Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #21 Del Skrevet 8. januar 2006 Hmmm... På den ene siden syns jeg nok at denne personen i stilling av å være sjef har gått langt over grensen for innblanding i sine ansattes privatliv. På den andre siden; hvordan og hvorfor vet hun alt dette om deg??? Det høres helt rystende ut at sjefen din er såpass involvert i svært personlige anliggender. Hvordan vet hun at dere har svært heftige krangler? (Dersom disse utfolder seg mens du er på arbeid, vil jeg si at du også har trått over en grense....) Nei, dette var jammen ikke lett. Føler at det er veldig mye "gråsone" her, og siden en sak som regel har minst 3 sider (din, hennes og "den riktige"), vil jeg ikke kommentere direkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #22 Del Skrevet 8. januar 2006 På den andre siden; hvordan og hvorfor vet hun alt dette om deg??? Det høres helt rystende ut at sjefen din er såpass involvert i svært personlige anliggender. Hvordan vet hun at dere har svært heftige krangler? ← Det tror jeg er helt vanlig på små arbeidsplasser. Mamma og jeg snakker jo med de som jobber i butikken, og man får vite mye, på godt og vondt. Hun som jobber hos mamma forteller om alt fra kjærlighetssorg til krangler med venninner til hvor mye hun drakk i helgen. Når jeg tenker meg om så har det vært slik på de stedene jeg har jobbet på som ikke har så mye mer enn 15 ansatte. Damer prater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2006 #23 Del Skrevet 8. januar 2006 Damer prater ← Jepp, menn også. I hvert fall der jeg jobber/har jobbet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #24 Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg hadde blitt regelrett forbanna om sjefen min hadde oppført seg sånn. Skjønner ikke at noen kan forsvare en sånn sjef. Det er snakk om problemer mellom deg og samboeren din, dere er to voksne mennesker, og det er ingen barn inni bildet. Herregud, hun sjefen der høres helt psyko ut. Jeg hadde hvertfall begynt å se meg om etter ny jobb... på flekken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #25 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er vel noe som heter taushetsplikt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker? (Se i kontrakten din) Dessuten er det vel ikke lov å spre rykter om at noen har begått en kriminell handling, tror jeg.... Sjekk opp med fagforening eller evt. fri rettshjelp. www.osloadvokatene.no Du har da i det minste krav på rett lønn! Dette BØR du i hvertfall gå videre med, ellers vil sjefen din forsette å overkjøre deg. Og i fremtiden, ikke fortell noe til denne kvinnen da hun tydligvis har problemer med å forholde seg til hva som er fakta og ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 8. januar 2006 #26 Del Skrevet 8. januar 2006 Sjefen til en venninne av meg gjorde noe liknende - og fikk henne ut av et dårlig forhold. Jenta er utrolig takknemlig for det hun gjorde i dag. Synes det er fint at sjefer bryr seg om sine ansatte jeg... Tror ikke du kan nekte å gå på jobb, da må du evt sykemelde deg. NOE må det jo være ettersom hun valgte å gå til det skritt å ringe moren din. Videre; hun gjorde det nok ikke for å være slem, men kanskje for å hjelpe? ← Uenig! Sjefen har absolutt INGENTING med de ansattes privatliv. Basta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 8. januar 2006 #27 Del Skrevet 8. januar 2006 Som sjef sitter hun vel med personalansvar. Det innebærer vel at hun har taushetsplikt. Eller? Det har man hvertfall i kommune og stat. Dersom f. eks en ansatt har alkoholproblemer i en slik grad at det går utover jobbsituasjonen, så har sjefen en plikt til å følge opp dette. AKAN er et tiltak da. Men sjefen kan jo ikke ringe hjem til slekt og venner for å uttrykke sin bekymring om vedkommende. Slike forhold mener jeg de har taushetsplikt i forhold til. ← Det er vel naturlig at hun også har taushetsplikt enda det er en liten, privat bedrift. Det hadde jeg prøvd å undersøke om jeg var deg. Sjefer i større, private bedrifter har det. Uansett, hadde jeg konfrontert sjefen din om hva hun har gjort. Alle har en moralsk rett/plikt til å reagere når man ser at andre ikke har det bra mener jeg, men hadde det vært tak i dama hadde hun snakket med deg om dette og ikke mora di. Hun har lover og regler hun må forholde seg til, bl a arbeidsmiljøloven, den omfatter mye og utifra det du skriver bryter hun loven på flere områder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #28 Del Skrevet 8. januar 2006 Uenig! Sjefen har absolutt INGENTING med de ansattes privatliv. Basta. ← Ok, så hvis du som sjef sitter i kunsjen og hører på at en av dine ansatte har voldtatt noen da, for å ta et eks, da holder du kjeft? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. januar 2006 #29 Del Skrevet 8. januar 2006 Ja, det er en liten bedrift, med bare to ansatte for tiden. Jeg og en annen jente. Nå har jeg skjønt hvor falsk sjefen er. Jeg har ikke tatt diskusjoner i telefon med kjæresten min på jobben. Hun er utrolig manipulerende og kontrollerende. Psykopatiske trekk sier noen at hun har. Idag hadde hun prøvd å ringe meg mens jeg sto i dusjen så jeg hørte ikke telefonen. Etter det fikk jeg telefon fra moren min, om at sjefen min hadde ringt hjem til henne (igjen!) og sagt fra at jeg ikke svarer henne! Det går jo an å vente en halvtimes tid før man prøver å evt ringe igjen mener nå jeg. Ikke å ringe direkte til min mor. Så hadde sjefen min hisset seg opp på moren min, kjefta på henne og hun sa blant annet at moren min var en dårlig mor, fordi moren min sa fra til henne at hun ikke ville diskutere datteren sin med andre folk slik som sjefen min ville. Moren min ble veldig såret, selv om hun vet at denne personen (sjefen) ikke er helt god, hun har jo selv møtt henne og sett hvordan sjefen oppfører seg. Jeg er fortsatt sykmeldt, og kommer meg nok ikke tilbake på jobb denne uken heller. Har fått en kraftig influensa som ikke gir seg, så nå mister jeg vel jobben der, for det gjorde hun som jobbet før meg. Hun mista jobben da hun sykmeldte seg for plager i ryggen i to uker. Hun jobba uten kontrakt og da hun tok kontakt med aetat, så nekta sjefen for at hun hadde sparka henne, bare for å gjøre det slik at hun ikke fikk dagpenger. Jeg er redd det samme skal skje meg, men likevel frister det lite å gå tilbake på jobb der igjen. Jeg kan aldri jobbe for noen som kaller min mor for en dårlig mor. Uansett; Hvis jeg mister jobben der så har jeg uansett ikke tapt så mye. 100 kr i timen er veldig dårlig betalt. Og jeg kan uansett ikke bruke en lystløgner til referanse. Jeg har to utdannelser til å falle tilbake på, og har aldri hatt problemer med å finne meg en jobb. Jeg ble advart før jeg begynte å jobbe der, både av jenter som hadde jobbet der før (8 jenter jobbet og sluttet iløpet av 16 mnd før jeg begynte, og det burde vel si litt. Hun ene som jobba der fortalte meg litt av hvert, bl a at ei jente slutta på dagen og ble psykisk knekt og ble liggende en uke uten å ønske å gå ut pga sjefen), og ble advart av andre folk i bransjen som kjenner til henne. Jeg er kanskje naiv, og burde skjønt det allerede da at det ikke ville være så smart å begynne der. Jeg lurer på om jeg skal ta kontakt med arbeidstilsynet i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #30 Del Skrevet 9. januar 2006 Synes det her virker helt sprøtt jeg da,men..... Du sier du ikke har diskutert med typen din på tlf. Hvordan vet denne sjefen din alt dette som hun fortalte videre til din mor da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 9. januar 2006 #31 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Uansett burde du organisere deg slik at du kan få hjelp hvis hun sparker deg. Jeg hadde organisert meg allerede i morgen! Og jeg er enig i at ditt privatliv har din sjef ingenting med å "ordne opp i" livet ditt, iallefall ikke på denne måten. Endret 9. januar 2006 av Vampyra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 9. januar 2006 #32 Del Skrevet 9. januar 2006 Ok, så hvis du som sjef sitter i kunsjen og hører på at en av dine ansatte har voldtatt noen da, for å ta et eks, da holder du kjeft? ← Voldtatt noen? Ikke for å være punktlig, men det hadde ingenting med denne saken å gjøre. Trådstarter hadde vel ikke fortalt problemene detaljert, men at det var sjefen som smørte på. Og hun hadde ingen grunn til å kontakte moren hennes. Hva hadde hun med det å gjøre? Jenta er jo 24 år gammel, og lever sitt eget liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 9. januar 2006 #33 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Det spiller ingen rolle lenger nå om hvordan sjefen har fått vite så mye om privatlivet til trådstarter. Denne sjefen er et godt eksempel på hvordan en sjef IKKE skal være! Sånn oppførsel skal ikke aksepteres. Dessuten er det ikke lov å sparke en ansatt så lenge hun er sykmeldt! Å få sparken(avskjediget) og det å bli oppsagt er 2 forskjellige ting! For å få sparken må du ha gjort noe meget drastiskt noe som å eks. lekke ut med sensitive opplysninger om bedriften til en konkurent, underslått o.l. Da må du gå på dagen! Dersom du blir oppsagt under sykmelding må arbeidsgiver bevise at det ikke skyldtes sykdommen. Dessuten så er det gjensidig oppsigelsestid. Håper for din del at du har kontrakt. Ring arbeidstilsynet . dette er krenking av ditt privatliv (og din mors) Begynn å søke på andre jobber du, sikkert bedre betalt og garantert vil du få en bedre sjef. Endret 9. januar 2006 av Miloine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 9. januar 2006 #34 Del Skrevet 9. januar 2006 Hm.. merkelig! Om ikke tråstarter har fortalt dette til sjefen på en måte som om hun bad om hjelp, syns jeg dette var en rar handling. Hvis jeg setter meg inn i sjefens situasjon, at en av mine ansatte kom å fortalte meg at hun hadde hatt heftige krangler med samboern. Da hadde jeg nok aller først tatt henne inn til en samtale og snakket med henne. Spurt om han var fysisk, og sagt at jeg støttet henne og ville hjelpe henne om hun ville gå fra han. Uansett hadde jeg i allefall IKKE ringt moren! KANSKJE, om jeg absolutt skulle ringe henne hadde jeg ikke lagt på masse ekstra, men bare sagt han hun kanskje burde ta en prat med datteren. Kun om jeg visste at de hadde en god tone. Om hun hadde sagt det i lunsjen eller noe, med fler til stede, ville jeg kanskje ikke tatt det opp med henne om det ikke virket så farlig. Ellers ville jeg gjort det på samme måte! Alt kommer liksom an på hvordan hun fortalte det, hvordan personen er (stille, tilbaketrukket, åpen og usjenert) og hvor seriøst dette er! Men uansett ville jeg ikke det første jeg tok for meg være å ringe moren og fortelle dette pluss en del ekstra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #35 Del Skrevet 9. januar 2006 Uansett hvem som kansje har rett her, har du havnet i en uholdbar situasjon. Det jeg kan anbefale er at du legger alle kortene på bordet for legen din. La ev moren din være med på legetimen, eller få henne til å kontakte legen din dersom legen vil ha bekreftet historien. Si at du nå ikke føler du kan gå tilbake på jobb, at du vantrives noe vanvittig, at dette gjør deg deprimert og fortvilet. Kansje vil du da kunne få attest fra legen at det er tilrådelig at du fratrer stillingen av helsemessige eller psykiske årsaker. Dette vil Aetat godta og du kan få dagpenger. Jeg har selv arbeidet uten gyldig kontrakt og gått for lut og kaldt vann. Satt til slutt og gråt mine modige tårer på Aetat. En merkelig etat, men det finnes fornuftige mennesker der også. Etter bitter erfaring vet jeg; a) Vær organisert b) Sørg for å få utfyllende kontrakt med arb.vilkår, lønnsvilkår/-nivå, forventede arb.oppgaver osv. Lykke til. (Ikke fall for fristelsen til å sverte sjefen din. Hold hodet høyt hevet, men hold deg nøytral og kommentèr kun fakta, ikke sleng skit tilbake. Det vil du tjene stort på i lengden!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. januar 2006 #36 Del Skrevet 9. januar 2006 At sjefen din gikk til din mor høres unektelig sært ut. Uansett tror jeg at du skal ta en forsiktig prat med sjefen din selv. Forsøk å forklare henne hva du reagerer på, og forklar henne hvorfor du mener hun har overreagert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2006 #37 Del Skrevet 9. januar 2006 Det hører ingen steder hjemme at en sjef kontakter en ansatts mor for å fortelle om ting i den ansattes samliv. Det er utrolig lite profesjonelt syns jeg. Nå vet jo ikke jeg om vi får hele sannheten her, og det kan jo hende at det har skjedd ting i dette samlivet som ikke vi kjenner til, men som sjefen kjenner til - men uansett har ikke moren noe med dette å gjøre så lenge det ikke er snakk om fare for liv og helse. Jeg tror du gjør lurt i å komme deg vekk fra den arbeidsplassen så fort som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 9. januar 2006 #38 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Enig med de 4 over meg, så absolutt. Du trenger ikke fundere over om din sjef har noen rett til dette, hun har så absolutt begått et overtramp. Snakk med legen slik gjest sa, og husk at dersom du får sykemelding kan ikke din sjef si deg opp så sant hun ikke kan bevise at oppsigelsen skyldes noe annet enn sykdommen. (forskjellen på oppsigelse og avskjed har jeg beskrevet tidligere i innlegg 33) I en jobb skal man trives, og det er tydelig og forståelig at du misstrives på denne arbeidsplassen med god grunn. Øverst på denne linken er det en oversikt over diverse arbeidsmiljølover: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#17-4 Endret 9. januar 2006 av Miloine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #39 Del Skrevet 9. januar 2006 Si opp umiddelbart, dette går ikke ann. Har du konfrontert sjefen din om dette? Gjør det! Dersom du velger å sykmelde deg, legger du ved en kopi av lovverket slik at hun ser at du vet hva som er lov og ikkke lov i henhold til oppsigelse/avskjed. Får du problemer, kontakter du Juss Buss eller noen andre som kan veilede deg. (så sant du ikke er organisert) Slike sjefer er ingen unnt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Isabellas Skrevet 11. januar 2006 #40 Del Skrevet 11. januar 2006 Kan jo anmeldes for ærekrenkelse, dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå