AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Jeg er en 34 år gammel kvinne. Som lange andre på min alder sliter jeg med å finne en mann Jeg kan etablere meg emg og starte et familieliv. Jeg vil heller ikke at jeg skal føle meg tvunget og bli sammen med noen i ren desperasjon. Jeg har mastergrad, jobb med mulighet for litt hjemmekontor, bil, bor sentralt i Oslo, egen leilighet med tomt soverom og foreldre som bor i samme nabolag. Alt er på plass. Jeg har alltid ønsket meg ett barn. Men jeg begynner å kjenne på tidspresset. Det er ikke lenge til det ikke er forsvarlig lenger å få barn. Det som stopper meg fra å få barn på egenhånd er tanken om at det er egoistisk overfor barnet. At barnet ikke vil få en far og at barnet vil kanskje en dag beskylde meg for at den mangler en far. Det er noe helt annen situasjon enn når faren forlater selv barnet eller det skjer noe med faren. Jeg velger selv at barnet ikke får en far. Jeg har veldig dårlig samvittighet og føler det er egoistisk i mitt tilfelle å få barn. Anonymkode: 4636e...221
Blod Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Jeg tenker at det alltid er egoistisk å få barn(med vilje), men gjør det noe da? Er du noe mindre egnet til å oppdra et barn og gi det et godt liv, enn andre? Det viktigste er jo å tenke ordentlig igjennom det, noe de fleste ikke gjør. Hvis du har gjort det og fortsatt ønsker deg barn, og vet at du vil og kan gi en god oppdragelse og alt det der, har du et veldig godt utgangspunkt. Lurer også på om det absolutt må være et biologisk barn, som du bærer fram selv? Isåfall, hvorfor? For hvis greia er at du ønsker å oppdra et barn og gi det et godt hjem, finnes det andre måter å gjøre det på. Du kan feks være fosterhjem. Det har sine egne utfordringer, og mange av disse barna har familier du ikke kan eller skal erstatte. Men det er jo noe du evt kan vurdere, da haster det ikke like mye heller mtp på den biologiske klokken. Hvis greia er at du vil oppfostre eller gi et barn et hjem, og ikke bare føre egne gener videre. Vil også legge til at sjansen for at et biologisk barn kan legge skyld på deg for at du ikke "ga" dem en far er der, men uansett hva slags familie det er er det noe de kan tenke og synes negativt om. Det er en risiko man tar når man velger å få barn. Man vet aldri hva man får, og man vet ihvertfall ikke hvordan livet kommer til å bli. Men er du en god mor, så er ikke dette noe du trenger å bekymre deg så mye over, tenker jeg. 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Jeg føler med deg og ønsket om barn, men som datter av far som stakk av etter et par måneder med bleieskift er jeg fortsatt sur på han i en alder av 36 (vi har ikke kontakt.) Ikke fordi jeg følte han valgte meg bort, men på grunn av alt jeg gikk glipp av i barndommen, og senere også for den saks skyld. Jeg hadde vært minst like sur på deg som bestemte at jeg ikke skulle få ha en far for meg. Men nå er alle ulike og det kan godt være donorungen din ikke vil ofre det en tanke. Anonymkode: 39546...a1a 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 Å få barn er alltid egoistisk Anonymkode: 7102f...d97 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #5 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Alt er på plass. Mannen også? Det helsevesenet gjør er ikke å hjelpe enslige kvinner med å bli gravide, men å ta fra barna muligheten for å få vokse opp med sine fedre. Det er alltids lett å si at, "jeg skulle ønske jeg ikke vokste opp med faren min", men det er ens eget valg. Spør de som har hatt gode fedre om de hadde syntes det hadde vært riktig om staten grep inn og nektet dem å ha kontakt med faren sin. Jeg sier ikke det for å få deg til å føle det ene eller det andre, jeg sier det for fakta er at det er det som skjer. Helsevesenet tar fra barna muligheten for å få vokse opp sammen med fedrene sine. Jeg vet samfunnet ikke er lett som det er nå. Jeg vet det ikke er lett å finne en fin mann som også viser seg å være en god partner og en god far. Anonymkode: 766a9...805 7
ntrane Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 kan ikke fatte folk som gjør dette. Er jo menneskehandel. Passe deprimerende å vite at sin mor har bevisst gjort situasjonen slik at man ikke har en far. Jeg tror dønn seriøst at kvinner som velger dette ikke vet bedre, for hadde de forstått handlingen og det potensielle skadeomfanget de da lager, ville de aldri gjort det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #7 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å få barn er alltid egoistisk Anonymkode: 7102f...d97 Nei, det finnes de som sier, "oi da", når de har tisset på pinnen, og så oppdaget at de er gravide - ved et uhell. Da er det ikke egoistisk. Men om det er bedre enn å ønske barn og så få barn? Er det å få barn fordi en ønsker barn så galt altså? Anonymkode: 766a9...805 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Skrevet 21. mai 2023 Nei skjønner ikke hvorfor det skulle være det Anonymkode: d3b6f...3de 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 ntrane skrev (Akkurat nå): kan ikke fatte folk som gjør dette. Er jo menneskehandel. Passe deprimerende å vite at sin mor har bevisst gjort situasjonen slik at man ikke har en far. Jeg tror dønn seriøst at kvinner som velger dette ikke vet bedre, for hadde de forstått handlingen og det potensielle skadeomfanget de da lager, ville de aldri gjort det. Dette er spermier, ikke barn. Der er ingen garanti for noen graviditet. Adopsjon er menneskehandel. Dette er spermiehandel. Anonymkode: 766a9...805 7 1
Blod Skrevet 21. mai 2023 #10 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det finnes de som sier, "oi da", når de har tisset på pinnen, og så oppdaget at de er gravide - ved et uhell. Da er det ikke egoistisk. Men om det er bedre enn å ønske barn og så få barn? Er det å få barn fordi en ønsker barn så galt altså? Anonymkode: 766a9...805 At noe er egoistisk trenger ikke å bety at det alltid er galt. Det bare er egoistisk. 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #11 Skrevet 21. mai 2023 Blod skrev (2 minutter siden): At noe er egoistisk trenger ikke å bety at det alltid er galt. Det bare er egoistisk. Nettopp. Anonymkode: 766a9...805
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #12 Skrevet 21. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det finnes de som sier, "oi da", når de har tisset på pinnen, og så oppdaget at de er gravide - ved et uhell. Da er det ikke egoistisk. Men om det er bedre enn å ønske barn og så få barn? Er det å få barn fordi en ønsker barn så galt altså? Anonymkode: 766a9...805 Her misforsto du meg, det å få barn er egoistisk, altså det å føde barn er en egoistisk greie Anonymkode: 7102f...d97
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #13 Skrevet 21. mai 2023 Nei, ikke egoistisk. Kjør på! Alle barn som er ønsket er heldige ❤️ Anonymkode: 29462...a55 10 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #14 Skrevet 21. mai 2023 Til de som mener det blir et problem at barnet vokser opp uten far: jeg har vokst opp uten far, og det er null problem. Jeg vet hvem min far er, har møtt han, men han var ikke interessert i et familieliv. Jeg har jo selvfølgelig lurt på hvordan det hadde vært å kjenne han innimellom, men det preger meg ikke negativt. Jeg har hatt en fantastisk oppvekst, og jeg var ganske gammel før jeg la merke til at min familie, med bare mamma, var annerledes. Så det kommer nok an på, både barnet og hvordan familien ellers er. Jeg har aldri manglet trygghet, omsorg, kjærlighet eller noe. Så jeg har ikke savnet noe mer enn det jeg hadde Anonymkode: 40ca3...6e0 8 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #15 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er spermier, ikke barn. Der er ingen garanti for noen graviditet. Adopsjon er menneskehandel. Dette er spermiehandel. Anonymkode: 766a9...805 Nei. Adopsjon er ikke menneskehandel. Seriøse adopsjonsformidlere, adoptivforeldre som har gått gjennom masse seleksjon og prøvelser for å kunne adoptere barnet, og et barn som ellers aldri ville fått muligheten til å leve et verdig liv (det er ikke noe verdig liv å leve i slum og måtte klare deg selv fra tiårsalder, noen før det). Prøv å skaffe deg seriøs informasjon før du kommer med slike tullete påstander. Til TS vil jeg si at jeg forstår at du ønsker deg barn. Håper bare at du vet hvor mye jobb det er, og at det er tøft å stå i det helt alene (selv om du har foreldre som til en viss grad kan stille opp). Det er et stort ansvar. Anonymkode: e3e56...524 2
Blod Skrevet 22. mai 2023 #16 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Adopsjon er ikke menneskehandel. Seriøse adopsjonsformidlere, adoptivforeldre som har gått gjennom masse seleksjon og prøvelser for å kunne adoptere barnet, og et barn som ellers aldri ville fått muligheten til å leve et verdig liv (det er ikke noe verdig liv å leve i slum og måtte klare deg selv fra tiårsalder, noen før det). Anonymkode: e3e56...524 Det er jo dette som er kjernen av problemet med adopsjon. Mange av barna ville fått et godt liv med sin biologiske familie. Mange av barna som adopteres vekk var ønsket, og om ikke ønsket fortsatt brakt inn i verden med kjærlighet. Det er ikke sånn at alle barn som blir adoptert kommer fra fattigdom eller problematiske hjem. Noen kommer fra foreldre som var veldig unge, ikke hadde tilgang til nok hjelp, eller som rett og slett blir tvunget, lurt eller manipulert til å adoptere barnet vekk. Det er også andre ting som er problematisk med adopsjon. Man sletter jo hele menneskets medisinske historie, og familiehistorie. For selv om barnet blir adoptert så har de en biologisk familie der ute. De fleste som adopterer ønsker kun å adoptere små barn. Hvorfor? Det er mange større barn som venter og venter, men aldri får et hjem, mens det finnes familier som er på venteliste og fortsatt aldri får adoptere, fordi etterspørselen etter små barn er større enn det er små barn tilgjengelig. Man kan jo spørre seg om hvem de adopterer for da, seg selv, eller for barnet? 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #17 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei. Adopsjon er ikke menneskehandel. Seriøse adopsjonsformidlere, adoptivforeldre som har gått gjennom masse seleksjon og prøvelser for å kunne adoptere barnet, og et barn som ellers aldri ville fått muligheten til å leve et verdig liv (det er ikke noe verdig liv å leve i slum og måtte klare deg selv fra tiårsalder, noen før det). Prøv å skaffe deg seriøs informasjon før du kommer med slike tullete påstander. Til TS vil jeg si at jeg forstår at du ønsker deg barn. Håper bare at du vet hvor mye jobb det er, og at det er tøft å stå i det helt alene (selv om du har foreldre som til en viss grad kan stille opp). Det er et stort ansvar. Anonymkode: e3e56...524 Det har nettopp vært en serie i VG om folk som er blitt adoptert til norske foreldre, med beskjed om at deres biologiske foreldre ikke ville ha dem. Så har det vist seg at barna ble tatt fra de biologiske foreldrene mot de biologiske foreldrenes vilje. Dette er seriøse adopsjonsbyråer. Dette er rent av staten Norge som har stått bak denne handelen. Når vi prater om menneskehandel og barn som ble tatt fra foreldrene, ufrivillig; under borgerkrigen i El Salvador (1979-1992) ble over 30 000 barn tatt fra foreldrene deres og adoptert bort av den fascistiske staten (El Salvador). Du lager for øvrig et kunstig skille mellom "seriøse" og "andre". Adopsjon er adopsjon, uavhengig av "seriøs" eller "andre". Det er fortsatt barn som adoptivforeldre betaler for å få. Når en betaler for noe heter det handel. I dette tilfelle er det mennesker det betales for å få. Altså menneskehandel. Anonymkode: 766a9...805 5
Blod Skrevet 22. mai 2023 #18 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har nettopp vært en serie i VG om folk som er blitt adoptert til norske foreldre, med beskjed om at deres biologiske foreldre ikke ville ha dem. Så har det vist seg at barna ble tatt fra de biologiske foreldrene mot de biologiske foreldrenes vilje. Dette er seriøse adopsjonsbyråer. Dette er rent av staten Norge som har stått bak denne handelen. Når vi prater om menneskehandel og barn som ble tatt fra foreldrene, ufrivillig; under borgerkrigen i El Salvador (1979-1992) ble over 30 000 barn tatt fra foreldrene deres og adoptert bort av den fascistiske staten (El Salvador). Du lager for øvrig et kunstig skille mellom "seriøse" og "andre". Adopsjon er adopsjon, uavhengig av "seriøs" eller "andre". Det er fortsatt barn som adoptivforeldre betaler for å få. Når en betaler for noe heter det handel. I dette tilfelle er det mennesker det betales for å få. Altså menneskehandel. Anonymkode: 766a9...805 Godt skrevet! Vil legge til at kina er også et godt eksempel. Da det bare var lov med et barn måtte foreldre som ble gravide med barn nummer 2+, betale en bot eller adoptere vekk barnet. Mange av disse foreldrene ønsket å beholde barnet, men hadde ikke råd til å betale boten. Derfor har det vært så mange kinesiske barn tilgjengelig for adopsjon - barn fra vanlige, kjærlige familier. 4 1
ntrane Skrevet 22. mai 2023 #19 Skrevet 22. mai 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Til de som mener det blir et problem at barnet vokser opp uten far: jeg har vokst opp uten far, og det er null problem. Jeg vet hvem min far er, har møtt han, men han var ikke interessert i et familieliv. Jeg har jo selvfølgelig lurt på hvordan det hadde vært å kjenne han innimellom, men det preger meg ikke negativt. Jeg har hatt en fantastisk oppvekst, og jeg var ganske gammel før jeg la merke til at min familie, med bare mamma, var annerledes. Så det kommer nok an på, både barnet og hvordan familien ellers er. Jeg har aldri manglet trygghet, omsorg, kjærlighet eller noe. Så jeg har ikke savnet noe mer enn det jeg hadde Anonymkode: 40ca3...6e0 Flott å lese. Men du bommer litt. Dette handler om å aktivt gå inn for å skape et menneske som ikke får mulighet for å ha sin far. Jada ingenting er garantert , som f.eks at far får piano i hue når barnet er 1 år gammelt og dør, eller som i ditt tilfelle rett og slett ikke vil ha noe mer å gjøre med barnet. Men dette er ikke relevant. Det som betyr noe er å ikke ta fra barns rett til sin biologiske far. 2
ntrane Skrevet 22. mai 2023 #20 Skrevet 22. mai 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er spermier, ikke barn. Der er ingen garanti for noen graviditet. Adopsjon er menneskehandel. Dette er spermiehandel. Anonymkode: 766a9...805 Spermiehandel , menneskehandel, det gjør ikke saken bedre hvis det er en definisjon å reagere på. Hjerterått og stygt uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå