AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Hei, jeg bare lurte på om det er en reel ting at de med ptsd kan trigges av mennesker som ikke hadde noe å gjøre med den selve traumatiske opplevelsen. bakgrunnsinfo, venninna mi har diagnose ptsd og har opplevd noe veldig traumatisk (går ikke i detaljer) Jeg og venninnen min har vært av og på som venner. Vi hadde ikke kontakt på over et år og plutselig tok hun kontakt igjen og forklarte seg på hvorfor hun hadde ghosta meg. Hun hadde det tøft og ville egentlig bare ha minst mulig mennesker å forholde seg til. Jeg var ganske ny i livet hennes så forstår det litt også. Jeg ble venn med henne rundt den tiden det traumatiske hendte med henne. (Jeg var ikke klar over hun slet før lenge etter) Hengte med henne igjen og så noen dager senere hører jeg ikke fra henne. Jeg spør henne om noe er galt. Og da forteller hun meg at hun angrer på at hun tok kontakt med meg igjen da jeg minner henne om den traumatiske hendelsen som skjedde henne. og hun vil derfor kytte kontakt med meg, fordi når hun ser meg så tenker hun på den fæle opplevelsen. Er dette noe reelt som kan skje når en får ptsd? Er dette noe som kan fikses? Jeg vil så gjerne fortsette å være venn med henne. Anonymkode: 5e2ed...fc1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Ja, det er reelt. Gi henne space. Hun kan ikke tvinges ut av ptsd'en. Anonymkode: e9dff...7d8 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Ja, det er nok reelt. Det er eventuelt bare tid som kan fikse det. Datteren min har PTSD, og der noen av triggerne er forståelig er andre triggere helt uforståelig. Nå er hun mye bedre, men det tok årevis (og masse behandling) å komme dit hun er nå. Du kan være en trigger fordi dere ble kjent rundt den tiden, eller noe ved deg trigger. Det er ikke godt å si hva det er, og det er ikke sikkert hun helt skjønner det selv heller. Anonymkode: 7036f...a05 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 Ja det er reellt. Jeg har ptsd etter neddoping på byen og voldtekt og har måttet bryte kontakt med alle de gode vennene jeg pleide å feste med og dra på byen med pga det å se de, snakke med de eller bare høre om de eller tenke på de gjør at jeg blir påminnet traumet. Bare av å skrive om de nå så begynner jeg å svette så nå må jeg logge av mett og distrahere meg med noe helt annet for å ikke få flashbacks og slite i mange dager bare pga minnet om de uskyldige oppi det men som hjernen assosierer med settingen traumet mitt skjedde i Anonymkode: 0e577...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #5 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): . Bare av å skrive om de nå så begynner jeg å svette så nå må jeg logge av mett og distrahere meg Anonymkode: 0e577...4cb Logge av nett ** Anonymkode: 0e577...4cb
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 Ja, anbefaler deg å lese deg opp om triggere. Vi med PTSD kan bli trigget av syn, lyder, lukt, mennesker etc som minner oss om den traumatiske opplevelsen, og det kan utløse en reaksjon. Anonymkode: c4099...c74 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 Jeg har ikke ptsd, men har måttet kutte kontakten med to veninnen som trigget angsten jeg alltid har hatt pga mobbing som barn og ungdom. Det var mye latterliggjøring og hersketeknikker. Til slutt var det så ille at en uskyldig sms ødela dagen min. Har aldri angret. Men nå høres det ikke ut som dette er samme tilfelle med ts(altså hun fremstår ikke som noen tyrann eller bølle😀). Anonymkode: f7b60...5d7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 Tenker du snakker mye om psykdom- og sykdomsprat som drar henne ned. I tillegg er det gjerne slik at mange med (K)PTSD ofte er sin egen psykdom, de nærer av den, besatt av den, bruker den for alt det er verdt.. Hva som er tilfelle i denne relasjonen er umulig å si.. Men kanskje du bør gå inn i deg selv om stille deg spørsmålet, hvordan er jeg med andre mennesker, bruker jeg mye tid på prat om sykdom. Anonymkode: c3ff0...ac8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tenker du snakker mye om psykdom- og sykdomsprat som drar henne ned. I tillegg er det gjerne slik at mange med (K)PTSD ofte er sin egen psykdom, de nærer av den, besatt av den, bruker den for alt det er verdt.. Hva som er tilfelle i denne relasjonen er umulig å si.. Men kanskje du bør gå inn i deg selv om stille deg spørsmålet, hvordan er jeg med andre mennesker, bruker jeg mye tid på prat om sykdom. Anonymkode: c3ff0...ac8 Her har man en forklaring/manglende forståelse for hvor forjævlig det er å leve med traumelidelser at det er best at man ikke har for mye med ikke-traumatiserte å gjøre... Og vice versa. Maken til manglende empati og kunnskap. Anonymkode: e9dff...7d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå