Gå til innhold

HJELP! Jeg har spist spekeskinke, blåmuggost og en bit uspesifisert fetaost.....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

føler meg dum og har dårlig samvittighet nå. Er uke 13+2. Jeg visste ikke hvor stor risikoen (eller først og fremst konsekvensen) er ved å spise spekemat eller myke oster i svangerskapet før nå. Har gjort følgende:

• Spiste 3-4 skiver spekeskinke ca. i uke 5-6. Visste jeg var gravid, men glemte helt dette.
  • Bestilte blåmuggburger da vi var ute med jobben, ca. uke 12. Tenkte dette var OK siden osten var varmet, men ble nå usikker på om temperaturen er høy nok  på toppen av burgeren. Dessuten var burgerkjøttet litt rødt/rosa inni... Ikke bra. Her fikk vi også servert blåmuggdipp (som jeg smakte hva var først etter jeg jeg hadde smakt..)
  • I dag spiste jeg litt fetaost som lå igjen fra et ostefat etter 17.mai. Ser nå etterpå at det er fetaost på glass som er trygt, og at den bør spises rett etter åpning. Jeg spiste litt av en blokk, og jeg aner ikke om den er laget av pasteurisert melk siden den lå uten emballasje på et fat (gjester hadde med).

Ser nå at fosteret kan bli smittet selv om ikke mor har noen som helst symptomer... Og at dette potensielt kan føre til både fosterdød, synshemming, multihandikap og psykisk utviklingshemming. Er så redd! Håper noen kan komme med beroligende ord....  

Kan nevne at alt har sett bra ut på ultralyd både i uke 10 og 12, men vet ikke om dette hjelper på saken? 

Hilsen nervøs kvinne 30

Anonymkode: 19ae4...4c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei,

føler meg dum og har dårlig samvittighet nå. Er uke 13+2. Jeg visste ikke hvor stor risikoen (eller først og fremst konsekvensen) er ved å spise spekemat eller myke oster i svangerskapet før nå. Har gjort følgende:

• Spiste 3-4 skiver spekeskinke ca. i uke 5-6. Visste jeg var gravid, men glemte helt dette.
  • Bestilte blåmuggburger da vi var ute med jobben, ca. uke 12. Tenkte dette var OK siden osten var varmet, men ble nå usikker på om temperaturen er høy nok  på toppen av burgeren. Dessuten var burgerkjøttet litt rødt/rosa inni... Ikke bra. Her fikk vi også servert blåmuggdipp (som jeg smakte hva var først etter jeg jeg hadde smakt..)
  • I dag spiste jeg litt fetaost som lå igjen fra et ostefat etter 17.mai. Ser nå etterpå at det er fetaost på glass som er trygt, og at den bør spises rett etter åpning. Jeg spiste litt av en blokk, og jeg aner ikke om den er laget av pasteurisert melk siden den lå uten emballasje på et fat (gjester hadde med).

Ser nå at fosteret kan bli smittet selv om ikke mor har noen som helst symptomer... Og at dette potensielt kan føre til både fosterdød, synshemming, multihandikap og psykisk utviklingshemming. Er så redd! Håper noen kan komme med beroligende ord....  

Kan nevne at alt har sett bra ut på ultralyd både i uke 10 og 12, men vet ikke om dette hjelper på saken? 

Hilsen nervøs kvinne 30

Det er ingenting å gjøre med. Pasteurisert feta går forøvrig greit. Aner ikke hvorfor dette med glass står overlat. Men er mulig det bare er gammeldags og en tenkte feta alltid kommer på glass. 

Anonymkode: 38157...e5b

Skrevet

Sett deg inn i rådene med en gang du blir gravid kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en artikkel nylig hvor en lege irriterte seg over kostholdsrådene for gravide. 

Disse varierer veldig mellom land og i Hellas spiser gravide det du nevner ofte uten problemer.  

Jeg har også lest at listeria stadig forekommer i melk fra norske kuer. Likevel skal gravide drikke melk?

Legen i artikkel mente faren for gravide var flyreiser, dette var absolutt risikabelt blandt annet pga forhøyet sannsynlighet for blodpropp.  Likevel reiser norske gravide rundt med fly uten at dette advares mot. 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Det er ikke veldig stor sannsynlighet for fare ved så små og lite hyppig inntak som du beskriver. 

Hadde du derimot fråtset i dette daglig, da ville sannsynlighet vært større. 

Er selv gravid for andre gang og koste meg med spekemat med god samvittighet på 17 mai. Min jordmor mener det er mye hysteri. Feks med salami, som stort sett er så fersk i butikken at det ikke er noen fare.

Anonymkode: 14a53...a15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går vel stort sett bra. 

Anonymkode: 3d6e7...15c

AnonymBruker
Skrevet

Herrrrrrregud. Det er jo IKKE NOE Å TENKE MER PÅ FORDI DU FÅR UANSETT IKKE GJORT NOE!!!! Slapp av litt, herrejesus noen folk er jo faen meg klin hysteriske når de blir gravide. Det går med 99,9% sikkerhet VELDIG BRA. Jeg har to venninner som både drakk og snuste før de fant ut at de var gravide (3 mnd+) og det gikk jammen meg helt fint med de også. Gud bedre.

Anonymkode: 125ab...52a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I fjor var det kun 20 rapporterte tilfeller av listeriose i hele Norge.  Hos gravide i Norge er det årlige tallet 0 til 2 personer årlig. 

Forekomsten av toxo parasitten er noe større. 10 prosent. Denne får man gjennom å klappe katter eller spise frukt og grønt som ikke er godt nok vasket. Begge deler gjør nok gravide støtt og stadig. 

Fhi skriver også angående listeria. Dette er jo litt spesielt. Skulle tro det var bedre forsket på. De nevner også mange matvarer i risiko for listeria som gravide ikke anbefales å ikke spise! Som kokt skinke og røket laks, rull og servelat. 

Det er ikke kjent i hvor stor grad infeksjonen overføres til fosteret siden de fleste infeksjonene hos en gravid antakeligvis ikke diagnostiseres.

Generelt er det lite L. monocytogenes i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid, og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Slike matvarer er oppskåret, kokt kjøttpålegg (skinke, rull, servelat etc.), rått kjøtt (gravet kjøtt, tartar og speket kjøtt som spekepølse, morrpølse etc.), gravlaks, røkelaks, rakfisk og meieriprodukter laget av upasteurisert melk. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dette har tatt helt av jo. Vil tro at det å gå og være livredd gjennom graviditeten er mye mer skadelig enn all verdens mat og drikke.

• Liker 2
Skrevet

Hei! Dette går helt fint. Kostholdsrådene for gravide er mest for å være føre var, og bærer svært liten risiko ved inntak av de ikke-anbefalte produktene. Lenge før vi fikk disse rådene ble babyer født friske og fine.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
revungen skrev (12 minutter siden):

🤣🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Gjort er gjort, og ikke tenkt på det videre. Det eneste du får gjort nå er og ikke gjøre det fremover☺️

Det går nok helt fint!

Anonymkode: 88045...c65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei,

Hilsen nervøs kvinne 30

KRISE!!!!!! KATASTROOOOFEEEEE!!!!!! HJEEEELP!!!!!!!!! HVORDAN ER DET MULIG....!!!! 

AMBULANSE - NÅÅÅÅÅ 

Anonymkode: b5a85...2ce

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du blir stresset, vet godt hvordan det er å være gravid og være redd for å gjøre noe som kan få konsekvenser for babyen. Når man leser om hva som kan skje dersom man blir smittet av toxo/listeria så ville jo hvem som helst blitt redd. Men trøst deg med at det er en forsvinnende liten sjanse for at noe av det du har spist har innhold noe som kan smitte over til fosteret! Det er utrolig sjelden at det skjer, så det har mest sannsynlig gått helt fint! ❤️ 

Anonymkode: ed5a3...0f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

KRISE!!!!!! KATASTROOOOFEEEEE!!!!!! HJEEEELP!!!!!!!!! HVORDAN ER DET MULIG....!!!! 

AMBULANSE - NÅÅÅÅÅ 

Hva er vitsen med å være så nedlatende? 

Anonymkode: ed5a3...0f7

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, revungen said:

Oi da, noen som stod opp på feil ben i dag? 😄 

Anonymkode: eba99...243

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

AMBULANSE - NÅÅÅÅÅ 

Vi vet dessverre ikke hvor du befinner deg, så vanskelig for oss å fortelle de hvor du skal hentes. 

Anonymkode: eba99...243

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.. ! Det hjelper ❤️

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg leste en artikkel nylig hvor en lege irriterte seg over kostholdsrådene for gravide. 

Disse varierer veldig mellom land og i Hellas spiser gravide det du nevner ofte uten problemer.  

Jeg har også lest at listeria stadig forekommer i melk fra norske kuer. Likevel skal gravide drikke melk?

Legen i artikkel mente faren for gravide var flyreiser, dette var absolutt risikabelt blandt annet pga forhøyet sannsynlighet for blodpropp.  Likevel reiser norske gravide rundt med fly uten at dette advares mot. 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Det er ikke veldig stor sannsynlighet for fare ved så små og lite hyppig inntak som du beskriver. 

Hadde du derimot fråtset i dette daglig, da ville sannsynlighet vært større. 

Er selv gravid for andre gang og koste meg med spekemat med god samvittighet på 17 mai. Min jordmor mener det er mye hysteri. Feks med salami, som stort sett er så fersk i butikken at det ikke er noen fare.

Grunnen til at det er forskjellige råd i forskjellige land er fordi det er forskjellig risikobilde. I Norhe kan vi f.eks spise egg fordi vi ikke har salmonella i egg. Og i Frankrike (og godt mulig i hellas og, som og er et middelhavsland) har allerede 80% smittet av toxoplasmose fra tidligere, derved immune, mot kun 10% i Norge. 

pasteurisering dreper listeria, gravide anbefales å kun drikke pasteurisert melk. Melken du sikter til er upasteurisert. Obs: oster kan ha listeria selv om de er pasteurisert-se anbefalingene.

Og offentlige anbefalinger trumfer en enkelt leges meninger..

ja, risikoen er lav, men som nevt i HI kan konsekvensene være katastrofale. Det er egoistisk å med viten og vilje trosse anbefalingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...