AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Del Skrevet 21. mai 2023 Å endre navn, hvor mye styr er det og hvor mye koster det? Vet det er gratis å bytte navn i seg selv, men jeg må jo ha nytt førerkort og bankkort, det koster penger. Jeg har ikke gyldig pass (reiser aldri), må jeg bruke penger på å skaffe meg nytt pass kun på grunn av navnebyttet? Eller kan jeg vente til jeg faktisk trenger pass og skal reise, som kan være alt fra neste år til 5+ år til. Jeg har et fornavn og mellomnavn, men har hele livet brukt mellomnavnet mitt som fornavn. Ønsker rett og slett å bare fjerne det ubrukte lange fornavnet og ha mellomnavnet som fornavn. Det er vell uproblematisk? Det er vell ingen regler mot å bruke mellomnavn som fornavn? Er det noe jeg ikke har tenkt på, som jeg burde vite? Jeg eier bolig og bil, men det er jo knyttet til folkeregisteret og alt av info oppdateres vell automatisk, siden jeg endrer jo ikke personnummer. Eller? Jeg har så klart googlet og det er mye info på nett, men er det noe som folk ikke tenker over som jeg må være forberedt på å huske på eller gjøre? Anonymkode: ee760...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Del Skrevet 21. mai 2023 Trenger ikke bytte pass før du trenger pass. Nytt bankkort er vel gratis? Regner med du ikke mener mellomnavn men et fornavn nummer to. Du nå selv oppdatere mange steder (jobb, medlemskap osv) Syns ikke det var stress selv. Anonymkode: 98a87...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. mai 2023 #3 Del Skrevet 21. mai 2023 Det er mange store og små steder der du har et kundeforhold, medlemsskap etc som du også må endre navnet på, men det kan man ta etter hvert som man kommer på det. Selve navneendringen er gjort på et blunk på nett. Jeg søkte om nytt etternavn (giftermål) en kveld foran pc-en, og neste formiddag kom det melding om at det var godkjent. Så da var det registrert hos skatteetaten og folkeregisteret. Banken henter sine opplysninger derfra, de "vasker" kunderegistrene sine opp mot folkeregisteret jevnlig. Dnb tok ikke i mot papirkopi av min navneendring og endret navnet mitt på grunnlag av det, de sa de ikke endret noe før den vanlige vaskingen mot offentlig register. Måtte derfor vente en god stund (var det en måned eller to?) før jeg så at banken endelig hadde endret mitt navn. Mulig de vasker systemene mot hverandre oftere nå til dags (dette var tilbake i 2002). Det er vel førerkort og pass som koster penger å endre, da det må utstedes nytt. Ellers er det vel ikke noen kostnader forbundet med navneendringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #4 Del Skrevet 21. mai 2023 Du kan vente med nytt pass, bare pass på når du bestiller at du bruker navnet som står i passet, og ikke det nye navnet. Jeg synes ikke det var spesielt styr å endre, egentlig. Tror jeg ventet med bankkort også til mitt gikk ut på dato. Førerkort har jeg ikke, men mannen har fortsatt sitt med kun sitt gamle etternavn. Anonymkode: 706fe...e55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #5 Del Skrevet 21. mai 2023 Du må selv endre dette hos alle instanser som du har avtaler med være seg telefon, lege, medlemskap i bokklubb, eller konto i en bank liksom.. Ikke noe kommer av seg selv som en følge av at du endrer hos folkeregisteret. Anonymkode: 0f0ee...264 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #6 Del Skrevet 21. mai 2023 Jeg bytta både fornavn og etternavn, og fjerna mellomnavn. Ikke noe stress. Alle offentlige instanser oppdaterer automatisk, det andre har jeg tatt etter hvert. Måtte uansett ha nytt pass, så tok navneendringen i forbindelse med det. Nytt førerkort var også enkelt, husker ikke prisen. Men det står på vegvesnet sine sider. Anonymkode: ca710...644 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #7 Del Skrevet 21. mai 2023 1 hour ago, Million said: Det er mange store og små steder der du har et kundeforhold, medlemsskap etc som du også må endre navnet på, men det kan man ta etter hvert som man kommer på det. Selve navneendringen er gjort på et blunk på nett. Jeg søkte om nytt etternavn (giftermål) en kveld foran pc-en, og neste formiddag kom det melding om at det var godkjent. Så da var det registrert hos skatteetaten og folkeregisteret. Banken henter sine opplysninger derfra, de "vasker" kunderegistrene sine opp mot folkeregisteret jevnlig. Dnb tok ikke i mot papirkopi av min navneendring og endret navnet mitt på grunnlag av det, de sa de ikke endret noe før den vanlige vaskingen mot offentlig register. Måtte derfor vente en god stund (var det en måned eller to?) før jeg så at banken endelig hadde endret mitt navn. Mulig de vasker systemene mot hverandre oftere nå til dags (dette var tilbake i 2002). Det er vel førerkort og pass som koster penger å endre, da det må utstedes nytt. Ellers er det vel ikke noen kostnader forbundet med navneendringer. Det er pliktig til å oppdatere hver 14 dag tror jeg det er. Anonymkode: 98a87...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Del Skrevet 21. mai 2023 Jeg endret navnet mitt når jeg var rundt 16, så det var ikke så mye styr, men vet at moren min hadde en del styr med å endre navn i voksen alder. Måtte ordne nytt bankkort, nytt pass, nytt førerkort og så måtte hun ringe rundt alle mulige steder hun var kunde eller hvor navnet hennes lå inne i et system, og få de til å endre navnet hennes i systemet. Fastlegekontoret var rart nok de som var aller verst til å oppdatere. Hun ringte så mange ganger for å få de til å endre det, fordi hun fikk i flere år etterpå f.eks. post fra fastlegekontoret adressert til hennes gamle navn. Anonymkode: 6cf95...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Del Skrevet 21. mai 2023 Jeg bestilte billetter i navnet i passet. Byttet ikke pass før jeg måtte, da med nytt navn. Førerkort har jeg fortsett i pikenavnet, 20 år etter… 😁😁 Bankort endret jeg ikke før jeg fikk nytt. Null styr og kostet meg ingenting. Anonymkode: 66d44...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #10 Del Skrevet 22. mai 2023 Jeg er i akkurat samme båt! Har et fornavn jeg aldri bruker som jeg vil kvitte meg med, siden det står først er jo det det som antas å være navnet jeg bruker og som står over alt. Jeg tenker å vente til jeg uansett trenger nytt pass (som først er om noen år). Håper ikke det er så mye styr utover det. Anonymkode: 24d36...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #11 Del Skrevet 22. mai 2023 Jeg la til mannen sitt etternavn for 7 år siden. Bruker fortsatt samme førerkort. Brukte og reiste med samme pass med gammelt navn i 4 år før jeg fikk meg nytt pass. Bankkort kommer automatisk med nytt navn når det er dags å fornye og har alltid brukt det samme. For 10 år siden fjernet jeg ett mellomnavn og bytte fornavn og etternavn i samme slengen, gjorde samme greie da bortsett fra førerkortet som jeg måtte fornye. Virkelig ikke en stor greie eller stress. Anonymkode: 8e048...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Del Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du kan vente med nytt pass, bare pass på når du bestiller at du bruker navnet som står i passet, og ikke det nye navnet. Jeg synes ikke det var spesielt styr å endre, egentlig. Tror jeg ventet med bankkort også til mitt gikk ut på dato. Førerkort har jeg ikke, men mannen har fortsatt sitt med kun sitt gamle etternavn. Anonymkode: 706fe...e55 Bra det ikke er noe styr med passet, da mitt er 20 år gammelt og ubrukt. Så føler det er sure penger å må fornye det når jeg ikke vet neste gang jeg vil få bruk for det.😅 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg bestilte billetter i navnet i passet. Byttet ikke pass før jeg måtte, da med nytt navn. Førerkort har jeg fortsett i pikenavnet, 20 år etter… 😁😁 Bankort endret jeg ikke før jeg fikk nytt. Null styr og kostet meg ingenting. Anonymkode: 66d44...133 Da er det ikke så mye styr som jeg fryktet. Det meste av medlemskap kan jo endres på nett selv, så det tar jeg forløpende. Bankkortet fikk jeg nytt i år, så det er bra jeg slipper å bytte det også. Førerkortet er det eneste av gyldig ID som jeg har, så det vil jeg fornye med nye navnet bare for å ha minst ett gyldig ID med riktig navn. Det koster ikke all verden og den brukes jo daglig. Takk for hjelpen alle sammen. Da vil jeg endre navn i dag. Endelig! Har utsatt det i alt for mange år i frykt for all stresset. TS Anonymkode: ee760...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå