Gå til innhold

Hvis ped.leder i barnehagen til barna deres hadde selvskadingsarr, hva ville dere gjort og tenkt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør fordi jeg straks er ferdig utdannet barnehagelærer og fått meg fast jobb fra juni som pedagogisk leder. 

Jeg har tidligere slitt med psyken, som dessverre resulterte i selvskading. Dette er over 8 år siden, så arrene er jo gamle og bleket, men kommer jo aldri til å forsvinne. 

Jeg gruer meg veldig til å starte i ny jobb. Vi kommer til å være mye ute om sommeren og dra på lange turer i solsteik. Jeg vurderer om jeg skal kle meg i shorts og tskjorte eller om jeg må dekke meg til med bukse og genser uansett hvor varmt det er? Jeg er jo livredd for at kollegaer og foreldre skal tenke negativt om meg, og at foreldrene skal klage på meg til styrer. Har alltid fått mye skryt og positive kommentarer i praksis, men har aldri hatt praksis i tskjortevær.

Hva tenker dere? Hvis det begynte en nyutdannet ped.leder på avdelingen til barna deres med gamle arr, ville dere tenkt negativt? Klaget? Dømt før dere ble kjent med henne?

Anonymkode: f1173...b86

• Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har selvskadet tidligere. Det er ikke så helt uvanlig egentlig. Så jeg ville ikke tenkt noe videre over det. Hvis det var helt nye ferske sår ville jeg vært bekymret på dine vegne, men ikke vært bekymret for barna 😊 men barna kommer til å spørre så tenk gjennom hva du vil svare dem. Kanskje snakke med styrer om hva du skal si til barna. 

Anonymkode: 94fc3...c91

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting :) 

Anonymkode: 19186...fcb

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

En av de ansatte på barnets sfo har armer og bein dekket av gamle arr. Jeg har ingenting annet enn medfølelse for henne og håper hun har det bra nå. Hun gjør en kjempefin jobb med barna og ungene elsker henne. 

• Liker 10
  • Hjerte 28
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe negativt om noen bare fordi de har arr.

• Liker 4
Skrevet

Det er så vanlig nå at jeg ikke hadde reagert noe spesielt. Eneste gangen jeg har reagert på er en gang ei jeg møtte som hadde et sikkert 20 cm langt arr over hele bicepsen som bar preg av å blitt sydd så stygt 😭 da tenkte jeg at den som hadde hjulpet henne hadde gjort en dårlig jobb, og ingenting negativt om den sterke dama som var så fin på alle måter. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt ikke tenkt noe negativt om en ny ped.leder med gamle selvskadingsarr. Det jeg sannsynligvis ville registrert rundt det var at hun har hatt det tøft tidligere, og kommet seg godt igjennom det. Om jeg skulle tenke noe videre, så ville det være positivt, at hun må være sterk og at hun kanskje også har en del innsikt og forståelse for mennesker som strever.

Jeg ville forresten tenke at det var bare fint at mine barn så arrene, og fikk en alderstilpasset forklaring på det om de lurte (som jeg regner med de ville gjort).  

Gratulerer med jobben ❤️ 

Anonymkode: b0d7b...fca

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Ville tenkt at der er det en som har livserfaring.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som mor hadde jeg ikke brydd meg om gamle arr, alle har jo en fortid.

Men du må være forbredt på spørsmål fra barna og vite hva du skal fortelle dem.

Anonymkode: 70c62...d80

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville reagert negativt, men jeg hadde ikke sagt noe til deg eller de andre foreldrene. Men hadde nok snakket med partneren min om det.

Anonymkode: 8a711...aaa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært lett bekymra for at vedkommende fortsatt var psykisk ustabil, men ingen fordømmelse pga arrene eller smerten bak. Skulle bare visst hvor mye rart det er blant foreldrene også...

Anonymkode: a485d...edf

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært bekymret over vedkommendes personlighetsmessige fungering og om vedkommende var egnet til å jobbe med mennesker, og da spesielt barn. Helt ærlig. Spesielt på evnen til å tåle og romme følelser hos seg selv og barna. 

Anonymkode: 28c7f...cba

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville blitt bekymret over at en som ikke tar/har tatt vare på seg selv skal ta vare på barnet mitt. Både fysisk, men også møte barnet mitt i enhver situasjon også preget av høyt stress spesielt. 

Anonymkode: cf7b7...d5f

• Liker 7
Skrevet

Hadde man kommet med ferske kutt, hadde jeg vel blitt bekymret. Men ellers hadde jeg ikke tenkt noe negativt om at du jobbet med mitt barn, er jo hvem du er som person og at du faktisk gjør en god jobb som betyr noe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Spør fordi jeg straks er ferdig utdannet barnehagelærer og fått meg fast jobb fra juni som pedagogisk leder. 

Jeg har tidligere slitt med psyken, som dessverre resulterte i selvskading. Dette er over 8 år siden, så arrene er jo gamle og bleket, men kommer jo aldri til å forsvinne. 

Jeg gruer meg veldig til å starte i ny jobb. Vi kommer til å være mye ute om sommeren og dra på lange turer i solsteik. Jeg vurderer om jeg skal kle meg i shorts og tskjorte eller om jeg må dekke meg til med bukse og genser uansett hvor varmt det er? Jeg er jo livredd for at kollegaer og foreldre skal tenke negativt om meg, og at foreldrene skal klage på meg til styrer. Har alltid fått mye skryt og positive kommentarer i praksis, men har aldri hatt praksis i tskjortevær.

Hva tenker dere? Hvis det begynte en nyutdannet ped.leder på avdelingen til barna deres med gamle arr, ville dere tenkt negativt? Klaget? Dømt før dere ble kjent med henne?

Anonymkode: f1173...b86

Jeg har selv arr etter selvskading som ung. Jeg jobbet 10 år med barn etter vgs før jeg ble digital markedsfører for hele Norden i et selskap. Jeg har aldri fått kommentarer. En kjæreste har kommentert en gang, og jeg sa det som det var. Jeg skammer meg ikke over mine arr. Gjort er gjort, og spist er spist. Nå har jeg klart å regulere egne emosjoner og fått nytt tankesett, men nå nærmer jeg meg 40 også. :) Jeg tenker ikke negativt om slike mennesker, for man skal ikke dømme andre mennesker før man har gått i deres sko. Lykke til med ny jobb! 

Anonymkode: 15c36...887

• Liker 4
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye uvitenhet.. 

Jeg tenker at så lenge vedkommende har vært såpass dyktig at hun/han har tatt en videre utdannelse som ped. leder så er en kvalifisert til jobben. 
Årsaken til desse arrene er hører vel fortiden til ? 
Å innbille seg at vedkommende kan være i fare for å skade barna er helt bak mål.
Hvorfor leser folk seg ikke opp på egnet litteratur og erfaringer fra folk som har tilbakelagt utfordringer de hadde i yngre år ? 
Det er kanskje nettopp derfor de har gått inn for å være med på å bidra og sørge for at barn blir godt ivaretatt ? 

Anonymkode: 69b3e...23f

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gamle arr hadde nok ikke betydd noe særlig. Hvis du virker oppegående ellers! 

Nye arr hadde nok gjort meg mer betenkt. Da ville jeg bekymret meg over om du klarer å hjelpe barna med følelsesregulering når du selv sliter med det. Men dette gjelder jo ikke deg nå. 

Anonymkode: 5a518...39b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde lagt merke til det, og ikke tenkt noe særlig over det. Vil anta at barna kommer til å spørre og kanskje de lærer noe av det. 

Det er mange som har slike arr ts, det går bra. Gå med t-skjorte og shorts som alle andre. 

Anonymkode: 051f5...e04

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tenkt så mye annet enn at jeg håper du har det fint nå!

Anonymkode: b8617...f07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ville reagert negativt, men jeg hadde ikke sagt noe til deg eller de andre foreldrene. Men hadde nok snakket med partneren min om det.

Anonymkode: 8a711...aaa

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ville vært lett bekymra for at vedkommende fortsatt var psykisk ustabil, men ingen fordømmelse pga arrene eller smerten bak. Skulle bare visst hvor mye rart det er blant foreldrene også...

Anonymkode: a485d...edf

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg hadde vært bekymret over vedkommendes personlighetsmessige fungering og om vedkommende var egnet til å jobbe med mennesker, og da spesielt barn. Helt ærlig. Spesielt på evnen til å tåle og romme følelser hos seg selv og barna. 

Anonymkode: 28c7f...cba

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ville blitt bekymret over at en som ikke tar/har tatt vare på seg selv skal ta vare på barnet mitt. Både fysisk, men også møte barnet mitt i enhver situasjon også preget av høyt stress spesielt. 

Anonymkode: cf7b7...d5f

Dere vet at mange selvskader i tenårene sant? Om man hadde dårlig følelsesregulering i ungdommen kan man fint være helt stabil i voksen alder. Snakk om å dømme noen for fortiden sin. 

Anonymkode: 051f5...e04

• Liker 21
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...