AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Skrevet 22. mai 2023 Har for første gang bestilt time til psykolog. Og jeg er veldig spent. Har i lengre tid følt meg emosjonelt utslitt. Klarer ikke glede meg over ting lenger, skjer det noe hyggelig som jeg burde følt glede over, kjenner jeg ingenting. Smiler og later som, men føler ikke på den innvendige gleden. Og jeg vet ikke hvorfor. Klarer heller ikke slå meg til ro med samboer. Det er som om underbevisstheten mim holder meg tilbake. Men det er jo ingen grunn. Alt dette gjør at jeg tenker jeg bør snakke med noen. Hvordan foregår en slik time? Er det jeg som styrer samtalen, den første timen? Anonymkode: d447f...216
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #2 Skrevet 22. mai 2023 Det kommer vel litt an på personen som går til psykolog og personen som er psykolog. Hos meg var det hun som startet. Men jeg var 15 år og ville egentlig ikke til psykolog. Anonymkode: ac527...d10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Skrevet 22. mai 2023 Har gått til tre forskjellige psykologer, og det har vært ulikt hos alle. Noen styrer samtalen, andre har bare vært stille og forventet at jeg skulle styre den (noe som fikk meg til å slutte..), osv. Så bare se det an. Og husk at du kan bytte psykolog om du føler den du går til ikke funker for deg. Psykologer har ulike metoder, og bruker ulike behandlinger. For meg var klassisk psykoterapi en bommert, mens kognitiv terapi er langt bedre. For andre er det motsatt. Anonymkode: 9ef0f...75a
Ma.Ya Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 Det kommer an på om du har fått time gjennom det offentlige (f.eks. DPS) eller bestilt hos privat behandler. I det offentlige må du gjennom et pakkeforløp der hensikten er å utrede for eventuelle diagnoser. Private har ikke samme pålegg. Men første time er stort sett løs prat der du styrer mye uansett. Du blir sikkert bedt om å fortelle om grunnen til at du ønsket psykologhjelp. Hvis du ikke greier å fortelle vil nok psykologen stille noen spørsmål som kan lede deg på rett vei. Husk at kjemi mellom deg og din behandler er viktig - med rett behandler (for deg) kan du få god hjelp, og motsatt. Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 Ma.Ya skrev (3 minutter siden): Det kommer an på om du har fått time gjennom det offentlige (f.eks. DPS) eller bestilt hos privat behandler. I det offentlige må du gjennom et pakkeforløp der hensikten er å utrede for eventuelle diagnoser. Private har ikke samme pålegg. Men første time er stort sett løs prat der du styrer mye uansett. Du blir sikkert bedt om å fortelle om grunnen til at du ønsket psykologhjelp. Hvis du ikke greier å fortelle vil nok psykologen stille noen spørsmål som kan lede deg på rett vei. Husk at kjemi mellom deg og din behandler er viktig - med rett behandler (for deg) kan du få god hjelp, og motsatt. Lykke til ❤️ Jeg har bestilt hos privat behandler. Takk for svar da får jeg satse på at kjemien mellom oss fungerer. Jeg føler meg nesten litt teit som har bestilt time hos psykolog, men føler jeg ikke kommer meg ut av dette alene. Og klarer ikke rydde nok i tankene mine til å føle ro føler jeg. Anonymkode: d447f...216 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 Ma.Ya skrev (5 minutter siden): Det kommer an på om du har fått time gjennom det offentlige (f.eks. DPS) eller bestilt hos privat behandler. I det offentlige må du gjennom et pakkeforløp der hensikten er å utrede for eventuelle diagnoser. Private har ikke samme pålegg. Men første time er stort sett løs prat der du styrer mye uansett. Du blir sikkert bedt om å fortelle om grunnen til at du ønsket psykologhjelp. Hvis du ikke greier å fortelle vil nok psykologen stille noen spørsmål som kan lede deg på rett vei. Husk at kjemi mellom deg og din behandler er viktig - med rett behandler (for deg) kan du få god hjelp, og motsatt. Lykke til ❤️ Det er ikke min erfaring. Jeg ble sendt til DPS med fødselsdepresjon, og det var ikke noe "Pakkeforløp" eller utredning. Anonymkode: 9ef0f...75a
Ma.Ya Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har bestilt hos privat behandler. Takk for svar da får jeg satse på at kjemien mellom oss fungerer. Jeg føler meg nesten litt teit som har bestilt time hos psykolog, men føler jeg ikke kommer meg ut av dette alene. Og klarer ikke rydde nok i tankene mine til å føle ro føler jeg. Anonymkode: d447f...216 Synes ikke det er teit i det hele tatt! Har du kronisk fysisk smerte går du vel til legen? Psyken er minst like viktig. Du tar ansvar for deg selv og din mentale helse og det er kjempebra! Heldig er du som har råd til privattimer - det offentlige burde i mye større grad kunne henvise til psykolog for å forebygge, fremfor å bare behandle de aller sykeste, slik det er nå..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 Min erfaring er at de styrer samtalen mest den første timen. De stiller spørsmål og slikt for å kartlegge hvem du er og hva du har behov for. Anonymkode: ec6f7...a23
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 Jeg lurte på det samme, og syntes disse var kjekke å lese 😅 https://vettblogg.no/hvordan-ga-til-psykolog-en-guide/ https://favne.no/psykolog/samtaleterapi/psykolog/ Anonymkode: dc442...419
Daria Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har bestilt hos privat behandler. Takk for svar da får jeg satse på at kjemien mellom oss fungerer. Jeg føler meg nesten litt teit som har bestilt time hos psykolog, men føler jeg ikke kommer meg ut av dette alene. Og klarer ikke rydde nok i tankene mine til å føle ro føler jeg. Anonymkode: d447f...216 Jeg bestilte meg time hos privat psykolog med den litt vage tanken at jeg trengte å snakke med noen på grunn av ting jeg syntes var overveldende å forholde meg til, men samtidig også følte at det egentlig var litt overdrevent å gå til psykolog på grunn av det. Det er sannsynligvis noe av det lureste jeg har gjort noen sinne, jeg har hatt mye mer utbytte av det enn jeg forventet og har aldri i ettertid angret på den avgjørelsen. Den første timet kuppet jeg litt uforvarende ved å nevne før vi egentlig hadde kommet i gang at jeg syntes det var en litt skummel ting å gjøre, så da begynte vi der... Vi snakket om følelsene mine rundt det, hvorfor jeg hadde bestilt timen og hva som skjedde i livet mitt - noe fortalte jeg om på eget initiativ, andre ting spurte han om, og på slutten av timen oppsummerte han litt, pekte på potensielle ting å jobbe med og hvordan vi kunne gå videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå