Gå til innhold

Fengselsbetjenter er ofte mer omsorgsfulle enn sykepleiere i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Gjest Belinda B
Skrevet

Jeg har møtt en del fengselsbetjenter under ulike innleggelser i ulike helseforetak i psykiatrien.

Selv om fengselsbetjenter i utgangspunktet er komplett faglig ukvalifisert personell, opplever jeg de fleste som svært omsorgsfulle, forståelsesfulle og stødige. De viser også mer følelser, tør å være sårbare og viser mer empati enn sykepleierne.

Jeg har møtt en del sykepleiere/ vernepleiere som «følger boka» når jeg har hatt det vanskelig og som tar avstand fordi de er redd for at det skal bli for nært. Jeg opplever imidlertid at fengselsbetjentene bruker «sunn fornuft» og er mer medmenneskelig i kontakten, for medmenneskelighet er ofte godt når man har det vanskelig. Trøst og litt stryking på skulderen/ en liten klem blir ikke oppfattet «sekundærbelønning», men en helt passende måte å gi omsorg på.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dypt tragisk at det skal være sånn. Håper noen tar tak i dette. Enten det er sykepleierene selv eller noen høyere opp i systemet. Det kan ikke være sånn at det lønner seg å begå lovbrudd og straffer seg å søke hjelp.

Anonymkode: 1029e...048

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Handler vel om at sykepleiere er skolert i hvordan relasjoner med pasienter skal være. Man skal faktisk ikke invollvere seg for personlig, ha grenser. Forstår at en klem kan hjelpe, men en klem kan også misforstås av noen psykiatriske pasienter. Og da er det viktig å opptre profesjonelt. 

Anonymkode: 6d7f6...25a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Belinda B skrev (5 timer siden):

Selv om fengselsbetjenter i utgangspunktet er komplett faglig ukvalifisert personell

Akkurat det er jeg STERKT uenig i.

Anonymkode: 9b62d...107

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste er mer omsorgsfull enn den gjengse sykepleier.

Anonymkode: b96f1...4e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En del fengselsbetjenter er personer med utdanning og erfaring fra miljøarbeid 

Anonymkode: 2cd3b...9e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig. Uvitenhet til de grader. 

Anonymkode: 9058a...c9f

• Liker 1
Gjest Belinda B
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De er fengselsbetjenter, ikke helsearbeidere. Derfor har de ikke den nødvendige kompetansen til å jobbe i psykisk helsevern.

AnonymBruker
Skrevet
Belinda B skrev (Akkurat nå):

De er fengselsbetjenter, ikke helsearbeidere. Derfor har de ikke den nødvendige kompetansen til å jobbe i psykisk helsevern.

De har psykiatri i fengsel og vettu. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Den gjengse sykepleier er ikke god på relasjoner og medmenneskelighet 

Anonymkode: 3a280...765

Gjest Belinda B
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har psykiatri i fengsel og vettu. 

Absolutt, men jeg har snakket med mange fengselsbetjenter om dette og de mener selv at de har for lite kunnskap til å jobbe med psykisk syke. Kunnskapen må de få gjennom erfaring. Misforstå meg rett: Det er mange dyktige fengselsbetjenter som gjør en fantastisk jobb i både kriminalomsorg og helse, men i utgangspunktet har de ikke den nødvendige fagbakgrunnen til å jobbe med tung psykiatri. Men dette blir bare avsporinger: diskusjonen er om en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet

Den gjengse sykepleier er rett og slett lei av å føle sympati og empati for alle mennesker i dens vei.... eller iallefall er jeg det, møkk lei faktisk.

Anonymkode: d7166...140

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til det samme, nb har ikke sittet i fengsel. 

men har sittet på psykiatrisk eller hva det er, og det er irriterende med det kravet fra de ansatte om en fullstendig tillit til dem, mens de selv beskytter seg i alle retninger… som om de er pasienten 😛 det blir så tåpelig at de faktisk ender opp med å oppføre seg som den nevrotiske.. det er utrolig slitsomt for de ekte pasientene. 

Anonymkode: a8843...5c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Belinda B said:

Vet ikke hvordan det er nå, men før så fikk hvem som helst jobb i psykiatrien. Så kompteanse har ikke vært et krav og det kan man jo forstå når man leser og ser utallige dokumentarer om grove feil og overgrep i psykiatrien.

Anonymkode: 9e8cd...94c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...