AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Okei. 1 er uføretrygdet, den andre i full jobb. Dårlig betalt. Samlet inntekt på 685 000 i året BRUTTO. Utgifter? * Bilen koster 5000/mnd+diesel. Ferdig betalt om 1 år. * 1 forbrukslån på 12.000 kr. Skal selvsagt betales ned fort som fy. * Mat månedlig, ca 10.000 kr * Fritidsaktiviteter ca 3000kr/året * mobil ca 1500kr/mnd * forsikringer ca 500kr/mnd (bakte inn bilforsikring i bilutgift) * husleie 4500kr/mnd * klær i gj.sn. 500kr-1000kr/mnd Jeg har to barn. Hvor mye bør vi spare? Vi kan selvsagt kutte ned bittelitt på mat. Føler meg presset til å flytte vekk fra her vi leier da det er fare for at huset blir solgt + at det er ubehagelig å bo rundt folk som krangler og er msifornøyde. To barn vet jeg "ødelegger" lånemulighetene. Men de er nå her, da 😊 Tror ikke vi får særlig høyt lån så må vel kjøpe ei rønne langt borti huleste heita et eller annet sted... :/ Har lenge tenkt at jeg ikke vil ta opp lån, men føler meg presset. Anonymkode: e90ff...274
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 10 000 kr i mnd på mat kan dere fint halvere når forbrukslån er nedbetalt. Ingen takeaway, spise ute, eller kjøpe mat uten det som er ukeshandlet. Ikke brus og slike unødvendige ting. Lag ukesplan, og handle inn for 1 uke av gangen. Sett av tid til å sette dere inn i hvor sånn og sånn mat er billigst. Store penger på å spare her. Det er knapt, men det går faktisk fint hvis dere legger dere i selen. Jeg antar dere har swap siden dere har så høye mobilutgifter? Når avtalen går ut, behold tlf, og spar mellomlegget. Bruk bilen så lite som mulig. Jeg har halvvert drivstoffutgifter ved å ikke bruke unødvendig. Vet forøvrig ikke hva du mener med at du ikke vil ta opp lån og "føler deg presset". Skal man eie egen bolig så må man ta opp lån. Dere bor ekstremt billig nå, og det er urealistisk å ha så lave bokostnader i all evighet. Var jeg dere ville jeg nok heller tatt kontakt med husbanken for å høre om mulighetene for lån og tilskudd der. Anonymkode: 118bd...27e 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): 10 000 kr i mnd på mat kan dere fint halvere når forbrukslån er nedbetalt. Ingen takeaway, spise ute, eller kjøpe mat uten det som er ukeshandlet. Ikke brus og slike unødvendige ting. Lag ukesplan, og handle inn for 1 uke av gangen. Sett av tid til å sette dere inn i hvor sånn og sånn mat er billigst. Store penger på å spare her. Det er knapt, men det går faktisk fint hvis dere legger dere i selen. Jeg antar dere har swap siden dere har så høye mobilutgifter? Når avtalen går ut, behold tlf, og spar mellomlegget. Bruk bilen så lite som mulig. Jeg har halvvert drivstoffutgifter ved å ikke bruke unødvendig. Vet forøvrig ikke hva du mener med at du ikke vil ta opp lån og "føler deg presset". Skal man eie egen bolig så må man ta opp lån. Dere bor ekstremt billig nå, og det er urealistisk å ha så lave bokostnader i all evighet. Var jeg dere ville jeg nok heller tatt kontakt med husbanken for å høre om mulighetene for lån og tilskudd der. Anonymkode: 118bd...27e Er husbanken vi skal høre med presset er som i at utleier skal selge huset mest sannsynlig. Jeg vil jo ikke flytte siden barna har omgangskretsen sin her, men må man så må man. Takk for råd har talkmore... ikke noe swap Anonymkode: e90ff...274
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er husbanken vi skal høre med presset er som i at utleier skal selge huset mest sannsynlig. Jeg vil jo ikke flytte siden barna har omgangskretsen sin her, men må man så må man. Takk for råd har talkmore... ikke noe swap Anonymkode: e90ff...274 + xploraer, 400kr/mnd Anonymkode: e90ff...274
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 Bytt mobiltelefonabonnement, du får helt ned til 149,- hos ICE. Anonymkode: 46353...2ed 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): 10 000 kr i mnd på mat kan dere fint halvere når forbrukslån er nedbetalt. Ingen takeaway, spise ute, eller kjøpe mat uten det som er ukeshandlet. Ikke brus og slike unødvendige ting. Lag ukesplan, og handle inn for 1 uke av gangen. Sett av tid til å sette dere inn i hvor sånn og sånn mat er billigst. Store penger på å spare her. Det er knapt, men det går faktisk fint hvis dere legger dere i selen. Jeg antar dere har swap siden dere har så høye mobilutgifter? Når avtalen går ut, behold tlf, og spar mellomlegget. Bruk bilen så lite som mulig. Jeg har halvvert drivstoffutgifter ved å ikke bruke unødvendig. Vet forøvrig ikke hva du mener med at du ikke vil ta opp lån og "føler deg presset". Skal man eie egen bolig så må man ta opp lån. Dere bor ekstremt billig nå, og det er urealistisk å ha så lave bokostnader i all evighet. Var jeg dere ville jeg nok heller tatt kontakt med husbanken for å høre om mulighetene for lån og tilskudd der. Anonymkode: 118bd...27e 5 000,- på mat til 4 stykker per mnd? Anonymkode: 6cf43...9ca 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 5 000,- på mat til 4 stykker per mnd? Anonymkode: 6cf43...9ca Det er egentlig ikke så søkt, mannen min får en del mat av jobben sin. Han jobber med mat. Anonymkode: e90ff...274
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 Dere har halvparten av vår inntekt, men bruker veldig mye på mobil og bil. Vi har ingen billån- kjøpt billige biler som er billig i drift. Bruker omtrent 4000,- i mnd på to biler inkl. Forsikring og vedlikehold. Vi betaler ca. 700,- i mnd på to mobiler. De er selvsagt betalt når vi kjøpte de og ikke kjøpt på avbetaling. Hadde kunnet hatt billigere abo, men valgt dette da ene har treningsklokke med esim tilknyttet, og vi har så å si ubegrenset bruk. Skal sies at vi ikke alltid har de nyeste mobilene da 🙄 Dere bør også forsøke å kutte i matutgifter. Kjøp ting hovedsakelig på tilbud evt. Firstprice/butikkenes egne merker. Vil tro dere kan spare 2000,- i mnd her. Anonymkode: 559f6...b88 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 Leier dere hele huset, eller bare en utleieleilighet i huset? Anonymkode: 4bf28...de8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere har halvparten av vår inntekt, men bruker veldig mye på mobil og bil. Vi har ingen billån- kjøpt billige biler som er billig i drift. Bruker omtrent 4000,- i mnd på to biler inkl. Forsikring og vedlikehold. Vi betaler ca. 700,- i mnd på to mobiler. De er selvsagt betalt når vi kjøpte de og ikke kjøpt på avbetaling. Hadde kunnet hatt billigere abo, men valgt dette da ene har treningsklokke med esim tilknyttet, og vi har så å si ubegrenset bruk. Skal sies at vi ikke alltid har de nyeste mobilene da 🙄 Dere bør også forsøke å kutte i matutgifter. Kjøp ting hovedsakelig på tilbud evt. Firstprice/butikkenes egne merker. Vil tro dere kan spare 2000,- i mnd her. Anonymkode: 559f6...b88 Ja, bilen er dyr. Lånet er på 3500 og forsikringen er på 1400. Endrer forsikring når lånet er betalt Skal notere meg nøyaktig hva vi bruker på mat... Er flinke til å bruke tilbud. Jeg runder altså opp nå. En typisk uke bruker vi kanskje 2000 på mat. Anonymkode: e90ff...274
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leier dere hele huset, eller bare en utleieleilighet i huset? Anonymkode: 4bf28...de8 Leilighet. Anonymkode: e90ff...274
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Skrevet 22. mai 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: 5 000,- på mat til 4 stykker per mnd? Anonymkode: 6cf43...9ca Jepp. Hvis man planlegger, dropper alt som er unødvendig (brus, godteri, kjeks osv), handler på tilbud, og inngår litt kompromiss her og der, så er dette gjennomførbart. Jeg har byttet ut 2 middager i uken med havregrøt. Det smaker kjedelig, men det er næring, og går ikke utover det generelle næringsbehovet. I tillegg bruker jeg kuponger hos coop, slik at jeg stadig vekk får gratis pastasaus etc. Coop har også frossen grønnsakswok til halve prisen, og jeg passer på å kjøpe inn ekstra grønnsaker når det er på tilbud. Linser kjøpt hos innvandrerbutikker gir basis for gode gryteretter til billig penge, kjøtt og fisk fylles opp i fryseren når det er på tilbud, bake brød selv, osv. Det krever litt offer og planlegging å få det til, men det går fint hvis man gidder. Går ikke 5000 kr i mnd, så går ihvertfall 6000 kr. Anonymkode: 118bd...27e 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #13 Skrevet 22. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skal notere meg nøyaktig hva vi bruker på mat... Er flinke til å bruke tilbud. Jeg runder altså opp nå. En typisk uke bruker vi kanskje 2000 på mat. Anonymkode: e90ff...274 Det er jo vesentlig forskjell på om dere bruker 8000 kr eller 10 000 kr på mat. Men fortsatt kan dere spare en del her ved å gjøre endringer, planlegge, og ekskludere alt som ikke er nødvendig. Røyk, snus, alkohol, kaffe, brus, alt sånt går innunder unødvendig. Jeg vet ikke hvorfor dere bruker så mye penger på mobilelefon når det ikke er swap/nedbetaling? Har dere ubegrenset data i abonnementet e.l? Sånt er også unødvendig isåfall. Anonymkode: 118bd...27e 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 1500 kr på mobil?! Jeg betaler 198 kr for 10 GB hos HappyBytes, bruker ikke opp alt i mnd en gang. Jeg er enslig, og bruker rundt 500 kr på mat i uka. Spiser sunt, godt og variert. Anonymkode: cc579...2d7 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #15 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 10 000 kr i mnd på mat kan dere fint halvere når forbrukslån er nedbetalt. Ingen takeaway, spise ute, eller kjøpe mat uten det som er ukeshandlet. Ikke brus og slike unødvendige ting. Lag ukesplan, og handle inn for 1 uke av gangen. Sett av tid til å sette dere inn i hvor sånn og sånn mat er billigst. Store penger på å spare her. Det er knapt, men det går faktisk fint hvis dere legger dere i selen. Jeg antar dere har swap siden dere har så høye mobilutgifter? Når avtalen går ut, behold tlf, og spar mellomlegget. Bruk bilen så lite som mulig. Jeg har halvvert drivstoffutgifter ved å ikke bruke unødvendig. Vet forøvrig ikke hva du mener med at du ikke vil ta opp lån og "føler deg presset". Skal man eie egen bolig så må man ta opp lån. Dere bor ekstremt billig nå, og det er urealistisk å ha så lave bokostnader i all evighet. Var jeg dere ville jeg nok heller tatt kontakt med husbanken for å høre om mulighetene for lån og tilskudd der. Anonymkode: 118bd...27e 4 personer skal spise for 5000 kr i mnd? Det er ikke så lett. Anonymkode: d22a2...497 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #16 Skrevet 22. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: 4 personer skal spise for 5000 kr i mnd? Det er ikke så lett. Anonymkode: d22a2...497 Jeg har forklart hvordan dette kan løses. Jeg sier ikke at det er lett, men at det er gjennomførbart. Anonymkode: 118bd...27e 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #17 Skrevet 22. mai 2023 Du bør spare så mye som overhode mulig. Som flere andre skriver; kutt ut alle unødvendige utgifter som takeaway, dyre abonnement, stopp helt med streaming/spill osv. Tilogmed det å kutte bil (med mindre kollektivtransport er dyrere der dere bor) er kjempe positivt for banken. Må dere kjøpe(!) klær hver eneste måned? Anonymkode: 7d67b...0ad 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #18 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1500 kr på mobil?! Jeg betaler 198 kr for 10 GB hos HappyBytes, bruker ikke opp alt i mnd en gang. Jeg er enslig, og bruker rundt 500 kr på mat i uka. Spiser sunt, godt og variert. Anonymkode: cc579...2d7 Det er 2 xploramobiler og to vanlige mobiler. Anonymkode: e90ff...274
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #19 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du bør spare så mye som overhode mulig. Som flere andre skriver; kutt ut alle unødvendige utgifter som takeaway, dyre abonnement, stopp helt med streaming/spill osv. Tilogmed det å kutte bil (med mindre kollektivtransport er dyrere der dere bor) er kjempe positivt for banken. Må dere kjøpe(!) klær hver eneste måned? Anonymkode: 7d67b...0ad Takk kollektivt er dyrere.. og må bruke bil til jobb og på ferie neida, må ikke kjøpe klær hver mnd, men barna vokser mye og f.eks. vintertøy koster mangfoldige tusen selv på finn. Nå har jeg vært lur og kjøpt så jeg har til neste år da, men Anonymkode: e90ff...274 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #20 Skrevet 22. mai 2023 Jeg ville først og fremst ha prøvd å nedbetale forbrukslån. Anonymkode: a20a3...765 2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå