Gå til innhold

Hvordan bør jeg spare fremover for å kjøpe sekundærbolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Her er situasjonen min:

- Eier leilighet litt utenfor Oslo. Nå har jeg i underkant av 500 000 kroner igjen av boliglånet, og så er den innfridd
- Betaler 10 000 på avdrag + lån og 3000 i felleskostnader
- Per dags dato har jeg 170 000 på sparekonto 
- Jeg sparer 50% av lønnen min, noe som utgjør 20 000 i måneden
- Er enslig, og ser det som lite realistisk å kjøpe ny bolig sammen med noen

Målet mitt er å kjøpe bolig i Oslo (som jeg kommer til å bo i) og beholde nåværende som et utleieobjekt. Boligene jeg ser på har en prisantydning på 4-4.5 mill. 

Realistisk sett tror jeg nok at jeg blir ferdig med nåværende lån innen 2024. Hvordan skal jeg spare frem til da? Jeg har max. i BSU, men har ikke investert i fond, da alt jeg har spart har gått til ekstra nedbetaling på boliglån.
Er det lurt av meg å betale mer på boliglånet per måned enn å betale inn store beløp et par ganger i året?

Målet mitt er å spare opp 1 mill. i egenkapital for sekundærbolig. 

Anonymkode: be1df...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du sparer i hvert fall litt mer renter på å betale ned hver mnd. ettersom rente beregnes av det utestående beløpet. Har du økonomi til å få et lån på 3-3,5 mill? Det blir jo da innenfor 75% av verdien. Burde jo gå, kommer litt an på banken. 

Anonymkode: 51753...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du sparer i hvert fall litt mer renter på å betale ned hver mnd. ettersom rente beregnes av det utestående beløpet. Har du økonomi til å få et lån på 3-3,5 mill? Det blir jo da innenfor 75% av verdien. Burde jo gå, kommer litt an på banken. 

Anonymkode: 51753...001

Det lønner seg altså å justere det månedlige beløpet opp, slik at jeg fks. betaler 15 000 på boliglånet enn 10 000 som jeg gjør nå?
I følge boliglånskalkulatoren vil jeg få låne 3.5-4 mill. med årslønnen jeg har nå, (fiktiv) egenkapital på 1 mill, og sikkerhet i primærbolig. Har studiegjeld som trekker litt ned, men ingen barn/bil eller annen gjeld. Regnestykket inkluderer ikke det jeg eventuelt vil få i inntekter ved utleie av bolig nmr. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli ferdig med lånet først? Det er jo tross alt snakk om kun et år? Da har du gjeldsfri bolig, men så tar du opp et nytt boliglån med sikkerhet på boligen du bor i nå og kjøper en annen? Da har du mest sannsynligvis høyere sparekonto også. La det gå tre mnd. etter at du er ferdig med boliglånet slik at banken kan se faktiske tall på hvor mye du kan betale ned.

Eksisterende 50% av det du allerede sparer pluss 10,000,- av avdraget du betaler nå slik at det utgjør 30,000,- da er jeg helt sikker på at du ikke får nei ihvertfall eller er du utålmodig så kan du alltids høre med banken ved å ringe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette mattestykket skjønte jeg ikke. Du skriver at du har 500 000 (ca) igjen av boliglånet, og forventer å ha betalt det ned "innen" 2024? Innen? Eller i løpet av?

Hvis du mener i løpet av 2024, betyr det (uten å regne med rentene) at du må betale nesten 28 000 i måneden på lånet i rene avdrag + rentene, for å komme opp i 500 000.

Du skriver at du betaler 10 000. Så hvordan får du nedbetalt 500 000 på halvannet år med 10 000 i måneden i innbetaling?

Anonymkode: 3cf1e...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legger til at jeg leste litt feil i hovedinnlegget, ser jeg nå. Det står at du betaler 10 000 "+ lån". Jeg leste det feil, som at du betalte 10 000 + "lånerenter". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor har du stort ønske om å betale helt ned på boliglånet før du tar opp nytt? Nå vet ikke jeg verdien på boligen din, men du risikerer vel å måtte betale formueskatt? Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt boligen jeg ønsker raskest mulig dersom du har mulighet til å ta opp nok lån. Prisene blir nok ikke lavere, og du «risikerer» å måtte betale en god slump mer for leiligheten om noen år, dvs vinninga går opp i spinninga når det gjelder den millionen du har spart. Tar du opp lån nå snart så betaler du ned på ditt eget.

Anonymkode: 1d3e7...a1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette mattestykket skjønte jeg ikke. Du skriver at du har 500 000 (ca) igjen av boliglånet, og forventer å ha betalt det ned "innen" 2024? Innen? Eller i løpet av?

Hvis du mener i løpet av 2024, betyr det (uten å regne med rentene) at du må betale nesten 28 000 i måneden på lånet i rene avdrag + rentene, for å komme opp i 500 000.

Du skriver at du betaler 10 000. Så hvordan får du nedbetalt 500 000 på halvannet år med 10 000 i måneden i innbetaling?

Hei, beklager misforståelsen. Jeg regner med å få lånet innfridd innen 2024, dette fordi jeg betaler 10 000 i måneden, men sparer 20 000 på sparekonto som jeg betaler inn som store engangssummer ned på boliglånet. Casher jeg inn sparekontoen nå, fks., (170 000) har jeg 330 000 igjen på lånet. Grunnen til at jeg ikke gjør det, er at jeg venter til sparekontoen har vokst seg litt større. Per dags dato fungerer den som en spare/bufferkonto, der jeg tidligere fks. har bedt banken om å la 60 000 stå igjen og bedt resten av sparekontoen bli betalt inn i boliglånet. 
TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor har du stort ønske om å betale helt ned på boliglånet før du tar opp nytt? Nå vet ikke jeg verdien på boligen din, men du risikerer vel å måtte betale formueskatt? Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt boligen jeg ønsker raskest mulig dersom du har mulighet til å ta opp nok lån. Prisene blir nok ikke lavere, og du «risikerer» å måtte betale en god slump mer for leiligheten om noen år, dvs vinninga går opp i spinninga når det gjelder den millionen du har spart. Tar du opp lån nå snart så betaler du ned på ditt eget.

Årsaken er at mine foreldre gir meg motsatt råd. De mener det lureste er å spare opp så mye egenkapital som mulig, for jo større lån du tar, jo mer må du betale i renter. Boligen min er verdt 3,5 mill. Jeg er 25 år gammel, forresten. Jeg har prøvd å lære meg opp om personlig økonomi gjennom bøker og videoer, men syns fortsatt det er vanskelig å vite hva som er lurest. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkeri, men du tenker litt feil mtp primær- og sekundærbolig. Boligen du selv skal bo i er primærboligen. Den du nå forlater, blir sekundær. Skulle du kjøpt sekundærbolig i Oslo måtte du hatt 40% EK.

La oss si at inntekt ikke var en faktor, for enkelhets skyld. Da vil du kunne låne opp inntil 70% av verdien på sekundærboligen, og 85% av primær. I alle fall er det policyen i min bank. 

Din nåværende EK avhenger dermed av verdien på boligen du nå eier. Og så må du huske på å ta med leieinntektene når du regner deg fram til den nye lånerammen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Årsaken er at mine foreldre gir meg motsatt råd. De mener det lureste er å spare opp så mye egenkapital som mulig, for jo større lån du tar, jo mer må du betale i renter. Boligen min er verdt 3,5 mill. Jeg er 25 år gammel, forresten. Jeg har prøvd å lære meg opp om personlig økonomi gjennom bøker og videoer, men syns fortsatt det er vanskelig å vite hva som er lurest. 

TS

Dypt uenig med dine foreldre. Du skriver du vil spare til du har 1 MNOK i EK, det hadde du for lenge siden ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy_B skrev (9 timer siden):

Flisespikkeri, men du tenker litt feil mtp primær- og sekundærbolig. Boligen du selv skal bo i er primærboligen. Den du nå forlater, blir sekundær. Skulle du kjøpt sekundærbolig i Oslo måtte du hatt 40% EK.

La oss si at inntekt ikke var en faktor, for enkelhets skyld. Da vil du kunne låne opp inntil 70% av verdien på sekundærboligen, og 85% av primær. I alle fall er det policyen i min bank. 

Din nåværende EK avhenger dermed av verdien på boligen du nå eier. Og så må du huske på å ta med leieinntektene når du regner deg fram til den nye lånerammen din.

Takk for svar. Forskriften ble endret ved nyttår, slik at dette ikke er et krav lengre. 85% av 3,5 utgjør 2 975 000. 70% av fks. 4,5 mill. blir 3 150 000. Men de ser vell på inntekt også? 

Daisy_B skrev (9 timer siden):

Dypt uenig med dine foreldre. Du skriver du vil spare til du har 1 MNOK i EK, det hadde du for lenge siden ☺️ 

Egenkapitalen ble spyttet inn i nåværende bolig 😕 Akkurat nå er det eneste jeg har av egenkapital til bolig nummer 2 de 170 000 på sparekonto + noen titusen på BSU..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Forskriften ble endret ved nyttår, slik at dette ikke er et krav lengre. 85% av 3,5 utgjør 2 975 000. 70% av fks. 4,5 mill. blir 3 150 000. Men de ser vell på inntekt også? 

Egenkapitalen ble spyttet inn i nåværende bolig 😕 Akkurat nå er det eneste jeg har av egenkapital til bolig nummer 2 de 170 000 på sparekonto + noen titusen på BSU..

TS

Ja, inntekt holdt jeg som sagt utenom for enkelhets skyld, for å vise belåningsgrad på primær vs sekundær. Boligen i Oslo blir din primærbolig. Der kan du låne inntil 85%. I tillegg kan du øke pant på din nåværende bolig med inntil 70% av verdi. 

EK er ikke bare kontanter. EK er også differansen mellom verdi og lån på din eksisterende bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Du har jo egenkapital i den nesten nedbetalte leiligheten. Vi betalte ingenting i egenkapital for sekundærbolig da vi kjøpte i fjor da vi hadde det i huset vi eier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har jo egenkapital i den nesten nedbetalte leiligheten. Vi betalte ingenting i egenkapital for sekundærbolig da vi kjøpte i fjor da vi hadde det i huset vi eier.

Er det sant? 🫢 Det er jo kjempegode nyheter for meg!

Det betyr at jeg kan kjøpe sekundærbolig mye kjappere, men i følge boliglånskalkulatoren får jeg lånt max 2,8- 3 mill. når jeg plotter inn "0" i egenkapital og 3 500 000 i annen sikkerhet (som er estimert verdi på boligen min). Får ikke kjøpt noe i Oslo til 3 mill. 😕 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det betyr at jeg kan kjøpe sekundærbolig mye kjappere, men i følge boliglånskalkulatoren får jeg lånt max 2,8- 3 mill. når jeg plotter inn "0" i egenkapital og 3 500 000 i annen sikkerhet (som er estimert verdi på boligen min). Får ikke kjøpt noe i Oslo til 3 mill. 😕 

TS

Det er godt mulig foreldrene dine tenker tradisjonelt, og råder deg til å spare mest mulig og ha mindre lån. Det er ikke dermed sagt at det rådet er det beste økonomisk sett.

Du må sjekke med banken hvor mye du kan låne. Du kommer til å ha inntekt i form av utleiebolig også. Det kan trekke opp for summen du kan låne. Bor du på et sted hvor det er lett å leie ut? Sjekk utleiemarked og hva leiligheter blir leid ut for. Husk dine utgifter i form av felleskostnader og skatt og trekk fra summen du kan leie ut for.

Også er det veldig veldig viktig å ts høyde for renteøkning. Du må kunne tåle høyere rente. 

Også kan du tenke på at du kanskje kan møte den store kjærligheten og ønske å kjøpe sammen. Da får dere kjøpt til mye høyere sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva er det med nordmenn og dette evige ønsket om lavest lån? Det er liksom med lavest lånegrad vi føler oss rikest. Jeg har vært der selv.

Men de som virkelig tjener penger har mest mulig lån og så investerer de pengene godt.

Det er ikke noe poeng for deg å gjøre deg gjeldfri før du investerer TS, dette holder deg bare tilbake.

Anbefaler en time med økonomisk rådgiving fra noen som kan økonomi!

Mest mulig lån betyr selvfølgelig også risiko, men du skal jo ikke være helt hodeløs her. I ditt tilfelle vil du være trygg selv om du tar opp mer lån lå uten å vente.

Boligmarkedet vil skyte fart når renten synker igjen, som de spår blir i 2024. Ingen vet, men mange tror. Når det da ikke har blitt bygget nok boliger på mange år vil det bli kamp om de boligene som er. Nybygg selges kanskje ikke i rasende fart akkurat nå, men de vil bli solgt som hakka møkk når folk får mer penger igjen. Dette vil også vise seg generelt i markedet. I løpet av samme periode hvor det ikke har blitt bygget boliger har det også kommet veldig mange flyktninger. Mange fra Ukraina vil flytte tilbake hvis krigen slutter, men Norge får stadig nye landsmenn, for er det ikke krise i x land så er det det i y land. Når det blir oppstart av boligbygging igjen trenger alle de itenlandske arbeiderne et sted å bo. Og slik vil den evige runddansen gå. Da må du være klar FØR dette kicker inn.

Anonymkode: 90346...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe annet: Du har felleskostnader. Betyr det at leiligheten du bor i er i et borettslag? I så tilfelle setter borettslagsloven en stopper for fremleie/utleie ut over tre år. Greit å ha med i planen. 

Anonymkode: e1912...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du 40 000 inn hver mnd netto? Hva jobber du med? God lønn

Anonymkode: e92b8...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 17.06):

TS

Du skal kjøpe en primærbolig. Du må oppgi leieinntektene i tillegg til årsinntekten din (husleie x 10 måneder). Du legger inn det du har på sparekonto og BSU under egenkapital, og så legger du inn 3 MNOK i "annen sikkerhet" (diff mellom verdi og restgjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...