Gå til innhold

Hvordan kvitte seg med gamle PC-er og mobiltelefoner trygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har flere ødelagte PC-er og mange mobiler som bare ligger og tar plass. Jeg har villet kaste dem, men jeg er så usikker på hva jeg må gjøre for at det skal være helt trygt. Finnes det steder der man kan kaste slikt uten å bekymre seg for at noen kan få tak i innhold? 

Anonymkode: e4ccc...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bør ødelegge harddisken på pcen og fabrikkresette mobilen om du kan. Så kan du gi de fra deg.

Anonymkode: f6a7c...ec7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Schmuhu said:

Nærmeste miljøstasjon. Elektronikk leveres som regel gratis.

Schmuhu

Nå er vel problemet at folk gjerne tar med seg ting fra slike plasser.

Anonymkode: e241f...a7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er vel problemet at folk gjerne tar med seg ting fra slike plasser.

Anonymkode: e241f...a7e

Ja men man kan levere de i en sånn lukket boks der det garanteres for at data på enheten skal bli slettet. 

Anonymkode: bb3ca...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fysisk ødelegge dem og kaste delene på forskjellige plasser :)  

Anonymkode: 6311a...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg leverte elektronikk (gammel mobil, ledninger, pc) på Elkjøp for en stund siden. De tok imot over disk.

Anonymkode: 22c8e...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elkjøp ved meg har en eget boks som man kan kaste elektronikk med lagring. 

Anonymkode: f9ad1...be7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demontér enhetene og ta ut minnebrikke e og knus dem med en hammer. Jeg går ut fra at laptopen din ikke har harddisk, men er så tilfellet så knuser du denne også.

Ellers: Du er ikke såååå interessant at dine gamle kontoutskrifter er av spesiell interesse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du bør ødelegge harddisken på pcen og fabrikkresette mobilen om du kan. Så kan du gi de fra deg.

Fabrikkresetting fjerner ingenting. Kan fremdeles få tak i innhold. Skal også litt til å ødelegge en harddisk så mye at den blir uleselig. Da må du knekke selve platen opp i biter.

Anonymkode: 68c4a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Borr gjennom harrdisker osv. så lever det fra deg på f.eks. Elkjøp.

Anonymkode: 42fcf...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Demontér enhetene og ta ut minnebrikke e og knus dem med en hammer. Jeg går ut fra at laptopen din ikke har harddisk, men er så tilfellet så knuser du denne også.

Ellers: Du er ikke såååå interessant at dine gamle kontoutskrifter er av spesiell interesse.

Alle laptoper har da en harddisk av et eller annet slag. Ville vært mest bekymret for at personlige bilder og videoer kom på avveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Havner ikke sånt skrap for re-use i type Afrika? Det skjer jo med gamle hvitevarer, så hvorfor ikke gamle pcer?

Stoler ikke på at noe egentlig blir ødelagt.

Anonymkode: dbc49...a53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja dette lurer jeg også på. Har mange telefoner og PC'er liggende med mye innhold, også på enheter som jeg ikke får påskrudd igjen. Så av frykt for innholdet har dette hopet seg opp i mange år. Føler meg ikke komfortabel med å levere det ifra meg.

Kanskje jeg må gå for å ødelegge tingene skikkelig... Vet ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg dumpet alt fra båt langt ute på norskekysten. Befriende å bli kvitt det uten å risikere at det kommer på avveie.

Anonymkode: 740a1...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle laptoper har da en harddisk av et eller annet slag

Måtte google litt, og det stemmer visst fremdeles.

Jeg har tenkt at skylagring og konkurransen fra tablets har gjort harddisken utdatert. Den bruker jo også mye batteri.

Enda en grunn til at min neste terminal blir en tablet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Snok1 skrev (21 minutter siden):

Er ikke noe poeng i å knuse minnebrikker (RAM) siden det ikke lagres noe informasjon på de, hvis det er M.2 og SATA disker du tenker på så er de i hvert fall mye enklere å destruere enn gammeldagse HDD. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Havner ikke sånt skrap for re-use i type Afrika? Det skjer jo med gamle hvitevarer, så hvorfor ikke gamle pcer?

Stoler ikke på at noe egentlig blir ødelagt.

Anonymkode: dbc49...a53

Det er mye penger i gammel elektronikk og det meste blir resirkulert her i Norge, har selv jobbet på et slik gjenvinningsbedrift. Alt av elektronikk blir nesten pulverisert før det blir sendt videre til smelting.   

Anonymkode: afa34...bfa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fabrikkresetting fjerner ingenting. Kan fremdeles få tak i innhold. Skal også litt til å ødelegge en harddisk så mye at den blir uleselig. Da må du knekke selve platen opp i biter.

Er bare å kjøre en spiker gjennom harddisken, eller bruke en kraftig magnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en pc-harddisk som er sju år gammel liggende i en skuff enda... har ikke fått meg til å kaste den. Husker ikke en gang hva som er på den. 

Telefoner gjenoppretter jeg til fabrikkinnstillinger før jeg selger dem videre. 

Anonymkode: 7b809...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar til alle!

Ser at det ikke er så enkelt, akkurat som jeg trodde. Jeg får gå innom en Elkjøp eller noe og spørre hvor trygt det er å levere hos dem.

Anonymkode: e4ccc...ed4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...