AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Jeg synes levende planter er et mareritt. Har ADD og mer enn nok annet å huske og holde styr på. Men mannen min vil absolutt at vi skal ha noe i et par ampler og krukker på terrassen. Han har sagt at han kan passe på dem når han er hjemme, men han er myye bortreist på jobb. Så jeg må jo evt. ta meg av dem nokså mange dager pr.mnd. Alle må vel vannes hver dag når det er veldig varmt. Men hvor mye? Er så fort gjort å drukne dem og. Det må helst skje når sola har gått ned sant? Tips gjerne om ekstremt enkle planter, som klarer "seg selv" og skriv detaljert om hvor mye vann som trengs og når. Og hvor mye næring hvor ofte osv. 🤯😅 Anonymkode: b6fce...938
Rødstrupa Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Rotterompe og Sukulenter. Litt vann på skål 1 gang pr uke. Sukulenter sjeldnere.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Rødstrupa skrev (1 minutt siden): Rotterompe og Sukulenter. Litt vann på skål 1 gang pr uke. Sukulenter sjeldnere. Måtte google rotterompe. Leste på plantasjen at den ikke må stå i sol. Sola skinner i mange timer daglig der vi har pottene, så må ha noe som tåler solsteik. Anonymkode: b6fce...938
Rødstrupa Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Måtte google rotterompe. Leste på plantasjen at den ikke må stå i sol. Sola skinner i mange timer daglig der vi har pottene, så må ha noe som tåler solsteik. Anonymkode: b6fce...938 Nr1. Da snakker du m/Plantasjen. Nr 2. Du setter eventuelle planter i vask, dusj eller badekar m/litt vann i bunnen. Så trekker plantene det vannet de trenger…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 De heter papir blomst. De er ikke av papir. De tåler mye sol og litt tørke. Tar fu liv av de, ser de akkurat like ut, når de er døde. Bortsett fra det grønne. https://plukkselv.no/products/papirblomstevighetsblomst-fro-ikke-okologisk Anonymkode: 6ab62...8b7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #7 Skrevet 21. mai 2023 Surfinia/petunia i ampel er fine og lettstelte. Eks vanne med 1,5 l vann etter en solfyllt dag. Flytende gjødsel ca 3 x i uka. Vil ha litt skygge også. Anonymkode: 54dda...9a8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 Kjøp selvvanningspotte, så slipper du bekymre deg om de får vann. De rommer en del før de går tomme. Kanskje kjøpe en ferdig tomantplante til å ha i potta? De elsker sol og vann. Anonymkode: f32f4...99e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #10 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjøp selvvanningspotte, så slipper du bekymre deg om de får vann. De rommer en del før de går tomme. Kanskje kjøpe en ferdig tomantplante til å ha i potta? De elsker sol og vann. Anonymkode: f32f4...99e Noe av denne typen f.eks https://spirea.no/2017/06/29/redd-tomatplantene-selvvanningspotter/ Anonymkode: f32f4...99e
Leo Skrevet 21. mai 2023 #11 Skrevet 21. mai 2023 Dropp ampler hvis du ikke er flink til å passe på å vanne! De fleste av dem inneholder ikke mer enn tre - fire liter jord og det tørker ut på null komma niks når det er sol og varmt. Plant i stedet i et par potter med litt størrelse på (40 - 50 liter) og kjøp skikkelig jord som bedre på fuktighet enn den billigste varianten som består av nesten bare torv. Min favorittplante som takler det meste er småblomstret petunia. Dyre i innkjøp, men blomstrer fra nå til frosten tar dem og i store potter holder det at du vanner en gang i blant. Jeg vanner f.eks. mine ca. to ganger i uken (Tre planter pr. potte på 44 liter) når sommeren er på sitt varmeste. Sett evt. på varsel på telefonen at du skal sjekke dem annenhver dag. 3
Leo Skrevet 21. mai 2023 #12 Skrevet 21. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Surfinia/petunia i ampel er fine og lettstelte. Eks vanne med 1,5 l vann etter en solfyllt dag. Flytende gjødsel ca 3 x i uka. Vil ha litt skygge også. Anonymkode: 54dda...9a8 De er lettstelte bare hvis man husker å vanne dem. I solsteken dør de etter et par - tre dager uten vann. Ampler er djevelens verk for oss som ikke alltid husker så godt! Kjøper man krukkejord så trenger man ikke tenke på å gjødsle heller når det gjelder vanlige sommerblomster. Jorden inneholder nok gjødsel til at det går helt fint en sesong eller to. Endret 21. mai 2023 av Leo 1
Leo Skrevet 21. mai 2023 #13 Skrevet 21. mai 2023 Og hvis mannen vil ha planter, men du synes det er stress, så kan han kjøpe et slikt vanningssystem i passende størrelse. Passer seg selv så lenge det er vann i tanken og krever ikke strøm eller vanntilkobling.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #14 Skrevet 21. mai 2023 Enig med de som sier selvvanning, enten system eller potte, og ikke ampler. Da kan du bare fylle på vann innimellom og plantene drikker det de trenger. Det er det eneste som funker hos oss også. Det er også mulig å lage eget selvvanningsopplegg. Har du noe med stort nok reservoar kan plantene stå flere uker. 🙂 Anonymkode: beb9b...3ce 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #15 Skrevet 21. mai 2023 Hvorfor kjøper du ikke plastplanter for å ha i ampler? Ingen ser forskjell, og du slipper å vanne. Anonymkode: 4a615...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #16 Skrevet 21. mai 2023 Ikke helt det tipset du vil ha, men hvorfor kan ikke han fikse alt dette med plantene når det er han som vil ha dem? Hvis han insisterer selvom du egentlig ikke har så lyst, så får det bli hans ansvar. Men for å svare skikkelig, spør på et gartneriutsalg, plantasjen eller noe sånt! Anonymkode: 9eed3...63c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #17 Skrevet 22. mai 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes levende planter er et mareritt. Har ADD og mer enn nok annet å huske og holde styr på. Men mannen min vil absolutt at vi skal ha noe i et par ampler og krukker på terrassen. Han har sagt at han kan passe på dem når han er hjemme, men han er myye bortreist på jobb. Så jeg må jo evt. ta meg av dem nokså mange dager pr.mnd. Alle må vel vannes hver dag når det er veldig varmt. Men hvor mye? Er så fort gjort å drukne dem og. Det må helst skje når sola har gått ned sant? Tips gjerne om ekstremt enkle planter, som klarer "seg selv" og skriv detaljert om hvor mye vann som trengs og når. Og hvor mye næring hvor ofte osv. 🤯😅 Anonymkode: b6fce...938 ADD? Altså advanced dungeons and dragons? Anonymkode: a0567...2ce 1
Aureka Skrevet 22. mai 2023 #18 Skrevet 22. mai 2023 Jeg har balkongkasser og har veldig god erfaring med pelargonia. De tåler litt tørke og de tåler sterk sol og de tåler mye vann på en gang. Jeg blander rosa og røde og de blir både frodige og glade. Som en annen her skriver så kjøp helst store potter/kasser hvor det er plass til mye jord, da har du god mulighet for å lykkes. Hvis du strever med å huske å vanne osv, så lag deg et lite skjema hvor du krysser av når du skal vanne da blir det oversiktlig. Og spør gjerne på et hagesenter da får du god hjelp til å finne fram til blomster som passer dere. Masse lykke til, blomster er vakre.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #19 Skrevet 22. mai 2023 Pelargonia! De trives i sol, og tåler en del tørke. Jeg er ikke flink til å vanne, og har riktblomstrende pelargonia hele sommeren😊 Anonymkode: f5525...b98 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #20 Skrevet 22. mai 2023 Lavendel. Oliventre tåler vel også en del. Og støtter forslaget om selvvanning. Anonymkode: 1f5d1...1f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå