Gå til innhold

Dropp skåla

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører på en podkast «hundene på toten» og de snakker i en episode om alle fordelene ved å droppe matskålen, og at mat kommer fra fører/ eier gjennom dage, for å forsterke riktige valg hunden gjør.dette virker både logisk og innmari smart, og  jeg har lyst til å prøve dette når vi får valpen i hus. Derfor lurte jeg på om noen har erfaringer med denne måten å fore på? Begynte dere da med en gang valpen var i hus? 

Anonymkode: fee4a...991

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dage?

Anonymkode: 085e0...6f4

AnonymBruker
Skrevet

Dagen skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund som ikke vil spise av skål (tørrfôr altså, våtfor er greit). Ofte tar jeg det med i en pose i lomma på tur og så får hun søke etter det i skogen eller i parken, jeg bruker det som belønning eller gjemmer det rundt i huset (dårlig vær aktivitet) og til nøden kan det strøs på gulvet. Det går forsåvidt greit, MEN det har sine ulemper. Ofte ønsker jeg å bare kunne gi maten i en skål, at det ikke blir et prosjekt/aktivitet hver gang...  I tillegg er det ofte upraktisk på ferie/reise og ved hundepass. I tillegg er det ofte upraktisk hvis kun 1 person forer for hunden blir da veldig knyttet til denne personen. Her i huset er det som regel jeg og det hadde vært fint om hunden ble like tilknytta de andre i husstanden (som av praktiske grunner ikke er de som passer hunden i løpet av dagen). Nå blir det ofte sånn at hunden flølger meg overalt og nekter å gå med andre... 🙈

Med andre ord, vær obs på at å fore på den måten også ha ulemper. Det høres fint og flott ut med sterk tilknytning til eier, men ja, men jeg har da erfart det kan faktisk bli for mye av det gode. 

Anonymkode: 6d8a9...f2f

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk valp, ga jeg henne ikke mat i skål det første året. Grunnen til det var at jeg ønsket å bruke maten til trening og mental aktivisering, og også så jeg fikk bygget opp lysten hennes for å jobbe for godbiter. Ved å gi maten fra hånden, bygget jeg også opp min egen verdi i hennes øyne. Jeg var en kilde til gode ting. Alt dette legger et godt grunnlag for videre trening og samarbeid. 

Jeg brukte maten på forskjellige måter. Noen ganger la jeg maten i en skål, også løp jeg rundt med skålen og ga henne noen biter fra hånden hver gang hun kom løpende etter. Her la jeg også inn navnet hennes og andre kontaktlyder. 

Jeg brukte også tørrfôr for vanlig lydighet og trikstrening. Jeg hadde en godbitveske på hofta med tørrfôr, så jeg kunne ta kjappe 1-2 minutters treningsøkter gjennom dagen (det er best å ha svært korte treningsøkter i starten, da valper har dårlig fokus og impulskontroll. Man vil ikke at de skal rekke å bli frustrert/kjede seg mens man trener. Helst skal man stoppe mens valpen er på topp og har det gøy, så den blir enda ivrigere neste gang).

Jeg brukte tørrfôr for å søke i gresset. Ofte fikk hun maten servert i en pepsiflaske med hull på, så hun måtte dytte den rundt for å få ut maten (her lager man hullene store nok til at valpen lett får ut maten så den kjenner på mestringsfølelsen, så kan man gjøre hullene mindre/færre etterhvert som valpen bygger opp mestring og iver etter å jobbe. Gir valpen opp, har man gjort det for vanskelig).

Å mykne opp tørrforet og stappe det i en kong med litt leverpostei var også noe jeg gjorde ofte.

Ute på tur hadde jeg med tørrfôr, og også godbiter med høyere verdi. 

Jeg gjorde det samme med valpen som kom inn i hjemmet et par år senere. De ble begge svært matglade og ivrige etter å jobbe for mat og godbiter. Rasen jeg har, har svært høyt driv og svært lite samarbeid, så det var viktig å bygge opp gleden og iveren etter å jobbe for mat av både lav og høy verdi.

De spiser fint mat ut av skål, så ingen problemer der.

Anonymkode: 1bd8d...ab9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da jeg fikk valp, ga jeg henne ikke mat i skål det første året. Grunnen til det var at jeg ønsket å bruke maten til trening og mental aktivisering, og også så jeg fikk bygget opp lysten hennes for å jobbe for godbiter. Ved å gi maten fra hånden, bygget jeg også opp min egen verdi i hennes øyne. Jeg var en kilde til gode ting. Alt dette legger et godt grunnlag for videre trening og samarbeid. 

Jeg brukte maten på forskjellige måter. Noen ganger la jeg maten i en skål, også løp jeg rundt med skålen og ga henne noen biter fra hånden hver gang hun kom løpende etter. Her la jeg også inn navnet hennes og andre kontaktlyder. 

Jeg brukte også tørrfôr for vanlig lydighet og trikstrening. Jeg hadde en godbitveske på hofta med tørrfôr, så jeg kunne ta kjappe 1-2 minutters treningsøkter gjennom dagen (det er best å ha svært korte treningsøkter i starten, da valper har dårlig fokus og impulskontroll. Man vil ikke at de skal rekke å bli frustrert/kjede seg mens man trener. Helst skal man stoppe mens valpen er på topp og har det gøy, så den blir enda ivrigere neste gang).

Jeg brukte tørrfôr for å søke i gresset. Ofte fikk hun maten servert i en pepsiflaske med hull på, så hun måtte dytte den rundt for å få ut maten (her lager man hullene store nok til at valpen lett får ut maten så den kjenner på mestringsfølelsen, så kan man gjøre hullene mindre/færre etterhvert som valpen bygger opp mestring og iver etter å jobbe. Gir valpen opp, har man gjort det for vanskelig).

Å mykne opp tørrforet og stappe det i en kong med litt leverpostei var også noe jeg gjorde ofte.

Ute på tur hadde jeg med tørrfôr, og også godbiter med høyere verdi. 

Jeg gjorde det samme med valpen som kom inn i hjemmet et par år senere. De ble begge svært matglade og ivrige etter å jobbe for mat og godbiter. Rasen jeg har, har svært høyt driv og svært lite samarbeid, så det var viktig å bygge opp gleden og iveren etter å jobbe for mat av både lav og høy verdi.

De spiser fint mat ut av skål, så ingen problemer der.

Anonymkode: 1bd8d...ab9

Tusen takk for innspill og at du fortalte om egne erfaringer. Jeg tror jeg skal satse på dette når valpen er i hus, selv om samboer mener maten skal serveres i skålen. Nå er det jeg som har fått fri fra jobb i valpetiden, mens han er på jobb, så da skal det vel gå fint 🫣😂

Skrevet

Jeg bruker som regel ikke skål. Så og si all mat kommer i form av godbiter som jeg bruker på tur (godbitsøk, belønne ved passering, belønne kontakt, når jeg roper på ham osv).

Noen ganger får han ting som tyggebein eller fylt kong som deler av maten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør dette. Måler opp maten på morgenen og bruker den til godbitsøk eller belønning. Som oftest sprer jeg noe i hagen som hun kan søke etter mens jeg selv spiser frokost. Da får hun brukt hjernen og rørt litt på seg, så sover hun et par timer mens jeg jobber, så drar vi på langtur.

Anonymkode: e577a...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Vår hund er en omplasseringshund på 3 år, så vi begynte bare da vi fikk han. Håndmater som forsterkning på tur, under trening og resten får han som søk i hagen. Får bein og kong i tillegg, men ikke hver dag. 

Vi gir tørrfôr nå, men ønsker egentlig å gå over til råfôring. Noen som håndmater rått? 

Anonymkode: 1fac0...d26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vår hund er en omplasseringshund på 3 år, så vi begynte bare da vi fikk han. Håndmater som forsterkning på tur, under trening og resten får han som søk i hagen. Får bein og kong i tillegg, men ikke hver dag. 

Vi gir tørrfôr nå, men ønsker egentlig å gå over til råfôring. Noen som håndmater rått? 

Anonymkode: 1fac0...d26

Ja, jeg gir kjøttboller fra vom/mush/smaak med hånden.

Anonymkode: 67c43...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min får vom og tørrfôr hver dag. Men han er en liten shih tzu.

Anonymkode: 45c41...319

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...