Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er så i tvil her nå. Jeg la ut noe utstyr til hund på finn, til en lav pris relativt til nytt. Så har jeg fått en henvendelse fra en som sier de er en ukrainsk familie som "need everything to dog" og spør om å få det gratis. Er det flere som har opplevd dette? Det er ikke snakk om utstyr man *må* ha som dyreeier, mer sånn "gøy å ha til hunden blir lei" type ting. Jeg kunne godt tenke meg de hundrelappene selv, for å være ærlig 😬 Men samtidig føles det veldig lite raust av meg, dersom dette virkelig er en familie som har flykta i hui og hast og mista alt 😥 Noen råd?

Anonymkode: c009a...1ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selg det. Om det hadde vært noe man må ha, hadde det vært annerledes. I tillegg vet du ikke om de snakker sant. Noen vil gjerne ha ting gratis, for så å selge det videre. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hva du skal gjøre må du jo finne ut av selv, men jeg hadde ikke bare gitt det bort. Det er utrolig mange som "prøver seg" på direktemelding/ privat melding.

Anonymkode: f81e9...878

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen garanti for at de faktisk er flyktninger fra Ukraina og ikke bare noen som utnytter situasjonen for å skaffe seg gratis ting som de kan selge videre?.

For meg så hadde det vært helt uaktuelt å sende noe i posten, det er kun personlig oppmøte som gjelder og da spesielt for å verifisere at det er reelle flyktninger.

Anonymkode: 3c2af...185

• Liker 7
Skrevet

Det begynner å bli en gjenganger at en sier en kommer fra Ukraina og trenger xxx. 
Nordmenn er litt bløte sånn sett, ikke gå på! Selg det! 

• Liker 5
Skrevet

Med mindre jeg legger ut noe som "Gis bort mot henting" eller lignende, så hadde jeg ikke gitt bort noe gratis.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For meg så hadde det vært helt uaktuelt å sende noe i posten, det er kun personlig oppmøte som gjelder og da spesielt for å verifisere at det er reelle flyktninger.

Hvordan kan man verifisere dette?

• Liker 3
Skrevet

Selg det. Evt skriv at du foreløpig har kontakt med en som vil hente, men at du kan gi beskjed hvis det likevel blir ledig. Så rister du av deg de som vil ha gratis. 
Er sikkert mange som har ting til hunder ute gratis på Finn. Så de finner sikkert noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Zoltan skrev (11 minutter siden):

Med mindre jeg legger ut noe som "Gis bort mot henting" eller lignende, så hadde jeg ikke gitt bort noe gratis.

Hvordan kan man verifisere dette?

Det er bare å fortelle at siden det er så mange som utnytter situasjonen i Ukraina til å svindle så vil man se legitimasjon før noe blir gitt bort gratis, enten pass, førerkort eller norsk dokumentasjon som bekrefter at vedkommende har flyktning.

En person som virkelig har flyktet fra Ukraina vil naturligvis være enig i at slik svindel er forkastelig og vil vise legitimasjon med glede, en kjeltring vil prøve å sno seg unna, bli sint eller bare bryte kontakten.

Anonymkode: 3c2af...185

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånne tiggermeldinger på Finn på varer jeg selger, blir bare blokkert. 

Samme gjelder de som kommer med skambud. Slike mennesker gidder jeg ikke å kaste bort tiden min på. 

Anonymkode: 557f9...279

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ber om ting som er lagt ut til salg gratis er vel nesten alltid svindlere. Ordentlige ærlige folk går inn på «gis bort», veldig få føler seg «entitled» til å få ting gratis bare pga situasjonen de kom fra. Det er samme med de som sier de har «kreft», «alenemor og sønnen min har bursdag», det meste er løgn.

Anonymkode: b4c11...538

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde aldri gitt bort noe gratis om jeg la det ut for salg. Det kommer jo da alltid en tåredryppende historie om hvorfor de mener de bør få det gratis. Eller i alle fall til en fjerdedel av prisen i annonsen!

Sånne regner jeg med videreselger tingene dyrere i de tilfellene de faktisk klarer å lure til seg ting gratis/til en brøkdel av prisen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke fordra tigging og skambud.

avslutter alltid annonsene mine med: i god stand, selges kun da jeg må ha råd til livsviktige medisiner. 

Anonymkode: 38c34...d4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er jo heller ikke flyktninger, men opportunister. Mesteparten av Ukraina er trygt for sivile og det er mange trygge land på vei til Norge. 

Anonymkode: c663f...24d

• Nyttig 2
Skrevet

Det finnes alltid folk på finn som gir skambud eller spør om å bare få ting. Husker jeg la ut lærebøker som kostet 2000kr tilsammen helt ny og som jeg bare hadde hatt i ett år. De var brukt kanskje 3-4 ganger. Ingen bruksmerker eller noe. La de ut samlet til halv pris av ny pris, og da fikk jeg sure meldinger fra folk som mente de burde få kjøpe begge bøkene til bare 300 kr. Fordi de var "gamle", selv om de var bare ett år og det var faktisk ikke kommet ut noen nye utgaver enda heller. 😵‍💫

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

De er jo heller ikke flyktninger, men opportunister. Mesteparten av Ukraina er trygt for sivile og det er mange trygge land på vei til Norge. 

Anonymkode: c663f...24d

Lol.

Anonymkode: 8d840...54a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar! Da sitter jeg rolig i båten en stund og lar den være ubesvart. Blir det ikke solgt innen en viss tid, kan de godt få det gratis :-)

TS.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer ikke på de som spør om å få ting til salgs gratis. Bare ignorer det. 

Anonymkode: 02fba...585

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som spør på den måten er ikke de som trenger det mest, det er de som bare er ute etter å utnytte situasjonen.

Anonymkode: 8e01c...ce3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for mange gode svar! Da sitter jeg rolig i båten en stund og lar den være ubesvart. Blir det ikke solgt innen en viss tid, kan de godt få det gratis 🙂

TS.

Si at du vil se identifikasjonspapirer på at de er Ukrainere, og så gir du det bort og spør om de trenger noe annet.

Dette er ikke en situasjon hvor smålighet er kledelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da svarer du desverre , jeg trenger penger selv. Derfor er det lagt ut med en pris , og ikke på gis bort side.

Høres ut som noen utnytter Ukraina kortet her.  

Anonymkode: 2d8bb...04c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...