AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Jeg fikk diagnosen ADHD uoppmerksom type(tidligere kalt ADD). Jeg tar aduvanz og den har hjulpet meg veldig mye, det er bare et problem og det er at jeg føler den bare hjelper når jeg er alene og er for meg selv. Skal prøve å forklare det litt bedre. Jeg har alltid vært introvert, jeg elsker også å være sosial men for å klare å være sosial trenger jeg også alenetid for meg selv og lade opp til jeg skal være sosial igjen. Jeg tar aduvanz hver dag og de gangene jeg lader opp og er alene og venner skriver til meg så syns jeg det er koselig og kjekt å skrive med dem, men så går det et par timer så orker jeg ikke å svare dem i det hele tatt fordi jeg vil slappe av. Plutselig har det gått nesten et døgn før jeg svarer dem igjen og folk tror jeg har dødd eller noe. Så blir jeg stresset over at jeg ikke har svart dem på lenge, jeg har blitt bombadert på snapchat og det er som om jeg ikke får den tiden jeg trenger alene for å lade opp selv om jeg ikke har svart dem på lenge. Det er vanskelig å forklare dette. De vet også at jeg trenger tid alene. Når jeg da er sosial igjen så kjenner jeg at jeg koser meg i noen timer og klarer å fokusere på hva folk sier til meg, så skrur plutselig hjernen min seg helt av, selv om jeg har tatt aduvanz. Men jeg har merket at det er flere ting som gjør at hjernen min slår seg av. Et eksempel et at jeg er så sensitiv for høye lyder, spesielt hvis folk er høylytt. Hvis jeg for eksempel er på fest der folk er høylytte og skriker, så er det akkurat som om hjernen min skrur seg helt av og jeg klarer ikke fokusere og blir totalt utslitt. Høy musikk går helt fint, men bråk og høye lyder er et rent helvete. Jeg hører ofte på musikk selv når jeg er alene for å slappe av og gå inn i "min egen verden». Et annet eksempel er hvis jeg og veninner er ute å shopper og det er mange folk og masse lyder rundt meg så blir jeg helt stresset av dette og hjernen min skrur seg av. Jeg blir totalt utslitt i hodet og kropp av dette. Etter bare en dag/timer der jeg har vært sosial blir jeg så overstimulert av omgivelsene og det ødelegger sånn for meg, det blir for mye for hodet mitt. Jeg har også lagt merke til at når jeg blir så ovestimulert så ramler jeg også i ord når jeg snakker og folk merker at jeg virker helt fjern. Når jeg kommer hjem går jeg bare rundt i min egen boble og sumler rundt. Jeg er helt fjern og fatter ikke hva som skjer. Dette skjer aldri når jeg er alene for meg selv, kun når jeg har vært sosial. Når jeg er alene så blir jeg også rolig i hodet og kropp av aduvanz. Er dette normalt når man har ADHD/ADD når man har vært sosial eller er det fordi jeg er av typen introvert eller kan det være noe annet? Noen som kjenner seg igjen og har noen svar? Anonymkode: a3b16...ab5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Du må lære deg å koble ut etter passe mengde sosialt samvær. Det er vanlig å bli fort sliten, og trenge lange pauser. Fortell familie og venner hvordan du fungerer, og ta hensyn til deg selv. Anonymkode: a5cef...b4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå