Gå til innhold

Skole: Utagering belønnes med ressurser

Anbefalte innlegg

Gjest Belinda B
Skrevet (endret)

Vi hører om stadig flere utagerende elever i skolen. Noen får nok og ønsker disse elevene vekk fra skolen, mens andre mener disse elevene trenger hjelp og foreslår å ansette assistenter i 100 % stilling til å fotfølge disse elevene.

Vi vet at mange av disse elevene mangler tydelige voksne som setter krav og tydelige grenser. Og sørger for heidundrende konsekvenser for uakseptabel atferd. Om det er til hjelp eller ikke, vet ikke jeg. Sikkert både og.

Vi ser at en del skoler er villig til å bruke nærmest ubegrenset med ressurser for å hjelpe elever som utagerer, fordi hovedmålet er at elevene skal slippe belastningen ved å bytte skole.

Spørsmålet er hvor disse ressursene tas ifra. Skolen har ikke uutømmelige lønnsbudsjett, så et eller annet sted må disse pengene/ timene komme fra. Skal noen få mer, vil andre få mindre.

Erfaringsmessig tas ressursene ofte fra de som sliter og jeg mener ikke det er riktig å sette to sårbare grupper/elever opp mot hverandre, men i budsjettene, PPT-tjenesten, skolehelsetjenesten og BUP kjemper alle om de samme ressursene.

Et annet problem med at en elev får lov til å utagere er at eleven kan dra andre elever med seg, fordi at å utagere kan bli smittsomt. En uheldig kjedevirkning i klasserommet. At en elev må bytte skole kan være et varsko til andre elever med samme atferd. Samtidig mener jeg at slike elever også må få hjelp, men at hjelpen kan komme fra andre instanser. Dessuten mener jeg at det er viktig at elever ikke blir utsatt for ekstrabelastningen ved å bytte skole, men hvis atferden eskalerer og eleven ikke er villig til å endre atferd til tross for omfattende hjelpetiltak, er spørsmålet om de skal fortsette å gå på skolen når skolen ikke gjør annet enn å korrigere og «holde dem med godt snakk».

Mener dere vi trenger en revurdering av ressursbruk i skolen eller tenker dere det er viktig å bruke store ressurser på dette?

Kjør debatt!

Endret av Belinda B
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle pengene skal gå til gutta vettu

Anonymkode: fddfb...e1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...