Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bli overkjørt i barneoppdragelsen av spesielt min mor.

Når hun er på besøk eller vi er hos henne er min datter på 4 år sjef.

Jeg blir så irritert, dette er veldig slitsomt.

Hvis hun f.eks. spør om å få godt og jeg sier klart fra Nei,du skal ikke ha mere nå.

Så surver min datter litt og da får hun lov alikevel,selv om jeg har sagt klart ifra.

min mor sier alltid ja til min datter, uansett hva jeg har sagt nei til får hun lov alikevel av min mor bare hun gråter litt,for da er det stakkars liten.

Men hun burde jo respektere at jeg sier nei. Når jeg sier hun ikke skal se mere tv, spise godt,drikke brus o.l.

dette er jo ting som heller ikke er bra for henne i store mengder.

Min datter har også begynt å skjønne hvordan dette virker,hvis hun ikke får lov av meg er det bare å surve litt til mormor og hun får det som hun vil.

merker stor forskjell på min datter da vi er der på besøk og når vi er andre steder hvor hun ikke er sjef.

syns min mor burde respektere hva jeg sier.

min datter blir vel sikkert også forvirret av dette.

noen flere som har hatt det slik?

Videoannonse
Annonse
Gjest Miloine
Skrevet

Nei, jeg har ikke opplevd noe slik - gudskjelov.

Det eneste du kan gjøre er vel å snakke med din mor om at dette finner du deg ikke i.

Si til din mor at hun må tenke på hvilke konsekvenser dette får for både deg og din datter.

Skrevet

Skjønner godt at du blir irritert... Besteforeldre har lov til å skjemme bort barna litt, men ting skal avklares med foreldre. Gi beskjed om hva du aksepterer, og hva du ikke aksepterer når det gjelder snop, tv o.l. I verste fall kan du være litt streng, og si at dersom hun ikke er villig til å høre på deg som mor, så må du desverre begrense besøkene, da du ikke liker utviklingen ditt barn er inne i.

Gjest Gjesta
Skrevet

Si klart fra til din mor at det finnes andre måter å vise din datter at hun bryr seg om henne enn ved å gi henne snop og brus. Det er helt uakseptabelt at din mor overstyrer deg i oppdragelsen, og jeg ville nok også vurdert å si at det vil føre til sjeldnere besøk hos mormor dersom hun ikke kan høre på deg og la deg ta deg av oppdragelsen.

Gjest gjest1
Skrevet
Skjønner godt at du blir irritert... Besteforeldre har lov til å skjemme bort barna litt, men ting skal avklares med foreldre. Gi beskjed om hva du aksepterer, og hva du ikke aksepterer når det gjelder snop, tv o.l. I verste fall kan du være litt streng, og si at dersom hun ikke er villig til å høre på deg som mor, så må du desverre begrense besøkene, da du ikke liker utviklingen ditt barn er inne i.

Jeg er enig. Dette bør du ta opp så fort som mulig før det utarter seg mer. I verste fall risikerer du at din datter mister respekten for deg.

Unger fatter mer enn vi tror og de lærer fort hvor de kan gjøre hva og hvordan de skal få det til.

Skrevet

Besteforeldre har "lov" til å skjemme bort barnebarna litt, men ikke ved å gjøre det motsatte av det foreldrene sier når foreldrene er tilstede!! Du må være streng med moren din og nekte å komme på besøk til dem hvis hun ikke gir seg.

Men jeg tror ikke barnet ditt blir forvirret. Hun har ganske sikkert skjønt for lengst hvordan det funker, og har ingen som helst tvil om hvem som er sjefen hvor: du er sjef hjemme og hun selv (alt mormor) er sjef hos mormor. :ler:

Gjest christineemily
Skrevet

Vi hadde også det problemet en stund, og satt oss ned og tok en alvorsprat med vedkommende. For som vi sa: Barna våre mister totalt respekt for oss som foreldre, hvis de opplever at vi, - som de i utgangspunktet oppfatter som trygge omsorgspersoner med autoriteten - Blir overstyrt av en som har andre oppfatninger om barneoppdragelse enn oss. Dette gjaldt både å si ja når vi sa nei, + og åpenlyst kritisere vår barneoppdragelse mens barna hørte på. Vi sa til vedkommende at klart som besteforelder er det lov å skjemme bort, men ikke lov å ødelegge barnas respekt for oss. For hva skal de tro, når vi som deres forbilder blir kjeftet på av andre de er glad i, fordi vedkommende mener vi ikke er flinke nok foreldre... Eller hva skal de tro nar mamma & pappa har sagt nei, fordi vi mener at nå er det nok, men de vet at det bare er å løpe videre for å få ja... Da er ikke vårt ord mye verdt lenger! Tilslutt brukte jo barna dette mot oss for alt de kunne: Hvergang vi sa nei var det hyl & skrik og de skulle flytte dit, og vi var slemme, for det sa...., for vi var altfor strenge, osv...

Alvorspraten vår hjalp, om enn noe motvillig... ;)

Skrevet
Jeg bli overkjørt i barneoppdragelsen av spesielt min mor.

Når hun er på besøk eller vi er hos henne er min datter på 4 år sjef.

Jeg blir så irritert, dette er veldig slitsomt.

Hvis hun f.eks. spør om å få godt og jeg sier klart fra Nei,du skal ikke ha mere nå.

Så surver min datter litt og da får hun lov alikevel,selv om jeg har sagt klart ifra.

min mor sier alltid ja til min datter, uansett hva jeg har sagt nei til får hun lov alikevel av min mor bare hun gråter litt,for da er det stakkars liten.

Men hun burde jo respektere at jeg sier nei. Når jeg sier hun ikke skal se mere tv, spise godt,drikke brus o.l.

dette er jo ting som heller ikke er bra for henne i store mengder.

Min datter har også begynt å skjønne hvordan dette virker,hvis hun ikke får lov av meg er det bare å surve litt til mormor og hun får det som hun vil.

merker stor forskjell på min datter da vi er der på besøk og når vi er andre steder hvor hun ikke er sjef.

syns min mor burde respektere hva jeg sier.

min datter blir vel sikkert også forvirret av dette.

noen flere som har hatt det slik?

Høres nesten ut som om du snakker om mora mi, men hun er blitt flinkere angående snop. Ellers er det akkurat som du skriver.

En liten geip og han får det som han vil. Hun dikkedakker med han så jeg nesten kaster opp, og vi har krangla så busta fyker over akkurat det.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det! Bor sammen med svigermor (hun har leilighet i huset vårt), som er slik overfor barna mine, eller kanskje spesielt overfor eldstemann.... :tristbla:

Forferdelig slitsomt! Og frustrerende!!!! Vi har prøvd å ta det opp gang på gang, på forskjellige måter, men lite har nyttet... Heldigvis ser det ut til å gå litt i perioder,, og nå er vi definitivt inne i en god periode! Men andre ganger har jeg mest lyst til å pakke kofferten å reise... :sur:

Uansett så må du ta dettte opp med din mor. Gjerne litt etter en "konflikt" slik at dere ikke er på angreps-/forsvarsstien. Men prøv å få en normal samtale uten høye stemmer, beskyldninger osv. Og lag felles kjøreregler for hvordan dere vil ha det når dere er sammen. Begrunn dine synspunkt, men vær samtidig lydhør overfor hennes side av saken. For å komme i mål må nok begge gi og ta, men forhåpentligvis får du mest gjennomslag. ;)

Ønsker deg lykke til!! :klem: Håper det ordner seg!

Skrevet

Jeg har faktisk oppvokst med noe lignende.

Min mor sa nei, men det var bare å sutre og klage litt til mormor så ordnet det seg. Og min mor ble liksom til den slemme personen siden jeg ikke fikk viljen min mens mormor alltid var snill og god. Noe som nok var tøft og tungt for min mor. .

Tror nok det er ganske vanlig at foreldre er "strenge" mens besteforeldre er "snille". Mener halvveis at det er slik det skal være, men det er klart at din mor skal respektere deg og din måte å oppdra ditt barn på.

Har dessverre ikke noe tips til hva du kan gjøre for å få henne oppmerksom på dette, men jeg tror egentlig ikke at datteren din blir direkte forvirret. Unger kan være utrolig mye smartere enn det voksne ofte tror ;)

Uansett for du ha lykke til!

Skrevet

Jeg har stortsett veldig snille svigerforeldre, men akkurat på det punktet har vi et stort problem! Vi har flere ganger vært hos svigers hvor jeg har sagt klart og tydelig at de skal få vann og svigermor eller svigerfar kommer med saft (eller brus). Vi har sagt i fra flere ganger at vi ikke ønsker at de skal drikke saft/brus på hverdager og da sier de at når de er hos dem og vi er der, skal vi selvfølgelig bestemme, men de mener tydeligvis ikke det de sier når de ikke hører på oss. De har til og med komentert det selv når den andre parten har gjordt det, mens neste gang kan det være den personen som gjør det, merkelig!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...