AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Del Skrevet 22. mai 2023 Jeg blir så frustrert Før jul så bestemte jeg meg for å gjøre en livsstilsendring. Jeg startet på rundt 82-83 og veier nå rundt 72. Så vektnedgangen har gått ganske treigt og stått helt stille i lange perioder. Jeg forstår at det kan være normalt og kan ta lengre tid etter fylte 30.. Sist gang jeg slanket meg var jeg under 20 og raste ned😅 Det jeg ikke skjønner, er hvorfor jeg går opp... For en liten uke siden veide jeg 71,6. Nå har jeg gått opp til 72,2. Jeg har ikke mensen heller. Jeg logger alt jeg spiser i Lifesum appen og ligger vanligvis mellom 1200-1600 kcal. Jeg har ikke vært så flink å trene, men går tur i hvertfall en time daglig i høyt tempo, og nå nylig har jeg begynt med en 20 minutters "full body workout" som jeg skal prøve å gjøre minst 5 dager i uken. De siste dagene da vekten har gått opp har jeg også vært støl, spesielt i låra. Tenkte kanskje jeg kunne ha mer vann i kroppen pga dette. Men i dag var jeg mye mindre støl, og vekten hadde likevel gått opp enda mer (71,8 til 72,2). Kan også si at jeg spiser sunt og et vegetarisk kosthold. Spiser ingen sjokolade osv. Skeier av og til ut med popcorn og en thai takeaway med tofu eller noe i helgene men da spiser jeg gjerne mindre resten av dagen. Denne helgen som var skeiet jeg ikke ut med noe. Noen tanker om hvorfor dette skjer? Jeg er forresten 173 cm og vil ned til 60-65 kg. Anonymkode: f09de...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Del Skrevet 22. mai 2023 Vil også legge til at jeg har prøvd periodisk faste, 16:8, men opplevde ikke mer vektnedgang da jeg gjorde dette heller. Anonymkode: f09de...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Del Skrevet 22. mai 2023 Jeg har aldri vært overvektig, men skal ned 3-4 pynte-kg (målet er bmi 20 som jeg trives på) Er 37år og 170cm, og har lett «slanket» bort dette ekstra tidligere. Men nå merker jeg at det krever en enorm innsats. Har seriøst ligget på 800-1100kcal daglig og gått ned kun 3-400g i uken. Har ikke tenkt til å fortsette å ligge så lavt altså, bare vil få vekk det overflødige. Så du har full forståelse fra meg hvertfall. Leser jo at folk går ned i vekt med 1700kcal daglig liksom. Det er langt over mitt vedlikeholdsnivå. Anonymkode: 26a3d...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Del Skrevet 22. mai 2023 Må også legge til at 10kg ned etter jul ikke er dårlig, syns ikke det er sakte🏆 Anonymkode: 26a3d...8d7 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Del Skrevet 22. mai 2023 TS, du er kjempeflink! Det faktisk sykt bra jobba å gå ned 10 kg! Det er over 10 % av kroppsvekta di, så det kan hende kroppen trenger litt tid på å omstille seg og derfor "tviholder" på vekta og ikke vil at du skal miste flere kilo. Jeg har tidligere gått ned 13 kg (fra 73 til 60), og da jeg hadde gått ned ca 7 kg (som jo var omtrent 10 % av startvekta), så merka jeg det samme som deg – vekta sto bom stille. Jeg spiste da litt mer enn periode, slik at kalorinivået ikke lå i underskudd, men heller ikke i overskudd. Jeg hadde altså en tre–fire ukers tid hvor jeg spiste like mye som jeg forbrant. Da jeg deretter starta på kaloriunderskudd igjen, gikk kiloene av i samme tempo som før vektnedgangspausen. Jeg vet ikke om dette er vitenskapelig bevist eller noe, men det funka for meg, og det gir jo litt mening at kroppen trenger tid! Det er bedre å jobbe med kroppen, enn mot den. Anonymkode: 19049...b45 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 22. mai 2023 #6 Del Skrevet 22. mai 2023 Først av alt: vektnedgang er ikke en lineær prosess. Det går i rykk og napp, og det vil det gjøre uavhengig av om du spiser nøyaktig like mange kalorier hver eneste dag. Det er mange faktorer som spiller inn, og vekten vil alltid svinge litt fra dag til dag. Du har gått ned 10kg siden jul. Dette har helt sikkert gått litt i bølger, men i sum er resultatet -10. At du nå veier 0,6 mer idag enn forrige uke, er rimelig ubetydelig. Hvis du er støl så holder kroppen på vann. Det samme gjelder om du har spist litt ekstra salt mat. I tillegg til mange andre ting som kan påvirke. Fokuser på å fortsette med de gode vanene dine, og se på totalen over tid. Ikke bruk energi på at en enkelt veiing viser en liten oppgang. Det er først hvis vekten går opp eller stagnerer over tid at det er vits i å se nærmere på det, og vurdere justeringer i kosthold/trening. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 22. mai 2023 #7 Del Skrevet 22. mai 2023 Jeg tenker sånn at hvis vekta viser et lavt tall den ene dagen en den andre feks. Så er det den laveste vekta som er korrekt. Kroppen hadde aldri landet på det om det ikke var reelt. Da tar jeg oppgangen som midlertidig. Det har stemt greit når jeg slanker meg. Havner alltid lavere en det laveste noen dager etterpå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #8 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 8.32): Jeg blir så frustrert Før jul så bestemte jeg meg for å gjøre en livsstilsendring. Jeg startet på rundt 82-83 og veier nå rundt 72. Så vektnedgangen har gått ganske treigt og stått helt stille i lange perioder. Jeg forstår at det kan være normalt og kan ta lengre tid etter fylte 30.. Sist gang jeg slanket meg var jeg under 20 og raste ned😅 Det jeg ikke skjønner, er hvorfor jeg går opp... For en liten uke siden veide jeg 71,6. Nå har jeg gått opp til 72,2. Jeg har ikke mensen heller. Jeg logger alt jeg spiser i Lifesum appen og ligger vanligvis mellom 1200-1600 kcal. Jeg har ikke vært så flink å trene, men går tur i hvertfall en time daglig i høyt tempo, og nå nylig har jeg begynt med en 20 minutters "full body workout" som jeg skal prøve å gjøre minst 5 dager i uken. De siste dagene da vekten har gått opp har jeg også vært støl, spesielt i låra. Tenkte kanskje jeg kunne ha mer vann i kroppen pga dette. Men i dag var jeg mye mindre støl, og vekten hadde likevel gått opp enda mer (71,8 til 72,2). Kan også si at jeg spiser sunt og et vegetarisk kosthold. Spiser ingen sjokolade osv. Skeier av og til ut med popcorn og en thai takeaway med tofu eller noe i helgene men da spiser jeg gjerne mindre resten av dagen. Denne helgen som var skeiet jeg ikke ut med noe. Noen tanker om hvorfor dette skjer? Jeg er forresten 173 cm og vil ned til 60-65 kg. Anonymkode: f09de...e76 Kroppen holder på vann når man er støl. Kroppen din restituerer. Du kommer til å gå det ned igjen og litt til skal du se. Anonymkode: 94696...ed7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Del Skrevet 27. mai 2023 Takk for gode svar alle Ville bare si at når jeg veide meg i går var jeg 71,4, og og i dag 70,7. Så går rette veien, må bli flinkere til å se på trenden over tid og ikke stresse🙂 Skal begynne å veie meg ukentlig istedetfor daglig tror jeg. Anonymkode: f09de...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå