AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Jeg mistet min mor for snart 15 år siden, jeg husker ikke nøyaktig når men kort tid senere så fikk jeg tilsendt testamentet i posten. For en liten stund siden mistet jeg min mormor. Etter hva jeg forstår så vil jo jeg arve min mors del, stemmer ikke det? Min mor sine søsken er av den sorten hvor penger betyr alt og jeg er helt sikker på at hvis de klarer å finne en måte for å nekte meg arven, så gjør de det. Så det jeg lurer på, hvordan foregår et arveoppgjør, eller dette med utsendelse av testament? Anonymkode: 0d3d5...292
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Det stemmer, du trer inn for din mor. Bodde din mormor i Oslo? Man får tilsendt et brev fra tingretten med generell info når man er arving. Hvis det er testament får man kopi av testamentet. Men du, som livsarving, har krav på pliktdel uansett om det er testament eller ikke. Du har jo mulighet til å signere på skjemaet for privat skifte sammen med de andre arvingene. Da overtar du eventuelt gjeldsansvar (sammen med de andre som signerer) men du er også den som er "legitimert til å gjennomføre skiftet", altså de andre kan ikke gjøre noe uten deg eller uten at du har gitt fullmakt til noen andre. Du bør kontakte tingretten som behandler dødsfallet om du har spørsmål Anonymkode: 400ee...20a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 Kjør offentlig skifte så sparer du deg for masse konflikt 🍻 Anonymkode: d9447...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjør offentlig skifte så sparer du deg for masse konflikt 🍻 Anonymkode: d9447...7f8 Men da risikerer du også at flere hundre tusen går med til utgifter og evt rettssak. Anonymkode: 2ad17...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men da risikerer du også at flere hundre tusen går med til utgifter og evt rettssak. Anonymkode: 2ad17...5ea Kun hvis motparten påtvister arveloven ... Anonymkode: d9447...7f8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjør offentlig skifte så sparer du deg for masse konflikt 🍻 Anonymkode: d9447...7f8 Et godt råd i dette tilfellet. Anonymkode: 90501...50b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det stemmer, du trer inn for din mor. Bodde din mormor i Oslo? Man får tilsendt et brev fra tingretten med generell info når man er arving. Hvis det er testament får man kopi av testamentet. Men du, som livsarving, har krav på pliktdel uansett om det er testament eller ikke. Du har jo mulighet til å signere på skjemaet for privat skifte sammen med de andre arvingene. Da overtar du eventuelt gjeldsansvar (sammen med de andre som signerer) men du er også den som er "legitimert til å gjennomføre skiftet", altså de andre kan ikke gjøre noe uten deg eller uten at du har gitt fullmakt til noen andre. Du bør kontakte tingretten som behandler dødsfallet om du har spørsmål Anonymkode: 400ee...20a Tusen takk for utfyllende svar! Nei, hun bodde ikke i Oslo, men jeg husker da min mor døde (heller ikke Oslo) så fikk vi tilsendt kopi av testamentet. Vet du om jeg vil få det igjen nå? Eventuelt hvor lang tid det tar? Anonymkode: 0d3d5...292
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for utfyllende svar! Nei, hun bodde ikke i Oslo, men jeg husker da min mor døde (heller ikke Oslo) så fikk vi tilsendt kopi av testamentet. Vet du om jeg vil få det igjen nå? Eventuelt hvor lang tid det tar? Anonymkode: 0d3d5...292 Det forutsetter jo at din mormor har testamente. Ikke vær passiv og gå ut fra at dette vil ordne seg automatisk. Anonymkode: ebed9...408 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det forutsetter jo at din mormor har testamente. Ikke vær passiv og gå ut fra at dette vil ordne seg automatisk. Anonymkode: ebed9...408 Jeg vet at hun hadde et testamente. Tenkte bare at dette var noe jeg ville motta automatisk Anonymkode: 0d3d5...292
anon321 Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 Alltid lurt å være aktiv i en slik prosess. Ta kontakt med tingretten i området din mormor sognet til, og be om en oppdatering på saken. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet at hun hadde et testamente. Tenkte bare at dette var noe jeg ville motta automatisk Anonymkode: 0d3d5...292 Ok. Men så kommer det jo an på neste trinn - hvem oppbevarer testamentet? Hadde hun sendt det inn til tingretten for oppbevaring, så vil det nok sannsynligvis skje automatisk etterhvert. Men det forutsetter igjen at det finnes oppdatert info om arvinger, og ingen stikker kjepper i hjulene. Om hun hadde testamente hjemme, kan du risikere at noen finner det og gjemmer det. Anonymkode: ebed9...408 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Skrevet 22. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for utfyllende svar! Nei, hun bodde ikke i Oslo, men jeg husker da min mor døde (heller ikke Oslo) så fikk vi tilsendt kopi av testamentet. Vet du om jeg vil få det igjen nå? Eventuelt hvor lang tid det tar? Anonymkode: 0d3d5...292 Som nevnt, hvis hun hadde testament oppbevart i tingretten og du er tilgodesett i det skal du få tilsendt en kopi. Du sier hun døde "for en liten stund siden". Hvor lenge siden er det? Har du ikke hørt noe fra tingretten eller noen andre slektninger? Anonymkode: 400ee...20a 1
CAPS LOCK Skrevet 22. mai 2023 #13 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så det jeg lurer på, hvordan foregår et arveoppgjør? Anonymkode: 0d3d5...292 Det avhenger av om arvingene skal ta seg av oppgjøret selv eller om tingretten skal ha ansvaret. Hvis tingretten skal ha ansvaret, såkalt "offentlig skifte", nevner tingretten opp en advokat til å gjennomføre oppgjøret, en såkalt "bostyrer". Hvis arvingene heller vil gjøre jobben selv, er alt opp til dem. Dette kalles "privat skifte" Det er arvingene som bestemmer om det skal være privat eller offentlig skifte 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 Hvis du er nevnt i testamentet, så vil du få tilsendt kopi dersom den er til oppbevaring hos tingretten. Dette gjelder uavhengig av hvor i landet dødsfallet behandles. Du bør ta kontakt med tingretten for mer informasjon. Anonymkode: dcf62...05c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #15 Skrevet 22. mai 2023 Igjen - ikke sitt passivt og vent. Blir mye verre, rettssak og styr, om din mormors andre arvinger bestemmer seg for å kjøre privat arveoppgjør - og de velger å overse at du også er rettmessig arving. Det kan bli så dyrt å kreve sin rett i ettertid at det ikke blir verdt det. Er kun om din mormor hadde testamente til oppbevaring hos tingretten og det skal gjøres offentlig skifte du kan forvente noenlunde automatikk. Om de andre slektningene er pengegriske må du være på ballen her. Om du forventer at det er en del midler i boet, så vurder å ta advokat for å hjelpe deg. Men start med å sjekke med den aktuelle tingretten selv. Anonymkode: ebed9...408 3 2
CAPS LOCK Skrevet 23. mai 2023 #16 Skrevet 23. mai 2023 Heller enn å spørre random folk på nettet, bør du kontakte tingretten som behandler saken, for tingretten svarer på alt du lurer på helt gratis 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #17 Skrevet 23. mai 2023 Vet det er en sjanse til at du kan bli holdt utenfor. Kjenner ett tilfelle der moren var rusmisbruker, og når bestefaren døde avfeide de morens datter med at tante x hadde betalt morens forbrukslån på 20K, og at datteren ikke hadde tilknytning på samme måte som de andre. Stå på ditt, krev innsyn for du har krav på din del av arven. Anonymkode: 2e289...efe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå