Gjest Catlinn- ikke innlogget Skrevet 8. januar 2006 #1 Skrevet 8. januar 2006 Nå driver jeg og rydder i arkivet mitt. Men selv om jeg kaster mye, blir det liggende for mange papirer igjen. Hvor lenge bør man gjemme på kvitteringer? Og er det enkelte kvitteringer / papirer man bør gjemme på lengre enn andre. Hva gjemmer du på av papirer?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #3 Skrevet 8. januar 2006 Hva med andre kvitteringer på betalte regninger og bankutskrift da? Catlin - ikke innlogget
Dru Skrevet 8. januar 2006 #4 Skrevet 8. januar 2006 Kvitteringer for betalte regninger kan du vel få fra banken din, vil jeg tro. Samme med kontoutskrift. Jeg samler iallfall ikke på det. Sparer på kvitteringer for ting som kan gå i stykker, blant annet litt dyrere klær og slikt.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #5 Skrevet 8. januar 2006 Som Druscilla sier: Kvitteringer kan du få som kontoutskrifter fra banken om nødvendig. Bruker du nettbank har du det vel tilgjengelig nårsomhelst. Jeg henger litt igjen i gammel tankegang og sparer kvitteringer for betalte regninger i ett år. Men har begynt med nettbank nå så jeg skal nok "oppdatere" meg selv i praksisen min. Jeg sparer på kvitteringer på ting med garanti (kjøleskap, brødrister...), og ellers klær og sko, for det er greit å ha hvis man må reklamere på klær som går i stykker alt for fort. Når det gjelder klær og sko har det jo vært flere tråder her inne etter jul som bare tydeliggjør at det er viktig å spare på kles-kvitteringer...
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #6 Skrevet 8. januar 2006 Jeg har akkurat begynt å bruke nettbank, så jeg må nok samle på papirer en stund til. Men ad. nettbank: jeg ser at jeg får bankutskrift i egen meldingsboks. Men de blir jo slettet etter et halvt år. Er de likevel tilgjengelige etter dette, eller må jeg gjemme på disse meldingene et annet sted? Men hvor langt tilbake kan man kreve folk for "ubetalte" regninger. Jeg husker for flere år siden at mamma fikk et krav om en regning som allerede var betalt. Og dette var snakk om en regning som var betalt for lang tid siden. Heldigvis hadde mamma kvittering, så det løste seg. Men hvor langt tilbake kan man kreve folk for penger? Hm, det ble kronglete skrevet, men dere forstår vel hva jeg mener.
Gjest gjesta Skrevet 8. januar 2006 #7 Skrevet 8. januar 2006 Men hvor langt tilbake kan man kreve folk for "ubetalte" regninger. Jeg husker for flere år siden at mamma fikk et krav om en regning som allerede var betalt. Og dette var snakk om en regning som var betalt for lang tid siden. Heldigvis hadde mamma kvittering, så det løste seg. Men hvor langt tilbake kan man kreve folk for penger? Hm, det ble kronglete skrevet, men dere forstår vel hva jeg mener. ← Du kan bli krevd for betaling/kvittering 3 år etter forfall.
Gjest Pecado Skrevet 8. januar 2006 #8 Skrevet 8. januar 2006 Min ekssvigerfar som var regnskapsfører sa at man skulle ta vare på kviteringer på betalte regninger i tre år.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #9 Skrevet 8. januar 2006 Tusen takk for svar alle sammen! Catlin - ikke innlogget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå