det ofte brød og boller, wienerbrød og bakverk bare i de posene fra dagligvarebutikkene. Ikke det jeg ville fø ungene mine på i hverdagen...

• Liker 3
  • Nyttig 1

Jeg ønsker å vri litt på det her.

Dere ønsker å søke om et boliglån om jeg forstod det rett. Det var snakk om husbanken der det kan være litt lettere å få lån om en er økonomisk vanskeligstilt. 

Men lånet må du fortsatt betjene. I tillegg bør det være fri budsjett for vedlikehold og bankens stresstest.

Hvor mye ønsker dere kjøpe for da? Hvor mye egenkapital har dere fra før av? Hvor mye boligbudsjett har dere å gå på? Det er disse faktorene som spiller en rolle.

Et eksempel.

Dere betaler 4500,- i husleie per i dag. Med et slikt avdrag snakker vi kanskje 950k i boliglån maks, gitt ingen margin for renteøkninger som garantert kommer i tillegg.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 3
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull.

Jeg anslo alder på barna og la inn to barn og to voksne i SIFOs referansebudsjett. Du mener altså at det skal gå "fint" å mer enn halvere også dette, fra ca 13 000 til 5000? Bare tullprat. 

Med dagens priser blir husholdningsbudsjettet dyrt. Mat og drikke ca 12 400 kr for ts sin familie. Så når hun skriver de bruker 10 000, er det bra. Mindre enn budsjettet Statens institutt for forbruksforsning har regnet seg frem til ved hjelp av varepriser, forbruk og statistikk.

Skjermbilde.JPG

Det er hva Sifo sier, og ikke hva som faktisk går an. Drit i 5000 kr da, hva med 6000 kr, det burde gå helt fint an med nøkternt og fornuftig pengebruk. Hvis man legger sammen alle unødvendige og impulsinnkjøp i forhold til mat og drikke man bruker i løpet av 1 mnd, og i tillegg gjør noen offer her og der (jada, man spiser fortsatt næringsvettig), så er det helt sjukt hvor mye man kan spare. 

I følge SIFO så skal jeg ha et matbudsjett på 4000 kr. Jeg klarer meg fint på langt mindre. Og da spiser jeg godt med grønnsaker, og hovedsakelig mat fra bunnen. Men jeg spiser ikke for å kose meg (les: det blir ikke indrefilet til middag), og jeg planlegger veldig nøye. Aldri godteri, brus, saft, impulsinnkjøp utenom ukeshandling, alkohol, osv. 

Husk at dette ikke er snakk om å leve sånn i mange mange år, men for å få spart opp til EK. TS ville imponere banken med sparing, dette er en måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 118bd...27e

• Liker 3
AnonymBruker

Dere tjener mindre enn jeg gjør alene og jeg har ingen god jobb.  Og dere har høyere kostnader. Hvordan er det mulig?

Er dere under fattigdomsgrensa? 

Anonymkode: 25b69...b71

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Leilighet. 

Anonymkode: e90ff...274

Da kan dere jo i utgangspunktet fortsette å leie der. Salg av bygning er ikke gyldig grunn til å si opp leieboere.

Anonymkode: 4bf28...de8

• Liker 3
AnonymBruker

Ja, bilen er dyr. Lånet er på 3500 og forsikringen er på 1400. Endrer forsikring når lånet er betalt :)

Skal notere meg nøyaktig hva vi bruker på mat... Er flinke til å bruke tilbud. Jeg runder altså opp nå. En typisk uke bruker vi kanskje 2000 på mat.

Men har dere ikke vannvittig mye å betale i forsikring??  Jeg betaler ca 6-7000 i året! 

Anonymkode: def7d...5b0

• Liker 3
AnonymBruker

Det er ikke bare sparing som er viktig, men også å vise hva dere faktisk bruker penger på i hverdagen. Jeg og mannen fikk låne mer fordi vi er langt under sifo sitt budsjett, og det kunne banken se stemte over lang tid. 

Spare er bra, og lavt forbruk er bra. Da ser de at dere kan håndtere høyere boutgifter. 

Anonymkode: 1eeaa...220

• Liker 3
AnonymBruker

Dere tjener mindre enn jeg gjør alene og jeg har ingen god jobb.  Og dere har høyere kostnader. Hvordan er det mulig?

Er dere under fattigdomsgrensa? 

Anonymkode: 25b69...b71

Mange lever under fattigdomsgrensen, det er ikke unikt for ts. Syns du det er rart at noen styrer økonomien sin annerledes enn du gjør?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Iflg det folk har skrevet her inne på kg om det, så er det ofte brød og boller, wienerbrød og bakverk bare i de posene fra dagligvarebutikkene. Ikke det jeg ville fø ungene mine på i hverdagen...

Det er vel mest vanlig i TGTG-poser fra bakeriet, Narvesen, kafeer o.l.
De jeg kjenner som kjøper TGTG fra dagligvarebutikker får masse brød (grovbrød), tørrvarer, juice, pålegg o.l. i tillegg til noen få stykker søtbakst. Det er jo selvsagt et sjansespill hva man får, men å kunne betale 39 kr og få flere grovbrød til å fryse ned er jo uansett verdt det. Søtbaksten sparer man til helga eller gir bort til noen andre.

AnonymBruker

Dere burde ha nedbetalt forbruksgjelden for lenge siden.

BSU-kontoen burde gjenspeile alderen deres. 

Og dere burde hatt en god buffer allerede.

Hvorfor så sent ute? Dere kan jo ikke spørre fremmede på nett. Dere burde spare så mye som overhodet mulig, for å få størst mulig egenkapital.

Anonymkode: 24758...6ea

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke bare sparing som er viktig, men også å vise hva dere faktisk bruker penger på i hverdagen. Jeg og mannen fikk låne mer fordi vi er langt under sifo sitt budsjett, og det kunne banken se stemte over lang tid. 

Spare er bra, og lavt forbruk er bra. Da ser de at dere kan håndtere høyere boutgifter. 

Da jeg søkte om boliglån fikk jeg beskjed om at det ikke nyttet at vi hadde langt lavere forbruk og utgifter enn Sifo-budsjettet, for de fulgte Sifo uansett. Selv om jeg hadde god egenkapital var de veldig gnien på lån fordi de fulgte Sifo-budsjettet og mente at jeg med min inntekt ikke hadde stor nok betalingsevne når alle de teoretiske utgiftene (Sifo, ikke våre faktiske) var trukket fra. Jeg fikk til slutt finansieringsbevis på en knapp sum og streng beskjed fra rådgiver med snerrende bergenserdialekt om å ikke bruke alle pengene på et oppussingsobjekt så jeg gikk konkurs på utbedring av huset.
Tror kanskje ikke jeg søker lån fra DnB flere ganger.

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere burde ha nedbetalt forbruksgjelden for lenge siden.

BSU-kontoen burde gjenspeile alderen deres. 

Og dere burde hatt en god buffer allerede.

Hvorfor så sent ute? Dere kan jo ikke spørre fremmede på nett. Dere burde spare så mye som overhodet mulig, for å få størst mulig egenkapital.

Anonymkode: 24758...6ea

Stor egenkapital er fint, men banken ser ofte enda mer på hvor mye man har å rutte med etter at alle utgiftene er betalt. Det er hvor god betalingsevne man har som teller mest.

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg søkte om boliglån fikk jeg beskjed om at det ikke nyttet at vi hadde langt lavere forbruk og utgifter enn Sifo-budsjettet, for de fulgte Sifo uansett. Selv om jeg hadde god egenkapital var de veldig gnien på lån fordi de fulgte Sifo-budsjettet og mente at jeg med min inntekt ikke hadde stor nok betalingsevne når alle de teoretiske utgiftene (Sifo, ikke våre faktiske) var trukket fra. Jeg fikk til slutt finansieringsbevis på en knapp sum og streng beskjed fra rådgiver med snerrende bergenserdialekt om å ikke bruke alle pengene på et oppussingsobjekt så jeg gikk konkurs på utbedring av huset.
Tror kanskje ikke jeg søker lån fra DnB flere ganger.

Kjip opplevelse du hadde der ja. Vi hadde fordelen med at mannen min hadde hatt samme kundebehandler i åresvis, og de visste hvor god han er med pengene. De kan absolutt se bort fra sifo hvis de vil. Jeg hadde gått til en annen bank neste gang. Hvorfor vil du ha lån et sted med så dårlig service?

• Liker 3

Er det huset dere leier leilighet i nå i en høy eller lav prisklasse? Jeg spør fordi kanskje kan det være aktuelt å kjøpe det og så leie ut enten der dere selv bor nå eller hoveddelen av huset. Da er det løpende inntekt som gir høyere betjeningsevne på lån. 

Klarer du en liten deltidsjobb uten at helsa forverres? Det kunne økt inntekta noe. Kan mannen din øke stilling/søke til bedre betalt jobb?

Annonse
AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Okei. 1 er uføretrygdet, den andre i full jobb. Dårlig betalt. Samlet inntekt på 685 000 i året BRUTTO.

Utgifter?

* Bilen koster 5000/mnd+diesel. Ferdig betalt om 1 år.

* 1 forbrukslån på 12.000 kr. Skal selvsagt betales ned fort som fy. 

* Mat månedlig, ca 10.000 kr

* Fritidsaktiviteter ca 3000kr/året

* mobil ca 1500kr/mnd

* forsikringer ca 500kr/mnd (bakte inn bilforsikring i bilutgift)

* husleie 4500kr/mnd

* klær i gj.sn. 500kr-1000kr/mnd

Jeg har to barn. Hvor mye bør vi spare? Vi kan selvsagt kutte ned bittelitt på mat. Føler meg presset til å flytte vekk fra her vi leier da det er fare for at huset blir solgt + at det er ubehagelig å bo rundt folk som krangler og er msifornøyde.

To barn vet jeg "ødelegger" lånemulighetene. Men de er nå her, da 😊 Tror ikke vi får særlig høyt lån så må vel kjøpe ei rønne langt borti huleste heita et eller annet sted... 😕

Har lenge tenkt at jeg ikke vil ta opp lån, men føler meg presset. 

Så ekstremt høye mobilregninger dere har?

Anonymkode: a7583...4f0

• Liker 4
AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Men har dere ikke vannvittig mye å betale i forsikring??  Jeg betaler ca 6-7000 i året! 

Anonymkode: def7d...5b0

Det spørs jo på bil modell, bonus, hvor i landet, alder, kjørelengde etc

Anonymkode: a7583...4f0

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Husk at dette ikke er snakk om å leve sånn i mange mange år, men for å få spart opp til EK. TS ville imponere banken med sparing, dette er en måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 118bd...27e

Selvfølgelig er det snakk om å leve sånn i mange år.

Først må de spare opp til egenkapital, og etter at de har kjøpt bolig må boliglånet betjenes.

Til TS

Det som må til er å vise banken at dere kan leve, og betjene gjelden, med den inntekten dere har, og over tid.

Dere har i dag en husleie på 4 500 kr, dette er veldig lite sammenlignet med et boliglån.
Finn ut hvor stort boliglån dere trenger for å kjøpe en nøktern bolig i det området dere ønsker, og se på hvor mye dere må betale i lån hver måned.

Jeg lekte meg litt med en boliglånskalkulator, og fant ut at dere mest sannsynlig ikke vil klare å komme unna med mindre låneutgifter enn ca 12 000 kr mnd (lån på 2 000 000 over 30 år)

Da er det 12000 kr dere må bevise for banken at dere klarer å betale over tid.  4500 kr av disse går til husleie, 7 500 kr går til sparing for egenkapital, og samtidig vise banken at dere klarer betjene utgiftene.

Vil dere klare å spare minst 7 500 kr mnd over tid?

Anonymkode: bfadf...00b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville først og fremst ha prøvd å nedbetale forbrukslån.

Anonymkode: a20a3...765

Ja, det er jo overkommelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...