AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Jeg ser etter ekstra inntektskilder, og lurer på om dette er lov eller utløser straffeskatt/ekstraskatt. Jeg fyller ut skattekortet mitt med lavere inntekt eller ingen inntekt, slik jeg enten blir trukket 0 eller svært lavt i skatt. Jeg plasserer pengene som skulle gått til skatt på en høyrentekonto. Videre så betaler jeg skattepengene når skatteoppgjøret kommer. På denne måten får jeg en del penger i avkastning på skattepengene. Jeg er strukturert, så pengene vil jeg ikke røre. Men er det lov, og er det noen bakdeler som jeg ikke tenker på? Anonymkode: d798a...45a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Det bør gå fint så lenge du melder inntekt på skattemelding Anonymkode: 3bcbb...8df 4
Hedda-78 Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 Det er lov, så lenge du oppgir riktige opplysninger i skattemeldingen og betaler baksmellen innen fristen. Pr i dag har jeg et skattekort som er feil, fordi min inntekt har endret seg og jeg har ikke oppdatert skattekortet. Det er ikke kriminelt å ha feil skattekort. Ja, jeg vet at jeg får baksmell, og tar høyde for det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 Tråden stenges snart pga manglende overskrift. Anonymkode: 7d29c...f40
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ser etter ekstra inntektskilder, og lurer på om dette er lov eller utløser straffeskatt/ekstraskatt. Jeg fyller ut skattekortet mitt med lavere inntekt eller ingen inntekt, slik jeg enten blir trukket 0 eller svært lavt i skatt. Jeg plasserer pengene som skulle gått til skatt på en høyrentekonto. Videre så betaler jeg skattepengene når skatteoppgjøret kommer. På denne måten får jeg en del penger i avkastning på skattepengene. Jeg er strukturert, så pengene vil jeg ikke røre. Men er det lov, og er det noen bakdeler som jeg ikke tenker på? Anonymkode: d798a...45a Det er lov. Og det er smart å gjøre det sånn. Gjør dette selv. Anonymkode: cc1e3...08a 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tråden stenges snart pga manglende overskrift. Anonymkode: 7d29c...f40 Den overskriften var da helt fin. Finnes da grenser for hvor pirkete en skal være. Anonymkode: a260e...a7f 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Den overskriften var da helt fin. Finnes da grenser for hvor pirkete en skal være. Anonymkode: a260e...a7f De stenger tråder med langt mer beskrivende tittel enn dette...😂 Anonymkode: 55e3d...5c3 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 5% er vel minste skattetrekk hvis man ikke har frikort. Jeg har det og investerer pengene slik at jeg får 11-12% avkastning i snitt. Betaler selvfølgelig restskatten før utgangen av mai neste år slik at jeg slipper rente på den. Anonymkode: 55e3d...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 Det har vært flere tråder om å tukle med forskuddstrekket. Kan dere lese skattebetalingsloven 4-4 (1) og (3) først. Gjerne også 18-2. Jeg begriper ikke hvorfor folk gir råd om ting de ikke har greie på. Anonymkode: 52a14...d2d 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det har vært flere tråder om å tukle med forskuddstrekket. Kan dere lese skattebetalingsloven 4-4 (1) og (3) først. Gjerne også 18-2. Jeg begriper ikke hvorfor folk gir råd om ting de ikke har greie på. Anonymkode: 52a14...d2d 1. Skatteetaten har ikke ressurser til å kontrollere om skattepliktige har gitt riktige opplysninger på skattekortet. 2. Vis meg det politidistriktet som etterforsker og bøtelegger en skattepliktig som betaler restskatten sin innen fristen når politiet ikke har ressurser til å etterforske saker som gjelder skatte- og avgiftssvindel. Anonymkode: 00ac8...237 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: 1. Skatteetaten har ikke ressurser til å kontrollere om skattepliktige har gitt riktige opplysninger på skattekortet. 2. Vis meg det politidistriktet som etterforsker og bøtelegger en skattepliktig som betaler restskatten sin innen fristen når politiet ikke har ressurser til å etterforske saker som gjelder skatte- og avgiftssvindel. Anonymkode: 00ac8...237 Så du vet det ikke er lov, men anbefaler å gjøre det fordi man ikke blir tatt og straffet for det? 🙄 Anonymkode: 121b7...74c 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du vet det ikke er lov, men anbefaler å gjøre det fordi man ikke blir tatt og straffet for det? 🙄 Anonymkode: 121b7...74c Hvor har jeg anbefalt at man gjør det? Anonymkode: 00ac8...237
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #13 Skrevet 22. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor har jeg anbefalt at man gjør det? Anonymkode: 00ac8...237 Du bare forteller om at man ikke blir tatt for det heeelt uten sammenheng. Jaja, deg om det. Anonymkode: 121b7...74c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du bare forteller om at man ikke blir tatt for det heeelt uten sammenheng. Jaja, deg om det. Anonymkode: 121b7...74c Jeg forteller fakta, så dropp å tillegg meg meninger jeg ikke har. Anonymkode: 00ac8...237 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #15 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har vært flere tråder om å tukle med forskuddstrekket. Kan dere lese skattebetalingsloven 4-4 (1) og (3) først. Gjerne også 18-2. Jeg begriper ikke hvorfor folk gir råd om ting de ikke har greie på. Anonymkode: 52a14...d2d For å utdype: § 18-2 annet ledd kommer til anvendelse. I skattebetalingshåndboken står dette, riktignok under omtale av grensene for § 18-2 første ledd: Bestemmelsen i skattebetalingsloven av 1952 § 50 nr. 1 bokstav a rammet brudd på plikten til å gi opplysninger til ligningsmyndigheten for å sikre en riktig utskriving av forskudd på skatt mv. Bestemmelsen er ikke videreført, men brudd på denne plikten vil kunne fanges opp av bestemmelsen i § 18-2 annet ledd, se nedenfor. Under omtale av § 18-2 annet ledd står dette: "Forarbeidene til den nye bestemmelsen angir imidlertid at gjeldende rett hovedsakelig videreføres. Skattedirektoratet tolker det dithen at endringen dermed er ment som en presisering av bestemmelsen, og ikke som en realitetsendring. Bestemmelsen kommer til anvendelse for alle skatte- og avgiftskrav som omfattes av skattebetalingsloven. Bestemmelsen rammer både manglende levering av opplysninger og inngivelse av uriktige opplysninger til de organer som fastsetter kravene i loven.." Det TS gjør er ikke lov. Bryter man loven er det normalt lurt å ikke fortelle om det. Om TS og andre blir tatt for det? Vet ikke? Oppfattes det som et stort nok problem, eller at dette brer om seg, så vil sikkert Skattedirektoratet kreve at det iverksettes tiltak. Det holder å "ta" noen få for å statuere et eksempel. Anonymkode: 52a14...d2d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #16 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For å utdype: § 18-2 annet ledd kommer til anvendelse. I skattebetalingshåndboken står dette, riktignok under omtale av grensene for § 18-2 første ledd: Bestemmelsen i skattebetalingsloven av 1952 § 50 nr. 1 bokstav a rammet brudd på plikten til å gi opplysninger til ligningsmyndigheten for å sikre en riktig utskriving av forskudd på skatt mv. Bestemmelsen er ikke videreført, men brudd på denne plikten vil kunne fanges opp av bestemmelsen i § 18-2 annet ledd, se nedenfor. Under omtale av § 18-2 annet ledd står dette: "Forarbeidene til den nye bestemmelsen angir imidlertid at gjeldende rett hovedsakelig videreføres. Skattedirektoratet tolker det dithen at endringen dermed er ment som en presisering av bestemmelsen, og ikke som en realitetsendring. Bestemmelsen kommer til anvendelse for alle skatte- og avgiftskrav som omfattes av skattebetalingsloven. Bestemmelsen rammer både manglende levering av opplysninger og inngivelse av uriktige opplysninger til de organer som fastsetter kravene i loven.." Det TS gjør er ikke lov. Bryter man loven er det normalt lurt å ikke fortelle om det. Om TS og andre blir tatt for det? Vet ikke? Oppfattes det som et stort nok problem, eller at dette brer om seg, så vil sikkert Skattedirektoratet kreve at det iverksettes tiltak. Det holder å "ta" noen få for å statuere et eksempel. Anonymkode: 52a14...d2d Problemet for Skatteetaten er hvis folk ikke betaler restskatten sin slik at de må bruke ressurser på innkreving. Da er det nok ikke de som bevisst har satt et lavt skattetrekk som er det største problemet. Det er nok heller de som ikke gidder å sjekke skattekortet slik at de får stor restskatt og det er faktisk like ulovlig som å sette ned skattetrekket. Anonymkode: 00ac8...237 2
Kristin70 Skrevet 22. mai 2023 #17 Skrevet 22. mai 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: 1. Skatteetaten har ikke ressurser til å kontrollere om skattepliktige har gitt riktige opplysninger på skattekortet. 2. Vis meg det politidistriktet som etterforsker og bøtelegger en skattepliktig som betaler restskatten sin innen fristen når politiet ikke har ressurser til å etterforske saker som gjelder skatte- og avgiftssvindel. Anonymkode: 00ac8...237 TS spør om dette er lov og det er nå klart at det ikke er lov. Svar som "det er liten sjanse for å bli tatt" er da egentlig litt på siden av spørsmålet. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #18 Skrevet 22. mai 2023 Kristin70 skrev (5 minutter siden): TS spør om dette er lov og det er nå klart at det ikke er lov. Svar som "det er liten sjanse for å bli tatt" er da egentlig litt på siden av spørsmålet. Ringer du skatteetaten og spør får du til svar at det er helt greit å gjøre det ts spør om 🤷♀️ Anonymkode: 00ac8...237 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #19 Skrevet 22. mai 2023 Det "verste" som skjer er at skattetrekket ditt blir justert opp igjen hvis søknaden om endring av skattekortet faller ut på manuell kontroll. Anonymkode: 00ac8...237 2
Hedda-78 Skrevet 22. mai 2023 #20 Skrevet 22. mai 2023 (endret) Kristin70 skrev (1 time siden): TS spør om dette er lov og det er nå klart at det ikke er lov. Svar som "det er liten sjanse for å bli tatt" er da egentlig litt på siden av spørsmålet. De færreste har et skattekort som er riktig på krona. Det er en grunn til at folk får restskatt eller tilgode: fordi skattekortet er bare tilnærmet riktig. Hvis jeg har oppgitt i skattekortet at jeg kommer til å tjene 500 000, og så viser det seg ved årets slutt at jeg har tjent 501 000, så kan det umulig være ulovlig. Og det er ikke lett å oppgi renter helt presist heller, slikt forrandrer seg i løpet av året. Så hvor går grensa for hva som er ulovlig? Hvor stor må differansen være før det blir ansett som å ha oppgitt "uriktige opplysninger"? Endret 22. mai 2023 av Hedda-78 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå