Gå til innhold

oppsigelse av leieforhold før utgått oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har søkt mye på nett men finner ikke helt et ordentlig svar. Tenkte kanskje noen her har vært i en lignende situasjon og evt. kunne hjelpe meg eller viste hvor jeg kunne få gode svar foruten om å ta det med en advokat. 

Tingen er at jeg leier en leilighet jeg i utgangspunktet er relativt fornøyd med, men etter å ha bodd her en stund har jeg funnet flere spor og tegn på mugg. dette er hovedgrunnen til at jeg nå ser på muligheten til å bryte avtalen. dette er en tidsbunnet avtale med omtrent 12 måneder igjen. noen som vet om jeg har mulighet til å gjøre dette eller om jeg må vente og se om det evt blir utbedret om jeg gir beskjed til utleier? 

Anonymkode: 3c1b8...37c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal være veldig forsiktig med å heve avtalen. Du kan bli erstatningspliktig hvis du ikke har hevingsrett.

Men... du skriver en skriftlig melding til utleier og ber han komme og se på det, hvis han ikke har gjort noe mer i løpet av 2 - 3 uker så hadde jeg sendt ny melding om at du hever avtalen pga at han ikke har utbedret,  og at du ikke kan risikere helsa di med å bli boende.

Jeg bodde i en leilighet som hadde muggproblem. Eier syns ikke det var nødvendig å utbedre, så jeg sa opp avtalen, men jeg hadde ikke tidsbundet kontrakt sånn som du har, jeg hadde 2 måneder oppsigelsesfrist.

Det du må være oppmerksom på er at hvis det er ditt bruk av leiligheten som har ført til muggskadene, f.eks ved dårlig utlufting,  tørking av klær inne, så er det du som er ansvarlig for skadene.

Anonymkode: b7b07...247

Skrevet

Står det noe om oppsigelsestid i kontrakten? Har vært utleier selv i mange år. Selv om der har vært 12 mnd kontrakt, har jeg hatt oppsigelsestid på 2 mnd  begge veier. Opplevde at der ble mugg i sokkelen min på soverommet. Leiligheten var nyoppusset, men leietaker hadde stengt alle ventiler så luften ble for tett. Leietaker sa ifra om mugg, og jeg fikk installert luftvifte. Som utleier er man avhengig av tilbakemeldinger fra leietakere. 

• Liker 1
Skrevet

Du må vente. 
Utleier har krav på mulighet for å utbedre mangelen, så du har ingen rett til å heve kontrakten uten at du har gitt utleier skriftlig beskjed om mangelen, og gitt rimelig tid til utbedring. 

Det skal være ett vesentlig stort problem før du har lov til å heve kontrakten uten å gi utleier en sjanse til utbedring. 
Om det kun er spor av mugg, så vil det i seg selv kunne tyde på at problemet ikke er av vesentlig størrelse. 

Hvordan tørker du klær? Lufter du bra nok inne? Har du prøvd vaske det bort? Har du dokumentert omfanget? Hvor lenge siden er det du oppdaget det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...