Gå til innhold

Pcos helvette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som overskriften sier så opplever jeg pcos som et levende helvette. Har bare hatt diagnosen i litt over et år, men faen altså føler det ikke er noe hjelp å få! Jeg har fått beskjed av gynekolog og lege om at jeg må gå ned i vekt. De sa begge at jeg kunne bli satt på metformin "men den skal nå da uansett bare hjelpe deg ned i vekt, å det klarer du deg fint uten". De bablet videre om stabilt blodsukker. Nå har jeg prøvd å prøvd, men vekten rikker seg ikke! Å jeg kjenner på en følelse av at jeg kveles av alt det her. 

Ikke får man til å gå ned i vekt, å ikke får man egentlig noe hjelp å oppfølging av helsevesenet. Jeg har for eksempel ikke fått noe beskjed av verken fastlege eller gynekolog om å bestille en slags oppfølgingstime for å sjekke at jeg har klart å gå ned i vekt. Skulle da tro at dette var viktig  men neida.... 

Noen som har tips eller råd til vekttap med hormonforstyrrelser/pcos? Hva fikk du eventuelt av medisinsk hjelp? 

Synes det er helt sykt at kvinner med pcos står i fare for å utvikle diabetes og hjerte kar sykdommer, men ingen hjelp får man! 

Anonymkode: ecd11...7b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til klassisk behandling av kvinnehelse. Ja, det er grusomt.

Ville byttet lege, og bedt om medisin. Si du har prøvd, nå trenger du hjelp. Stå på ditt, det er du som lever med dette.

Jeg har også pcos, gikk ned i vekt ved periodisk faste. Men jeg var aldri overvektig, bare nærmet meg. Kiloene satt skikkelig og det tok tid, så ville bedt om hjelp.

Anonymkode: 77d7f...99c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Velkommen til klassisk behandling av kvinnehelse. Ja, det er grusomt.

Ville byttet lege, og bedt om medisin. Si du har prøvd, nå trenger du hjelp. Stå på ditt, det er du som lever med dette.

Jeg har også pcos, gikk ned i vekt ved periodisk faste. Men jeg var aldri overvektig, bare nærmet meg. Kiloene satt skikkelig og det tok tid, så ville bedt om hjelp.

Takk for svar! 

Vet du hvilken medisin som kan være aktuelt? Jeg vet bare om metformin. 

Så bra at periodisk faste funket, har trodd at det kunne gjøre blodsukkeret mer svingende og derav vanskeligere for å gå ned i vekt. Når på døgnet fastet du? 

Jeg har 14 kg for mye, så det er ikke ekstremt ille. Kanskje derfor jeg ikke får noe hjelp.  

Skrevet

Jeg har PCOS og har fått utskrevet Ozempic av kardiolog/spesialist i allmenmedisin (Som jeg går til fordi jeg endte opp med hjerte-/karsykdom...) for å stabilisere blodsukkeret og forhindre at jeg går opp i vekt bl.a. i forbindelse med overgangsalder som sannsynligvis er rett rundt hjørnet. Siden jeg får det forebyggende og ikke har diabetes får jeg det ikke på blå resept og må betale selv, men blodprøver viser at det helt klart har positiv effekt på blodsukkeret og reduserer sultfølelsen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for svar! 

Vet du hvilken medisin som kan være aktuelt? Jeg vet bare om metformin. 

Så bra at periodisk faste funket, har trodd at det kunne gjøre blodsukkeret mer svingende og derav vanskeligere for å gå ned i vekt. Når på døgnet fastet du? 

Jeg har 14 kg for mye, så det er ikke ekstremt ille. Kanskje derfor jeg ikke får noe hjelp.  

Nei dessverre, har ikke brukt medisiner selv for pcos. Jeg har andre kroniske sykdommer som plager meg mer i hverdagen om jeg kan si det slik, så må behandle de heller.

Jeg kjørte 16:8 og iblant 18:6, kom egentlig bare an på middagen. Jeg spiser frokost 11, lunsj 14, og middag ca 17. Du må sørge for å spise sunt, og når du uansett sover mange av timene går det overraskende fint. Du kan drikke vann, te og kaffe (uten noe dill i). Jeg har selv slitt med sultfølelse og blodsukker, men etter et par uker ble det helt stabilt.

Det er ikke for alle, men du kan f.eks begynne på 12 timer faste 12 timers spisevindu og jobbe deg opp, og se om det fungerer for deg :) du bør få hjelp med 14 kilo, det er jo overvekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har pcos selv. Jeg fikk prøve metformin, uten at vekten rikket seg av den grunn. Har prøvd alle tenkelige slankekurer. Fikk nesten ikke hjelp til å bli gravid heller, før jeg prøvde mysimba og gikk ned noe kilo med den. (Må jo være en viss vekt for å få IVF behandling) 

Nå etter graviditene og amming er ferdig går jeg på wegovi. Grusom medisin, jeg er konstant sjuk. Men, vekta går i alle fall nedover. 

Anonymkode: 690ff...b05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har pcos selv. Jeg fikk prøve metformin, uten at vekten rikket seg av den grunn. Har prøvd alle tenkelige slankekurer. Fikk nesten ikke hjelp til å bli gravid heller, før jeg prøvde mysimba og gikk ned noe kilo med den. (Må jo være en viss vekt for å få IVF behandling) 

Nå etter graviditene og amming er ferdig går jeg på wegovi. Grusom medisin, jeg er konstant sjuk. Men, vekta går i alle fall nedover. 

Glemte å si at i tillegg til medisinen faster jeg. Spiser bare lunsj og middag. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du veldig overvektig kan du jo be legen om wegovy?

Anonymkode: 394f6...31c

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt Metformin for hjelp til vektnedgang. Hadde bmi på 26 og klarte å gå ned ca. 15 kg, til bmi på 21. Dette er noen år siden, så mulig retningslinjene for bruk av Metformin har endret seg siden den gang. 

Anonymkode: aa333...628

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har tatt Metformin for hjelp til vektnedgang. Hadde bmi på 26 og klarte å gå ned ca. 15 kg, til bmi på 21. Dette er noen år siden, så mulig retningslinjene for bruk av Metformin har endret seg siden den gang. 

Anonymkode: aa333...628

Hvor stor dose?

Anonymkode: 15e5c...848

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...