Gå til innhold

Barnet vårt får bare 3 uker ferie fra barnehagen, føler meg uthengt av personalet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Barnet vårt får bare 3 uker ferie fra barnehagen i sommer. I vår barnehage må barna ta ut minimum 3 uker ferie sammenhengende hver sommerferie. Personalet ser ut til å forvente at vi skal holde barnet hjemme i minst 4-5 uker, gjerne enda mer. Vi har gått for 3 uker fordi vi ikke reiser vekk i sommer, barnet er enebarn og stortrives i barnehagen. Det er rett og slett kjempevanskelig å få dagene til å gå i feriemånedene, ser at barnet kjeder seg og blir irritert. Vi har nylig flyttet til hus og sommeren blir hjemme fordi vi må prioritere oppussing og litt andre ting. De 3 ukene barnet er hjemme har vi planlagt utflukter, en liten bilferie med overnatting og en tur til badeland. Vi ønsker at barnet har korte dager i barnehagen resten av «sommerferien», men vi ønsker å benytte oss av plassen både fordi vi er hjemme og fordi han trives i barnehagen. Jeg har forklart dette for personalet i barnehagen de gangene de har påpekt dette og kommet med bemerkninger på hvor «lite fri» barnet får i sommer. 

Hvis du jobber i barnehage og leser dette så håper jeg du tar dette til deg. Det er ubehagelig å få sånne kommentarer av barnehagen og litt uproft med tanke på at det er foresatte som til syvende og sist avgjør hvor lang ferie unger får. Jeg hadde garantert meldt dette videre, hvis det ikke hadde vært for at barnet vårt starter i ny barnehage til høsten. 

Endret av Stacy__
  • Liker 10
  • Hjerte 23
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå til styreren selvom dere skal nytte barnehage! Du er neppe den eneste som får slike kommentarer fra de ansatte…

Anonymkode: 4f69d...c37

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer jo at barnet faktisk blir helt alene i barnehagen da. Opplevde det selv i fjor. 14 dager var kun mitt barn i barnehagen, og det kjedet seg. I år velger jeg å ta ur mer ferie selv om vi ikke skal reise. 

Anonymkode: ba512...4c1

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå til styreren selvom dere skal nytte barnehage! Du er neppe den eneste som får slike kommentarer fra de ansatte…

•bytte

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du risikerer jo at barnet faktisk blir helt alene i barnehagen da. Opplevde det selv i fjor. 14 dager var kun mitt barn i barnehagen, og det kjedet seg. I år velger jeg å ta ur mer ferie selv om vi ikke skal reise. 

Vet om 5 andre barn som har tatt ut ferie i 3 uker, og da i samme uker som oss. Alle går på samme avdeling som vårt barn. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (6 minutter siden):

Hvis du jobber i barnehage og leser dette så håper jeg du tar dette til deg. Det er ubehagelig å få sånne kommentarer av barnehagen og litt uproft med tanke på at det er foresatte som til syvende og sist avgjør hvor lang ferie unger får. Jeg hadde garantert meldt dette videre, hvis det ikke hadde vært for at barnet vårt starter i ny barnehage til høsten. 

De treffer tydeligvis en nerve. Og de har tydeligvis rett. Ellers hadde du ikke hatt behov for å forsvare deg. 3 uker ferie er kjempelite!

Anonymkode: 7ccfa...c7c

• Liker 31
  • Nyttig 7
Skrevet

Du må ikke skrive slik her inne..det du allerede har fått kommentarer at 3 uker er for lite etc.

Ts ta 3 uker ferie med god samvittighet. Jeg vet selv hvordan det er....

• Liker 19
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi kunne ikke velge feriedagene selv, jeg fikk kun de 3 ukene med nød og neppe i juli måned.

Ikke alltid det heller, ingen har krav på 3 uker i akkurat juli. 

Så for oss ble det 3 uker, ferdig med det. 

Anonymkode: a15a5...858

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette. 

Vi har heldigvis ikke opplevd at barnet ble helt alene men det endte opp som det eneste fra samme årskullet. Tror de var bortimot 5 barn tilsammen en hel uke hvorav vårt barn var eldst og de andre var fra andre avdelinger som han ikke kjente så godt. Lovte meg selv at det aldri mer skulle bli slik. Han har som regel 5 uker fri men den sommeren ble det 3 uker av en grunn som jeg ikke husker. Men jeg vet at det kommer jeg ikke til å gjøre noe mer så lenge vi kan være med han hjemme.

Men selvfølgelig. Om man absolutt ikke har mulighet til å gi barnet mer fri enn 3 uker så kan man ikke det. De har ett tilbud som vi betaler for og vi bestemmer selv hvor mye vi skal benytte tilbudet.

Anonymkode: b1325...3ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (6 minutter siden):

Vet om 5 andre barn som har tatt ut ferie i 3 uker, og da i samme uker som oss. Alle går på samme avdeling som vårt barn. 

Får de pes fra personalet da?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn skal ha 5 uker

1 på hytta

1 hos besteforeldre (vi er med)

3 i utlandet

Det blir slitsomt......

Anonymkode: f5629...0e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine barn skal ha 5 uker

1 på hytta

1 hos besteforeldre (vi er med)

3 i utlandet

Det blir slitsomt......

Anonymkode: f5629...0e8

Hvorfor velger dere å legge planer for absolutt hele ferien? Hva med å koble av hjemme før ferien er over?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det ikke alle foreldre som får mer enn tre uker ferie. Det er det tydeligvis mange som glemmer. 

Anonymkode: 374d4...8fe

Men her har faktisk foreldrene mange uker ferie. 

Anonymkode: 7ccfa...c7c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor velger dere å legge planer for absolutt hele ferien? Hva med å koble av hjemme før ferien er over?

redigert, svarte på feil tråd

Endret av Rucula
AnonymBruker
Skrevet

Dette syns jeg er litt rart. Vi tar jo ikke ut ferie bare fordi vi skal reise noe sted, vi vil ha mest mulig fri sammen med den ungen VI har valgt å sette til verden, og jeg gleder meg allerede til late dager hjemme sammen med det lille favorittmennesket mitt i sommer 😊🩷

Anonymkode: a7c0f...5f5

• Liker 18
  • Hjerte 12
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får de pes fra personalet da?

Ja, de har også fått de samme kommentarene som meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (18 minutter siden):

Barnet vårt får bare 3 uker ferie fra barnehagen i sommer. I vår barnehage må barna ta ut minimum 3 uker ferie sammenhengende hver sommerferie. Personalet ser ut til å forvente at vi skal holde barnet hjemme i minst 4-5 uker, gjerne enda mer. Vi har gått for 3 uker fordi vi ikke reiser vekk i sommer, barnet er enebarn og stortrives i barnehagen. Det er rett og slett kjempevanskelig å få dagene til å gå i feriemånedene, ser at barnet kjeder seg og blir irritert. Vi har nylig flyttet til hus og sommeren blir hjemme fordi vi må prioritere oppussing og litt andre ting. De 3 ukene barnet er hjemme har vi planlagt utflukter, en liten bilferie med overnatting og en tur til badeland. Vi ønsker at barnet har korte dager i barnehagen resten av «sommerferien», men vi ønsker å benytte oss av plassen både fordi vi er hjemme og fordi han trives i barnehagen. Jeg har forklart dette for personalet i barnehagen de gangene de har påpekt dette og kommet med bemerkninger på hvor «lite fri» barnet får i sommer. 

Det er jo ikke rart at barnet blir irritert og kjeder seg når dere har SÅ få planer og lite opplegg? 

hva med å besøke andre barn, invitere på besøk, dra på telttur, fjelltur, stranden, grille på bål, dra på museum, biblioteket, andre lekeplasser osv osv osv

når tur til badeland er en begivenhet i løpet av 3 uker så sier det noe om opplegget deres

Anonymkode: 482dc...c75

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Da vår eldste gikk i bhg hadde han også bare tre uker, rett og slett fordi han trives så utrolig godt med rutiner. Vi hadde da forsikret oss om at bestevennene også var der, samt kjent personale. Den siste uka hadde vi foreldre ferie «alene». Barnet fikk korte dager i barnehagen og vi fikk tid til både forefallende prosjekter i huset og kjærestetid, hvorav begge deler var sårt trengt.

Nå går eldste på skolen, og dermed blir det også lengre ferie på yngstemann som fremdeles er i bhg. Han er heller ikke så utpreget rutinemenneske som storebror var på den alderen, så det er enklere :) 

I de årene vår eldste hadde kort ferie ble det aldri bemerket av personalet i bhg. 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...