Gå til innhold

Livet etter Venlafaxin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

!! Skal til fastlege !! 

Dere som har brukt Venlafaxin over flere år, men som har trappet ned og sluttet.

Hvordan er/var psyken deres?

Jeg tok min siste dose for rundt 2.5/3mnd siden, og psyken har nesten aldri vært verre. Føler meg trist hele tiden, redd for alt mulig, angst for den minste ting. Jeg gikk på disse i godt over 15 år, og tenker kroppen og psyken trenger tid på å ‘komme seg’, men føler det bare blir verre og verre for hver dag. Den første måneden etter siste dose, så var alt bra.

Anonymkode: de9f4...914

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 15.52):

Hei.

!! Skal til fastlege !! 

Dere som har brukt Venlafaxin over flere år, men som har trappet ned og sluttet.

Jeg tok min siste dose for rundt 2.5/3mnd siden, og psyken har nesten aldri vært verre. Føler meg trist hele tiden, redd for alt mulig, angst for den minste ting. Jeg gikk på disse i godt over 15 år, og tenker kroppen og psyken trenger tid på å ‘komme seg’, men føler det bare blir verre og verre for hver dag. Den første måneden etter siste dose, så var alt bra.

Jeg har vært av og på Venlafaxin 2 ganger, har nå startet opp 3 gang.

Jeg sluttet pga livet føltes bra, jeg klarte å kjempe mot angsten. Ca 2-3 mnd etter jeg sluttet begynte økt angst, depresjon osv.. som gjorde at jeg måtte starte opp. Nå skal jeg ikke slutte på de her igjen. Men det sies at bivirkningen for å slutte kommer etter ca 2-3 mnd. Så enten er det å holde ut å bruke verktøy som du har, eller få andre medisiner!

lykke til!

Anonymkode: 9ea09...422

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på Venlafaxin 225mg i 10 år og trappet ned og sluttet før jul. Det gikk veldig greit å trappe ned, og de første ukene uten var vidunderlige! Jeg fikk mye energi og kjente mer på følelser både på godt og vondt. Ble veldig fort rørt, men også hissig og irritabel. 

I februar fikk jeg voldsom angst og uro. Skikkelig mørke tanker og tung depresjon. Så jeg begynte på nytt med Venlafaxin i mars... Har nå kommet opp på full dose og angsten og uro er borte, men det er også svingninger i følelsene. Jeg er flatere, men det må jeg nok bare leve med, for det å fortsatt leve er målet mitt. Jeg er ikke helt følelsesløs, altså. Bare mye roligere og jevn. 

Er forresten 53 år og har diagnose PSTD og generell angslidelse.

Anonymkode: 816a3...e01

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være en ide å teste oppstart igjen på laveste dose som fjerner de verste symptomene? 

Og så igjen fase den ut over laaaaaaang tid med mikronedtrapping (beading)?

Anonymkode: aec54...5a7

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

!! Skal til fastlege !! 

Hvordan går det med deg? Har lagt ut min historie med Venlafaxin over her. ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

!! Skal til fastlege !! 

Jeg trodde ikke det var bra å stå i 15år i ett strekk på en så sterk antidepressiva. Uten opphold?? Er det hovedsakelig depresjon eller også angst du har? Ofte kommer de begge samtidig.

Anonymkode: fb81f...aa3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg trodde ikke det var bra å stå i 15år i ett strekk på en så sterk antidepressiva. Uten opphold?? Er det hovedsakelig depresjon eller også angst du har? Ofte kommer de begge samtidig.

Opphold?

Hvorfor skal man det? 

Har man en kronisk sykdom trenger man medisinen livet ut for å få symptombedring.

Har man periodevis, men også relativt hyppige tilbakefall kan også det være aktuelt da det er veldig tøft å stå i opp/nedtrapping.

Har man angst/depresjon en lengre periode, men ikke vedvarende - så skal man ikke stå lenge på ssri/snri. 

Akkurat som medisin for stoffskiftet, hjertet, smertetilstander osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kan det være en ide å teste oppstart igjen på laveste dose som fjerner de verste symptomene? 

Og så igjen fase den ut over laaaaaaang tid med mikronedtrapping (beading)?

For å oppnå SNRI-effekten må man opp i ca 150 mg. Å ta lav dos over lang tid vil ikke ha noen nytte i følge min psykiater.

Jeg er forberdt på å gå livet ut på Venflaxin. Skal iallfall bli lenge før jeg eventuelt skal trappe med og slutte. Disse vårmånedene uten har vært fryktelige

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra og bra... Hva er alternativet? Dypt mørke og konstant angst? Iallfall for oss kronikere. Når det gjelder bivirkninger er det Venlafaxin som har gitt meg færrest problemer. Du sier den er "sterk". Det er kanskje du mener det fordi den er både SSRI og SNRI. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...