AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Hei Jeg og kona har ikke hatt det beste forholdet i det siste. Kona er fra utlandet, og har nå nesten truet med å dra tilbake. Jeg er engstelig om det skjer så vill jeg nok aldri se mitt barn igjen. Politiet sa at siden vi er gift, og ungen har pass så blir det ikke noen spørsmål ved passkontrollen om det. Så spørsmålet mitt er egentlig, hva må jeg gjøre for ungen ikke kan dra ut av landet? Anonymkode: 9f038...777
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Dette skjedde med min lillebror og han ble dessverre skadet for livet. Ta kontakt med advokat i morgen! Anonymkode: c000f...0b5 3
Brunello Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Dette er risikoen ved å få barn med en fra et annet land. Spesielt om vedkommende har vært kort tid i Norge før barnet blir født. 3
Andro Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 Du må få politiet til å ilegge midlertidig utreiseforbud, inntil du får en rettslig kjennelse på forbud mot utenlandsferie. Sørg for å få hånd om barnets pass. Du har behov for en advokat med en gang. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7 § 40.Flytting for barnet ut av landet og opphald utanfor landet Har den eine av foreldra foreldreansvaret åleine, kan den andre ikkje setje seg imot at barnet flyttar ut av landet. Dersom foreldra har foreldreansvaret saman, må begge samtykkje til at barnet skal flytte ut av landet eller ta opphald utanfor landet utover stuttare utanlandsferder, jf. § 41. Det same gjeld der eit avtalt opphald blir forlenga eller endra, til dømes der barnet blir etterlate. Barn som er fylt 12 år, må samtykkje til ei avgjerd etter første og andre stykket dersom barnet flyttar eller tek opphald utan ein forelder med foreldreansvar. Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret, flytting med barnet ut av landet, eller kven barnet skal bu fast saman med, må barnet ikkje flytte ut av landet før saka er avgjort. 0Endra med lover 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), tidlegare § 43, 4 sep 2015 nr. 85 (ikr. 1 juli 2016 iflg. res. 4 mars 2016 nr. 217). § 41.Utanlandsferd for barnet Den som har sams foreldreansvar, kan ta med eller sende barnet på stuttare utanlandsferder. Har foreldra sams foreldreansvar, kan retten i orskurd setje forbod mot utanlandsferd for barnet, dersom det er uvisst om barnet vil kome attende. Forbodet kan gjelde ei enkelt reise eller ålment, og kan også setjast i ei sak om foreldreansvaret, kven barnet skal bu fast saman med, eller samværsrett. Retten kan ta førebels avgjerd for tida fram til saka er endeleg avgjord. I sak der det vert nedlagt reiseforbod, skal barnet førast ut av passet til den som vil forlate landet, eller barnet sitt pass skal trekkjast attende, eller barnet kan setjast bort til andre på forsvarleg måte til saka er avgjord. Dersom det er fare for at barnet ikkje vil kome attende, kan politiet leggje ned førebels utreiseforbod fram til saka kan handsamast av retten. Andre stykket gjeld tilsvarande. Eit førebels utreiseforbod kan ikkje påklagast. Den av foreldra som ikkje har foreldreansvaret, kan ikkje reise ut av landet med barnet utan samtykkje frå den som har foreldreansvaret. Retten kan likevel etter krav frå den som vil reise, gje samtykkje til utanlandsferd med barnet når det er openbert at barnet vil kome attende. Første stykket tredje og fjerde punktum gjeld tilsvarande for samtykkjet. Barn som er fylt 12 år, må samtykkje i ei avgjerd om å dra på utanlandsferd utan ein forelder med foreldreansvar. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #5 Skrevet 21. mai 2023 Om en mor vil ta med seg barnet sitt på ferie til utlandet, er jeg usikker på om du får gjort noe (lovlig) for å stoppe henne. Anonymkode: 3461f...91b 1
Andro Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om en mor vil ta med seg barnet sitt på ferie til utlandet, er jeg usikker på om du får gjort noe (lovlig) for å stoppe henne. Anonymkode: 3461f...91b Ved å lese litt så unngår man slik usikkerhet, og kan gi skikkelige svar. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 Jeg jobber i flyselskap og er ofte på innsjekk. Om denne moren og barnet ditt kommer til min skranke for å sjekke inn, så er det greit for oss. Så lenge billetter og pass på barnet er der, så kan de reise ut av landet. For at dette ikke skal skje deres barn bør du få tak i passet til barnet og ha det i din varetekt. Du bør også informere politiet om at mor ikke får lov å skaffe nytt pass uten din godkjennelse. Nå blir stort sett foreldre varslet fra politiet ved søknad om pass, men det kan skje glipper. Mor er jo fremdeles gift med deg og kan skylde på at passet er mistet. Da kan det fort bli laget nytt pass til barnet uten din viten. Jeg ser nesten daglig at utenlandske mødre og fedre reiser alene med barna til utlandet. Veldig ofte land utenfor Schengen. Vi har ingen myndighet til å stoppe dette og passkontrollen skjer kanskje ikke før de er i ett annet land i Scengen. Da er de allerede ute av Norge og feks flyplasser andre stede i Schengen sjekker de inn videre til feks Pakistan. Dette passet må du få tak i og gjemme. Samt varsle politiet om at nytt pass ikke skal utstedes uten å ha konferert med deg. Si du er redd for at mor drar for godt og tar med seg barnet. Anonymkode: cb16b...906 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 Du må jo si hvilket land det er snakk om. Det er forskjell på Sverige og Irak liksom. Om kona di truer med å ta med seg ungen til Sverige så hadde jeg sagt at du kan ta det med knusende ro. Anonymkode: 77a96...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå